Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-14, 13:02
  #1
Medlem
Badios avatar
Fick ärva en Cairn-terrier när min mamma dog. Jag är uppvuxen med hundar i familjen (boxer). Som sagt så tog jag hand om mammas hund en cairn-terrier när nog dog och har aldrig varit med om något liknande när det gäller hundar.
Kort historia. Hunden var född i skåne på en kennel. Upp till Västerås. Födde två kullar. En i skåne, en i V-ås. Sen ut till en familj som hade allergi som gjorde att min mor fick hunden i 7-års ålder. Jag hade såklart koll på hunden när min mor hade henne.
Hunden hatade att vara ensam. Blev kallad Pavarotti utanför matbutiker för hon sjöng så fint.
Happy som hon hette hatade andra hundar så hon vände alltid bort sig när jag träffade andra hundägare. Jag hade henne aldrig i koppel för hon brydde sig inte om andra djur och höll sig ALLTID inom 10 meter för att kolla så jag var med.
Det var en perfekt hund. Hon var besatt av två saker. Äta (åt allt och då menar jag allt) och kärlek. En klapp på huvet var det bästa hon visste av folk. Bara en klapp så hon fick bekräftelse.
Inte ens den sista sprutan bet på henne. Hon blev pigg och sa till mig att vi går hem istället. Men en fetare spruta fick till slut på livet. (16 år)
Var detta en unik hund? Vill gärna ha en till sen som är lika lättskött?
Citera
2017-10-14, 13:16
  #2
Medlem
fliffos avatar
Helt klart unik. En kombination mellan ras, gener och tur
Jag har en med liknande beteende fast det är en shetland sheepdog
Citera
2017-10-14, 13:25
  #3
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fliffo
Helt klart unik. En kombination mellan ras, gener och tur
Jag har en med liknande beteende fast det är en shetland sheepdog
Jag vet hon var unik på så många plan mot andra hundar. Bara en sån sak att hon aldrig skällde, fanns inte i vokabulären. Pipa kunde hon dock och det var extremt högt därav Pavarotti...
Citera
2017-10-26, 22:58
  #4
Medlem
Intressesmurfens avatar
Är inte alla hundar unika?
Citera
2017-10-27, 23:59
  #5
Medlem
fliffos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intressesmurfen
Är inte alla hundar unika?

Jo men vissa kan ju verkligen ha ett beteende som står ut bland andra hundar
Citera
2017-10-29, 21:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fliffo
Jo men vissa kan ju verkligen ha ett beteende som står ut bland andra hundar

ägare tenderar dock att överdriva när det gäller deras egna hundars fantastiskhet. jag har bara haft underbara hundar, och det håller de flesta med om (att de själva har haft alltså). alla har personligheter, precis som människor.
Citera
2017-10-30, 09:36
  #7
Medlem
fliffos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
ägare tenderar dock att överdriva när det gäller deras egna hundars fantastiskhet. jag har bara haft underbara hundar, och det håller de flesta med om (att de själva har haft alltså). alla har personligheter, precis som människor.

Det håller jag med om.
Citera
2017-10-30, 11:17
  #8
Medlem
vikingrods avatar
Som sagt alla hundar är unika, andra mer än vissa.
Jag har en 2årig rottweiler som älskar att sitta i mitt badkar, behöver inte ens vara vatten där i. När jag sätter mig på toa så knallar han in, kliver över kanten till karet och sen sitter han där i och ser glad ut.
Det om något är väl unikt haha
(för att inte tala om stunderna jag själv ligger i badet och han får för sig att kliva i... )

Att få en bra hund med rätt temperament och sinne är en mix av tur, uppfostran och gener.
Mitt tips är att umgås med mamman och pappan till valpen man ska köpa. Där ser man enklast hur din framtida hund (förmodligen) kommer vara.
Citera
2017-11-01, 14:29
  #9
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Fick ärva en Cairn-terrier när min mamma dog. Jag är uppvuxen med hundar i familjen (boxer). Som sagt så tog jag hand om mammas hund en cairn-terrier när nog dog och har aldrig varit med om något liknande när det gäller hundar.
Kort historia. Hunden var född i skåne på en kennel. Upp till Västerås. Födde två kullar. En i skåne, en i V-ås. Sen ut till en familj som hade allergi som gjorde att min mor fick hunden i 7-års ålder. Jag hade såklart koll på hunden när min mor hade henne.
Hunden hatade att vara ensam. Blev kallad Pavarotti utanför matbutiker för hon sjöng så fint.
Happy som hon hette hatade andra hundar så hon vände alltid bort sig när jag träffade andra hundägare. Jag hade henne aldrig i koppel för hon brydde sig inte om andra djur och höll sig ALLTID inom 10 meter för att kolla så jag var med.
Det var en perfekt hund. Hon var besatt av två saker. Äta (åt allt och då menar jag allt) och kärlek. En klapp på huvet var det bästa hon visste av folk. Bara en klapp så hon fick bekräftelse.
Inte ens den sista sprutan bet på henne. Hon blev pigg och sa till mig att vi går hem istället. Men en fetare spruta fick till slut på livet. (16 år)
Var detta en unik hund? Vill gärna ha en till sen som är lika lättskött?

Påminner mycket om min älskade bästaste vän som gick bort 1/6-17...15år...
Det är nog svårt att få en exakt likadan....kanske liknande men alla hundar är ju unika på sitt sätt.
Citera
2017-11-01, 16:21
  #10
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkies
Påminner mycket om min älskade bästaste vän som gick bort 1/6-17...15år...
Det är nog svårt att få en exakt likadan....kanske liknande men alla hundar är ju unika på sitt sätt.
Är uppvuxen med andra raser och ingen har varit som denna och har inte träffat någon annan som har något liknande heller. Hon var inte som den rasen ska vara vad jag förstår. Sån tur kommer man ju aldrig ha igen att få något liknande, så blir ingen ny för egen del på några år iaf.
Vad hade du för ras?
Citera
2017-11-01, 17:47
  #11
Medlem
fliffos avatar
Min hund visar tänderna när hon är glad, alltså verkligen lyfter upp läppen så mycket det går. Det har jag aldrig sett tidigare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback