Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-27, 20:15
  #145
Avstängd
Har nästan samma symtom som TS. Blev klassad som hälsoångest fall och visserligen har de rätt jag utvecklade en ångest situation pga av symtomen som ja haft länge utan att läkarna hittat felet.

Jag är hypokondriker. Har haft en episod av extrema hjärtklappningar pga medicin som förändrat mig till en liten bitch. Min kuk har krympt in i kuken och ja har gått upp 47kg. Trodde ett tag ja hade hiv eller aids samt canser och problem med kuken. Men en sak är säkert min kropp har tagit stryk är idag 99 år enligt tester. Trots att ja förövrigt enligt läkarnas ögon är frisk. Men som sagt man känner sin kropp bäst. Ja tror stenhårt att ja har nån sjukdom som sätter mig ur balans. Mår fysiskt Skit och känner out of body experience. Min käka vibrerar min hela ryggrad och under fötterna. Bzzźzzz känner jag hela tiden.

Läkarna kommer inte hjälpa dig. Antigen söker man vård utomlands eller går till en vc med högutbildade invandrare som man kan föra en konversation med utan att man döms direkt på plats
2019-01-28, 07:08
  #146
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieanalytikern
Har haft en episod av extrema hjärtklappningar pga medicin som förändrat mig till en liten bitch.

Har du käkat kortison?
2019-01-28, 15:26
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strumpan000
Jag har sökt läkarhjälp för både mage, leder och hjärta men jag får aldrig någon riktig hjälp av sjukvården. Inflammationsprover är normala men mina problem är ändå fullt närvarande och påverkar hela min vardag. Har varit inne på om det är något reumatiskt eftersom jag har haft problem med lederna men börjar fundera på om det är något helt annat. Senaste året har symtomen dessutom blivit värre. Försökte summera symtomen jag har:

Huvudvärk
Yrsel
Dålig balans
Ledvärk (framförallt molande i knän, rygg framförallt ländrygg, nacke, fingrar och handleder, ibland även hög smärta)
Muskelvärk (framförallt armar och ben)
Dålig finmotorik i fingrar
Ibland dimmig syn eller dubbelseende, upplever att ögonen kan vara lite torra.
Extremt trött (kan komma attackvis eller vara mer utdraget)
Stel i ryggen, framförallt efter stillasittande eller liggande läge.
Illamående
Kallsvettningar
Frusenhet
Svettningar
Ibland Darrighet
Lös avföring/gasig mage
Orkeslöshet
Muskeltrötthet
Irritation
Nedstämdhet
Ibland värk runt bröstbenet
Förmakstacky/sinusarytmi
Ibland andfåddhet
Ibland känningar från hjärtat
Ibland domningar i fingrarna
På senare tid även ont i fötter, tår och fotleder
Sjukkänsla
Sällan utvilad på morgonen (dock inga problem att somna, vaknar i enstaka fall på natten)
Ofta stel länge (flera timmar) efter att ha suttit eller legat länge
Ibland dålig styrsel i benen, troligtvis pga stelhet i bäcken och höft
Ibland kramp i vader och fötter

Korta förmakstakykardier eller sinusarytmi vet jag att jag har och äter betablockad för detta. Allt annat vet jag dock inte vad det är och det börjar oroa mig, framförallt när jag inte blir tagen på allvar och får någon hjälp. Gå till en sjukgymnast är det enda jag har fått höra och jag tror inte att detta är något psykosomatiskt.

Vad ska jag göra? Vad kan det vara för knas i min kropp?
Blir så trött på vården. Man ska tydligen själv få försöka lista ut vad felet är. Tycker det Borde vara så att läkarna på vårcentralen ska skicka en vidare till rätt avdelning/ställe som kan reda ut olika problem man har. Men iallafall. Har du provat att tex göra en egenremiss till nån speciell avdelning på ett sjukhus? Det går nämligen, om inte gör det. Du kan också ringa direkt dit och fråga. Om de börjar tjata om att du ska gå genom vårdcentralen så säg att du inte får någon hjälp där om det är där du varit. Har själv varit i situationen flera ggr där ingen lyssnat på mig. Blir ärligt talat rädd. Och varje person säger olika saker med, det gör inte saken direkt bättre. Hoppas verkligen det ordnar sig.
2019-01-28, 19:26
  #148
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Blir så trött på vården. Man ska tydligen själv få försöka lista ut vad felet är. Tycker det Borde vara så att läkarna på vårcentralen ska skicka en vidare till rätt avdelning/ställe som kan reda ut olika problem man har. Men iallafall. Har du provat att tex göra en egenremiss till nån speciell avdelning på ett sjukhus? Det går nämligen, om inte gör det. Du kan också ringa direkt dit och fråga. Om de börjar tjata om att du ska gå genom vårdcentralen så säg att du inte får någon hjälp där om det är där du varit. Har själv varit i situationen flera ggr där ingen lyssnat på mig. Blir ärligt talat rädd. Och varje person säger olika saker med, det gör inte saken direkt bättre. Hoppas verkligen det ordnar sig.

Det är inte alla avdelningar som tar emot egen remiss, det är ett helvete att fråga dem, de beter sig som om de vore förbjudet. Nästan som "blankning" när det gäller aktiehandel.

Sen så kommer de alltid hänvisa dig till din vc.

man måste vara halvdöd eller död för att få vård.
2019-01-28, 19:57
  #149
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieanalytikern
Det är inte alla avdelningar som tar emot egen remiss, det är ett helvete att fråga dem, de beter sig som om de vore förbjudet. Nästan som "blankning" när det gäller aktiehandel.

Sen så kommer de alltid hänvisa dig till din vc.

man måste vara halvdöd eller död för att få vård.

Friska patienter nekas remiss av uppenbara skäl. Finns det fog för misstanke om bakomliggande sjukdom så tar de emot en med öppna armar.
2019-01-28, 20:40
  #150
Medlem
kaffekanons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Blir så trött på vården. Man ska tydligen själv få försöka lista ut vad felet är. Tycker det Borde vara så att läkarna på vårcentralen ska skicka en vidare till rätt avdelning/ställe som kan reda ut olika problem man har. Men iallafall. Har du provat att tex göra en egenremiss till nån speciell avdelning på ett sjukhus? Det går nämligen, om inte gör det. Du kan också ringa direkt dit och fråga. Om de börjar tjata om att du ska gå genom vårdcentralen så säg att du inte får någon hjälp där om det är där du varit. Har själv varit i situationen flera ggr där ingen lyssnat på mig. Blir ärligt talat rädd. Och varje person säger olika saker med, det gör inte saken direkt bättre. Hoppas verkligen det ordnar sig.

När man har så pass diffusa symtom och alla prover och andra undersökningar inte visar något avvikande är det ju inte så konstigt att man inte kan säga vad det beror på. Som andra tidigare skrivit i tråden beror detta mest sannolikt på att det inte finns någon bakomliggande sjukdom. Du skriver att du är trött på vården, att ingen lyssnar på dig och att du skrivit egenremiss. Skulle vara intressant om man kom fram till någon specifik behandlingsbar sjukdom hos dig som man missat innan? I mina öron låter det mest som att du är missnöjd för att man inte säger att du är sjuk fastän du har symtom. Symtom och sjukdom är inte alltid samma sak.
2019-01-28, 21:00
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekanon
När man har så pass diffusa symtom och alla prover och andra undersökningar inte visar något avvikande är det ju inte så konstigt att man inte kan säga vad det beror på. Som andra tidigare skrivit i tråden beror detta mest sannolikt på att det inte finns någon bakomliggande sjukdom. Du skriver att du är trött på vården, att ingen lyssnar på dig och att du skrivit egenremiss. Skulle vara intressant om man kom fram till någon specifik behandlingsbar sjukdom hos dig som man missat innan? I mina öron låter det mest som att du är missnöjd för att man inte säger att du är sjuk fastän du har symtom. Symtom och sjukdom är inte alltid samma sak.
Har hormonproblem tex som ingen lyssnat på som jag gått runt och tjatat om i flera år. Sen att jag alltid varit röd i ansiktet, ingen har brytt sig om det heller utan bara sagt jag inte varit det, men den hudläkaren jag träffade nu förstod mig.
2019-01-28, 21:01
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekanon
När man har så pass diffusa symtom och alla prover och andra undersökningar inte visar något avvikande är det ju inte så konstigt att man inte kan säga vad det beror på. Som andra tidigare skrivit i tråden beror detta mest sannolikt på att det inte finns någon bakomliggande sjukdom. Du skriver att du är trött på vården, att ingen lyssnar på dig och att du skrivit egenremiss. Skulle vara intressant om man kom fram till någon specifik behandlingsbar sjukdom hos dig som man missat innan? I mina öron låter det mest som att du är missnöjd för att man inte säger att du är sjuk fastän du har symtom. Symtom och sjukdom är inte alltid samma sak.
Har med haft massa lustiga symtom, som yrsel, frånvarande känsla i huvudet osv, blivit skickad till psyket bara där de påstod jag hade ångest. och ja, det kanske jag hade, eller det hade jag. Men när man har konstant ångest känns det som något är fel och det var det med. Jag säger inte att man inte kan lita på läkarna för det finns säkert många som är jättebra, utan att man får ligga på dom och det är det som är tråkigt och ibland lyssnar dom inte heller. man känner sig bara allmänt jobbig till slut.
__________________
Senast redigerad av Smultronettt 2019-01-28 kl. 21:11.
2019-01-28, 22:48
  #153
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Har med haft massa lustiga symtom, som yrsel, frånvarande känsla i huvudet osv, blivit skickad till psyket bara där de påstod jag hade ångest. och ja, det kanske jag hade, eller det hade jag. Men när man har konstant ångest känns det som något är fel och det var det med. Jag säger inte att man inte kan lita på läkarna för det finns säkert många som är jättebra, utan att man får ligga på dom och det är det som är tråkigt och ibland lyssnar dom inte heller. man känner sig bara allmänt jobbig till slut.

Spara ihop ett par tusenlappar och gå till en privat klinik som kollar upp hela dig. Resultatet kommer sannolikt inte visa någonting och du kommer fortsätta må dåligt. Men du kanske slipper känna att offentliga vården missar något.
2019-01-29, 00:03
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Spara ihop ett par tusenlappar och gå till en privat klinik som kollar upp hela dig. Resultatet kommer sannolikt inte visa någonting och du kommer fortsätta må dåligt. Men du kanske slipper känna att offentliga vården missar något.
Tack för tipset men jag har hormonproblem och lite sådär har dom kommit på nu iaf.
2019-01-29, 06:22
  #155
Medlem
neuron-drones avatar
För att skrämma upp fobiker kan jag berätta att man kan ha sjukdomar utan att det syns på blodprov. Vissa saker fångas direkt, sådant som gäller blodvärde och annat med blodkroppar, socker, levervärden osv. Men hos vissa sjukdomar kan allt sådant se normalt ut på en standardpanel, och då måste man lite veta vad man letar efter för att kunna ta rätt prover. Man kan ju inte ta alla prover som finns. Ofta gissar läkaren rätt och det dyker upp något skumt i labbresultatet och de kan leta vidare.

Men ibland kan man ha en sjukdom som faktiskt inte visar sig i labb alls. T o m sjukdomar som är svårt nedsättade för fungerandet.

Då är det enda man kan gå på kroppslig undersökning, det kan räcka med att klämma på patienten, eller kanske röntgen. Och sedan väga in symptomen.

En annan sak som kan hända är att man har en annan sjukdom som man tar medicin mot, och medicinen gör en dålig, och man kopplar inte detta.

Läkare hatar vaga symptom, det är rätt självklart, det kan vara allt och inget. Men om man som patient just har allmänna sjukdomskänslor så är det ofta inte självvalt. Då kan det vara bra att verkligen tänka till om något annat blivit konstigt med kroppen också. Det blir iallafall en liten ledtråd.

Och sedan finns det ju sådana sjukdomar som man direkt inte kan göra mycket åt mer än symptomatisk behandling, vanliga sjukdomar som migrän och artros. Sådant får man göra det bästa av och lära sig hur sjukdomen funkar och vad som är bra att göra och vad som inte är bra.

Sedan finns det självklart diagnosgenier. Hade en sådan förr. Kom med symtom jag själv tyckte var vaga och tänkte att vi testar men inte att han kan reda ut på så här vaga symptom. Han bad mig beskriva kort, ställde några frågor och sa sedan efter mycket kort tid att jag hade en autoimmun sjukdom av reumatologisk art, frågan är bara vilken. Han tog blodprov och han hade rätt och jag hade de antikroppar positivt som han trodde. Fattar ärligt ingenting, hur han kunde bara veta. Men han var känd för sina diagnoser fick jag veta efteråt.

Han var religiös så kanske fick svaren från Gud. Men ärligt tror jag han var en väldigt bra systemtänkare som också kunde väldigt mycket fakta. Läkare med ett bra systemtänk kan ofta rätt snabbt ringa in vad det handlar om, istället för att bara se människan som uppdelad nästan som efter ett styckningsschema.
2019-01-30, 17:39
  #156
Medlem
Strychnos avatar
Medlemen är bannlyst och kan därför ej deltaga i tråden mer, därav låses tråden.

/Moderator

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback