Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-14, 12:38
  #1
Medlem
Har ni ingen aning om vad de 10 dimensionerna innebär, hänvisar jag till denna youtube video - https://www.youtube.com/watch?v=p4Gotl9vRGs

Jag har en fråga; Har den första dimensionen tid? Är tid något som existerar för alla dimensioner?
Citera
2017-10-14, 13:57
  #2
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rexily
Jag har en fråga; Har den första dimensionen tid? Är tid något som existerar för alla dimensioner?
Nej, tid är en av dimensionerna.
Citera
2017-10-14, 15:13
  #3
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rexily
Har ni ingen aning om vad de 10 dimensionerna innebär, hänvisar jag till denna youtube video - https://www.youtube.com/watch?v=p4Gotl9vRGs

Jag har en fråga; Har den första dimensionen tid? Är tid något som existerar för alla dimensioner?
I den dimensionsmodell som presenteras i klippet utgör tid den fjärde dimensionen. Dimension 1, 2 och 3 innehåller inte tid.

Enkelt exempel: om du är ute och promenerar så rör du dig i de tre första dimensionerna. För dig existerar bara nuet.

Men den fjärde dimensionen kan - väldigt förenklat - ses som en film på dig när du är ute och går. I den dimensionen finns alla ögonblick från din promenad.
Citera
2017-10-14, 15:15
  #4
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Det finns många olika modeller med olika antal dimensioner som förklaras på litet olika sätt.

Många modeller har de fyra första dimensionerna lika, men sedan kan det skilja sig.

De fyra första dimensionerna brukar gå att förstå intuitivt. Sedan blir det betydligt knepigare.
Citera
2017-10-14, 15:16
  #5
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Astronomi och rymdfart --> Fysik

/Moderator
Citera
2017-10-14, 17:06
  #6
Medlem
Mullrets avatar
Tiden torde existera oavsett 1 eller 2 dimensioner. Rätta mig mig om jag har fel...
Citera
2017-10-14, 17:13
  #7
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rexily
Har ni ingen aning om vad de 10 dimensionerna innebär, hänvisar jag till denna youtube video - https://www.youtube.com/watch?v=p4Gotl9vRGs

Jag har en fråga; Har den första dimensionen tid? Är tid något som existerar för alla dimensioner?

Om det är den första eller den 8e som är tid är inte speciellt relevant egentligen då det bara är en fråga om vilken av dessa vi väljer att definiera som tids-dimensionen. Men traditionellt sett så säger man att de första 3 är rumsliga dimensioner, och den 4e är tids-dimensionen.
Precis som det inte är så viktigt om den första eller andra är upp och ned, så är det inte heller så viktigt om den tredje eller fjärde är tid. Dock skulle jag gissa att 1, 2, 3 och 4 är x, y, z och t, då det är i den ordningen man plottar ut det där på papper, även om man oftast behandlar alla 3 rumsliga dimensioner som 1 när man hanterar tid, utav enkelhetsskäl då det är meckigt att hoppa upp från 1 till 2 dimensioner och sällan ger något extra.(från 2 och uppåt till hur många dimensioner som helst är det dock enkelt)

Jag skulle nog vilja säga att tid existerar för alla dimensioner. Tid är en lite speciell dimension också då den har en egen, jag vill inte säga "kraft" då det är missvisande, men vi har lite lagar om entropi som säger att tiden måste röra sig i en riktning hela tiden. Detta är dock statistiskt och sett över större system. Små saker kan under vissa förhållanden röra sig lite hur de vill genom tiden, men jag skulle vilja säga att alla dimensioner i alla fall är kopplade till tid eftersom vi har värmelagar om entropi som inte har några undantag gällande detta.

Däremot så är det inget krav att man finns i alla rumsliga dimensioner bara för att man finns i 3. Speciellt inte när vi kommer in på 8, 9, 11, 26 eller hur många dimensioner man nu använder sig av för att beskriva M-teori. Där då 11 är det vedertagna idag. Då är dimensionerna egentligen bara extra rum för strängar och membran att interagera med varandra och vibrera och kopplas inom.(enkelt sagt så har man skapat sig spelutrymme för att ha mer information i varje punkt för att kunna beskriva mer komplexa interaktioner utan rumslig utbredning i våra 3 dimensioner) Man behöver inte finnas i alla rumsliga dimensioner för att man finns i 3. Jag är inte ens helt säker på att man måste finnas i 3. Ta svarta hål t.ex., deras egenskaper beskrivs uteslutande av deras area, inte volym. Dessutom kan allt tredimensionellt beskrivas på en 2D-yta då det finns möjlighet för information om en "låtsas" 3e dimension att "få plats" på ytan.

Oavsett de rumsliga dimensionerna så är dock alla knutna till tid. En dimension som inte var knuten till tid skulle inte kunna göra något. Den skulle vara irrelevant och helt passiv, och jag tror inte ens man skulle kunna säga att en sådan existerar då man inte skulle kunna tillskriva den några egenskaper, och den skulle sannerligen inte gå att mäta.
Så alla dimensioner är knutna till tidsdimensionen, den är speciell, men allt som finns i vissa rumsliga dimensioner finns inte nödvändigtvis i alla andra rumsliga dimensioner.
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2017-10-14 kl. 17:31.
Citera
2017-10-14, 17:23
  #8
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tiden torde existera oavsett 1 eller 2 dimensioner. Rätta mig mig om jag har fel...

Som ovan sagt, så beror det på vilken dimension man definierar som tid.

Ska man se till den gängse definitionen så "lever" Linus på linjen i dimension ett, två och fyra, men så räknar man ju inte.
Citera
2017-10-14, 17:33
  #9
Medlem
Även om man vanligen tänker sig att alla "extra" dimensioner är rumsdimensioner kan man också tänka sig att några av dem fungerar som tid, fast konstigt blir det med flera tidsdimensioner.
Citera
2017-10-14, 17:46
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Även om man vanligen tänker sig att alla "extra" dimensioner är rumsdimensioner kan man också tänka sig att några av dem fungerar som tid, fast konstigt blir det med flera tidsdimensioner.

Dimensioner utöver de för oss fattbara tre rumsdimensionerna och en fjärde tidsdimension borde inte ens definieras som rumsdimensioner då de inte är fattbara. Definitionen (om ens definierbar) borde vara något annat.

Jag kallar gärna den femte dimensionen för enbart just det utan att närmare gå in på definition.
Citera
2017-10-14, 17:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Dimensioner utöver de för oss fattbara tre rumsdimensionerna och en fjärde tidsdimension borde inte ens definieras som rumsdimensioner då de inte är fattbara. Definitionen (om ens definierbar) borde vara något annat.
Det har en klar innebörd om en dimension är rums- eller tidsdimension. Enklast är det i speciella relativitetsteorin där avstånd mellan två punkter (i våra fyra dimensioner) definieras som
d^2= x^2+y^2+z^2 - t^2
Dvs tecken för rums- och tidsdimensioner är motsatt. Det är inga problem att här lägga till fler dimensioner och räkna på samma sätt.
Citera
2017-10-14, 18:38
  #12
Medlem
Bara-Robins avatar
Som nämnt så är det skillnad på tidsdimension och rumsdimension. Både hur vi tänker på dem, hur de faktiskt fungerar och hur man behandlar dem matematiskt. De har olika egenskaper helst enkelt, varför jag skrev att tidsdimensionen var "speciell".

Det finns bara 1 tidsdimension, även om det inte finns någon direkt matematisk begränsning för flera som antingen är fristående eller som interagerar med varandra, hur nu det skulle funka, men det finns ingen anledning för fler dimensioner som fungerar som tid, så i alla relevanta avseenden så finns det bara 1 sådan.

Gällande de andra rumsliga dimensionerna utöver våra fattbara 3 så är det såvitt jag vet ingen större skillnad på dessa och de 3 vi upplever. Man brukar säga att de är "små" och typ, "ihopsnurrade" eller hur man nu beskriver det. Det i sig är egentligen inte någon egenskap som gör att de skiljer sig från en annan rumslig dimension. Det ska nog mer betraktas som ett sätt att beskriva hur de är dolda för oss.
Deras egenskaper som rumsdimensioner är dock detsamma som för våra. De ger bara extra rörelseutrymme. Ett extra ställe som saker kan hända, eller om så vill där saker kan röra sig och interagera. Dessutom har vi egenskaper som sammanflätning som gör att deras "litenhet" spelar mindre roll, samt att strängar är endimensionella(med utsträckning över flera dimensioner) så vi kan dela upp en liten dimension hur mycket vi vill. Att de är "ihopsnurrade" är ett annat sätt att säga att deras extra utbredningsutrymme finns i varje punkt. Det finns inget hinder för våra 3 dimensioner att vara krökta och sammankopplade på stor skala heller, även om det nu inte verkar vara så. Men i alla praktiska avseenden kan man betrakta alla rumsliga dimensioner, de 3 vi har och alla däröver som i princip likadana. Riktningar som strängar och membran kan fysiskt röra sig och interagera i. Tidsdimensionen är dock speciell, och vi behöver bara en, men jag ser inget hinder för fler, även om det vore meckigt med två sådana som interagerar med varandra. Men det är filosofi.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback