Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-14, 16:33
  #1
Medlem
SteinsGates avatar
Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka lyssnat på piano musik och funderar nu själv över om jag borde lära mig att spela.

Innan jag börjar ta några lektioner tänkte jag höra med er om man som utövare uppskattar musiken lika mycket som lyssnare? Jag menar, hinner man med att njuta av musiken som spelas eller ligger det största fokuset på att sätta noter?
Citera
2017-10-14, 16:35
  #2
Medlem
Beror helt och hållet på hur bra du behärskar det du spelar.
Citera
2017-10-14, 16:41
  #3
Medlem
wowvadintressants avatar
Min erfarenhet av att lära mig spela ett instrument är att det tar bort mystiken kring det hela något. Man lär sig liksom "knepen" ganska enkelt om man förstår grundläggande musikteori och det kan jag tycka är tråkigt.
Citera
2017-10-14, 16:43
  #4
Medlem
Ducadreams avatar
Jag använder min röst som instrument om det räknas.

Det kan vara tråkigt att öva ända tills det sitter i ryggmärgen som sedan ger dig friheten att sätta din personlighet i musiken. Man hamnar i någon slags zon som är underbar.

Så svaret på din fråga är att det är roligt när man kan, men att öva med massa repetitioner är inte det roligaste för dem flesta.
__________________
Senast redigerad av Ducadream 2017-10-14 kl. 16:49.
Citera
2017-10-14, 16:53
  #5
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteinsGate
Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka lyssnat på piano musik och funderar nu själv över om jag borde lära mig att spela.

Innan jag börjar ta några lektioner tänkte jag höra med er om man som utövare uppskattar musiken lika mycket som lyssnare? Jag menar, hinner man med att njuta av musiken som spelas eller ligger det största fokuset på att sätta noter?

Spelar man på gehör som jag gör så njuter man myrket mer av att pela och lyssna än att endast lyssna. Det ljuvliga är att man då kan lyssna på musiken i vilket tempo, volym mm hur man vill. Man kan även improvisera mitt i låten och förändra den efter eget behag.
Det tar dock en tid innan man uppnåt en talang på sådan nivå.
Vill bara påpeka att det finns låtar som är väldigt vackra trots att de är väldigt enkla.
Mycket enklare att lära sig musik som man värkligen tycker om istället för tex blinka lilla tjärna.
Citera
2017-10-14, 19:02
  #6
Medlem
anjoh66s avatar
Inte riktigt en hobby fråga, vi testar i Musik.

Hobby --> Musik: allmänt
/Moderator
Citera
2017-10-14, 19:20
  #7
Medlem
G0yXs avatar
Jag vet inte om jag lyssnar eller analyserar längre så länge det är musik jag behärskar. Det är väll en del av att vara musiker antar jag.
Ta dina lektioner eller skit i det, vilken jävla trådstart
Citera
2017-10-14, 21:03
  #8
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag använder min röst som instrument om det räknas.

Det kan vara tråkigt att öva ända tills det sitter i ryggmärgen som sedan ger dig friheten att sätta din personlighet i musiken. Man hamnar i någon slags zon som är underbar.

Så svaret på din fråga är att det är roligt när man kan, men att öva med massa repetitioner är inte det roligaste för dem flesta.
Jo, jag hörde din sing du länkade till en gång
Sjunger mkt fint!

Har du gjort fler btw?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback