Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-14, 15:54
  #1
Medlem
Jag fick billigt tag i en mycket fin gitarr av hög kvalité. Den är välstämd och när jag drar fingarna över strängarna så skapas ett vackert ljud som nästan av sig självt låter som musik.

Det finns ett stort problem, jag vet inte hur man spelar gitarr. Jag har kollat på free beginner lessons och liknande på google, men jag lär mig inget egentligen. Jag har kollat på hur man tar olika ackord men de ackord jag tar låter inte som någonting, fingarna ställer sig bara ivägen för strängarna och det låter inte bra. dessutom kan jag inte skifta men olika ackord så när jag väl får till det så att det låter som någonting så kan jag ändå inte göra något...

Vad gör jag? Jag har funderat på att sälja gitarren för den är verkligen bra, och jag tror utan något tvivel att jag kan sälja den dyrare, kanske t o m mycket dyrare än jag köpte den.
Citera
2017-10-14, 15:55
  #2
Medlem
farfars avatar
Bra, gör så.
Citera
2017-10-14, 17:09
  #3
Medlem
maxatdunders avatar
Det är ett märkligt problem du har åkt på men är säkert inte ovanligt då jag åkte på samma problem, besitter en dyr ackustiskt som också låter oväntat fel när jag spelar ett ackord. När jag försöker spela mina favoritlåtar så kan jag inte höra någon sammankoppling alls.
Citera
2017-10-14, 17:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Det är ett märkligt problem du har åkt på men är säkert inte ovanligt då jag åkte på samma problem, besitter en dyr ackustiskt som också låter oväntat fel när jag spelar ett ackord. När jag försöker spela mina favoritlåtar så kan jag inte höra någon sammankoppling alls.

Det är inget fel på gitarren alls, det jag menade var att "gittaristen", dvs jag, är för okunnig för att spela gitarr.
Citera
2017-10-14, 19:16
  #5
Medlem
Du kan ju börja med att släppa illusionen av att du ska spela som Yngwie efter en pisskvart. Det krävs övning, mycket övning, för att kunna spela någorlunda bra.

Bara att plinka på, förr eller senare så lossnar det.
Citera
2017-10-14, 19:24
  #6
Medlem
G0yXs avatar
Börja med att försöka få bra ljud ur först en sträng i taget, sedan addera fler eftersom.
Om du nu ska lära dig att spela varför växla ner till en bajsgitarr? är du pengakåt kapitalist?
Citera
2017-10-14, 19:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G0yX
Börja med att försöka få bra ljud ur först en sträng i taget, sedan addera fler eftersom.
Om du nu ska lära dig att spela varför växla ner till en bajsgitarr? är du pengakåt kapitalist?

Menar du med en sträng nertryckt?

Jag kan få fina ljud ur enskilda strängar redan nu, oavsett om de är nertryckta med v hand eller ej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback