Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-10-04, 20:41
  #37
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundKattRäv
Absolut. Matematiker har en tendens att vidga begrepp och använder gärna olika definitioner för ett begrepp beroende på vad det ska användas till samt vilket område man jobbar inom. Om du kikar på länken jag gav dig så använde jag definitionen som man använder för mångfalder eftersom rumtiden är just en mångfald.
Ja det är intressant att försöka föreställa sig konsekvenserna av tid som en fraktal som exempel menar jag.
Citera
2018-10-04, 20:51
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja det är intressant att försöka föreställa sig konsekvenserna av tid som en fraktal som exempel menar jag.

Jag förstår inte vad du menar.
Hur ser en sådan teori ut rent matematiskt?
Vilka intressanta förutsägelser kan du dra från det?
Citera
2018-10-04, 20:53
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja det är intressant att försöka föreställa sig konsekvenserna av tid som en fraktal som exempel menar jag.

I och med att det är högst väldefinierade begrepp som du använder så måste nästan sådana påståenden också komma med formler, en teori, ett sammanhängande ramverk. Annars får man lätt bilden av att du endast sitter och slänger med ord som du inte riktigt har någon koll på.
Citera
2018-10-04, 21:04
  #40
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundKattRäv
I och med att det är högst väldefinierade begrepp som du använder så måste nästan sådana påståenden också komma med formler, en teori, ett sammanhängande ramverk. Annars får man lätt bilden av att du endast sitter och slänger med ord som du inte riktigt har någon koll på.
Nej, jag menar att tiden skulle kunna vara en konvergens av dimensionernas irrationella identiteter till exempel.
Citera
2018-10-04, 21:05
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja tiden skulle då kunna vara en konvergens av dimensionernas irrationella identiteter till exempel.

Jag fattar inte.
Länka definitioner. Ge mig formler.

Börja gärna med frågan hur en matematisk identitet kan vara irrationell.

Tillägg: Och vilka identiteter pratar du om?
Vad har dimensionerna för identiteter/likheter i en strikt matematisk mening?
Kan du ställa upp din konvergens som ett gränsvärde istället?
__________________
Senast redigerad av HundKattRäv 2018-10-04 kl. 21:21.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback