Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-14, 09:55
  #1
Medlem
Har läst ett antal trådar på forumet om att ta fullt CSN-lån och investera det och har slutligen bestämt mig för att även jag kommer att göra det. Nu behöver jag ha hjälp och synpunkter på hur jag med så låg risk som möjligt slår räntan på 0,34% och gärna över 1% så att man är säker mot eventuella framtida höjningar.

Min CSN-portfölj ser just nu ut såhär:

Spiltan Högräntefond 30%
Evli Corporate Bond B SEK 25%
Öhman realobligationsfond 15%
Avanza Zero 15%
Skandia Nordamerika Exponering 15%

Vad tycker ni? Mina krav på portföljen är 1) väldigt låg risk 2) en trolig avkastning på minst 1-2% per år 3) kräver ingen aktiv förvaltning, vill lägga ner så lite tid som möjligt på den.
Citera
2017-10-14, 13:23
  #2
Medlem
Wirstroms avatar
Skittråkig portfölj. Varför vill du ha sådan låg risk? Pengarna ska inte betalas tillbaka imorgon.
Citera
2017-10-14, 15:33
  #3
Medlem
Josefass avatar
Investera i kryptovaluta. Du kommer inte ångra dig.
Citera
2017-10-14, 16:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wirstrom
Skittråkig portfölj. Varför vill du ha sådan låg risk? Pengarna ska inte betalas tillbaka imorgon.

Min sparhorisont för den här portföljen är 5 år. Skulle det bli en ekonomisk kris under de åren vill jag inte behöva känna panik över att portföljen tappat 50% i värde.

Det här är alltså min enda portfölj, det är meningen att den här ska vara tråkig.
Citera
2017-10-14, 17:17
  #5
Medlem
TheOmnipotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaha.
Min sparhorisont för den här portföljen är 5 år. Skulle det bli en ekonomisk kris under de åren vill jag inte behöva känna panik över att portföljen tappat 50% i värde.

Det här är alltså min enda portfölj, det är meningen att den här ska vara tråkig.

Du kommer sannolikt förlora väldigt mycket pengar på att välja så låg risk, framförallt om du skulle kunna tänka dig att förlänga din sparhorisont lite (som sagt, pengarna ska ju inte vara återbetalda på måånga år). Eventuella börsras kommer troligtvis hinna ta igen sig med råge, framför allt om du sparar i 10-15 år.

Så: om ett absolut krav är låg risk, kanske ditt förslag är bra. Den enda fonden jag är insatt i är Avanza Zero, som är en bra aktieindexfond. Men om ditt syfte är att tjäna pengar, så är denna portfölj inte särskilt fördelaktig.
Citera
2017-10-14, 17:37
  #6
Medlem
Wirstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaha.
Min sparhorisont för den här portföljen är 5 år. Skulle det bli en ekonomisk kris under de åren vill jag inte behöva känna panik över att portföljen tappat 50% i värde.

Det här är alltså min enda portfölj, det är meningen att den här ska vara tråkig.

Spara längre och ta högre risk, det kommer du i längden tjäna stort på. Om du nu är rädd för stort börsfall så sker det ju inte över en dag precis. De som förlorar 50% är losers som sitter passivt. Var lite aktiv i dina investeringar, kolla av någon gång i veckan så minimerar du risken för att förlora mycket vid eventuellt börsfall. Och som sagt, efter börsfall kommer uppgång. Nöj dig inte med 1-2%, framförallt om du är ung.
Citera
2017-10-14, 20:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wirstrom
Spara längre och ta högre risk, det kommer du i längden tjäna stort på. Om du nu är rädd för stort börsfall så sker det ju inte över en dag precis. De som förlorar 50% är losers som sitter passivt. Var lite aktiv i dina investeringar, kolla av någon gång i veckan så minimerar du risken för att förlora mycket vid eventuellt börsfall. Och som sagt, efter börsfall kommer uppgång. Nöj dig inte med 1-2%, framförallt om du är ung.

Nu när jag tänker efter så inser jag att du har helt rätt. Har haft lite otur när jag tänkt.

Tar gärna emot åsikter på min vanliga fondportfölj, där jag nu kommer att lägga mitt CSN istället:

Nordea Indienfond 30%
Nordea Kinafond 30%
Avanza Zero 20%
AMF Aktiefond Nordamerika 20%
__________________
Senast redigerad av Jaha. 2017-10-14 kl. 20:07.
Citera
2017-10-14, 20:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaha.
Nu när jag tänker efter så inser jag att du har helt rätt. Har haft lite otur när jag tänkt.

Tar gärna emot åsikter på min vanliga fondportfölj, där jag nu kommer att lägga mitt CSN istället:

Nordea Indienfond 30%
Nordea Kinafond 30%
Avanza Zero 20%
AMF Aktiefond Nordamerika 20%

Kommer du lägga hela CSN eller hur stora summor per månad pratar vi om?
Citera
2017-10-14, 21:41
  #9
Medlem
phosphors avatar
Om du tänker spara i flera årtionden - vilket jag förutsätter att du tänker göra med tanke på att du är en student och således ung - skulle jag råda dig att lägga in allt på Avanza Zero, inte minst på grund av kostnaderna (läs: noll).

Så länge du struntar i att kolla hur mycket pengar du har i fonden under nedgångar så spelar inte volatiliteten någon roll och det kommer löna sig väldigt mycket när du väl börjar använda pengarna 10-20+ år senare. Sen ska du komma ihåg att när det skiter sig (vilket det gör garanterat varje årtionde) kommer dina investeringar ändå återhämta sig på max 2 år. Det är precis vad som hände efter förra finanskrisen. Håll i dig och tänk på den långsiktiga vinsten. Köp mer när det går illa för marknaden; billigt är gott!
Citera
2017-10-14, 22:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razornaggaa
Kommer du lägga hela CSN eller hur stora summor per månad pratar vi om?

Ja, lån och bidragsdelen

Citat:
Ursprungligen postat av phosphor
Om du tänker spara i flera årtionden - vilket jag förutsätter att du tänker göra med tanke på att du är en student och således ung - skulle jag råda dig att lägga in allt på Avanza Zero, inte minst på grund av kostnaderna (läs: noll).

Så länge du struntar i att kolla hur mycket pengar du har i fonden under nedgångar så spelar inte volatiliteten någon roll och det kommer löna sig väldigt mycket när du väl börjar använda pengarna 10-20+ år senare. Sen ska du komma ihåg att när det skiter sig (vilket det gör garanterat varje årtionde) kommer dina investeringar ändå återhämta sig på max 2 år. Det är precis vad som hände efter förra finanskrisen. Håll i dig och tänk på den långsiktiga vinsten. Köp mer när det går illa för marknaden; billigt är gott!

Du har en poäng men jag tror på högre tillväxt i Indien, Kina och vissa andra marknader och tänker att det inte skadar att få ta del av den.
Citera
2017-10-15, 17:30
  #11
Medlem
phosphors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaha.
Du har en poäng men jag tror på högre tillväxt i Indien, Kina och vissa andra marknader och tänker att det inte skadar att få ta del av den.

Se till att dessa fonder inte kostar för mycket. Ränta på ränta-effekten gäller kostnaderna också!
Citera
2017-10-15, 20:53
  #12
Medlem
Wirstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaha.
Nu när jag tänker efter så inser jag att du har helt rätt. Har haft lite otur när jag tänkt.

Tar gärna emot åsikter på min vanliga fondportfölj, där jag nu kommer att lägga mitt CSN istället:

Nordea Indienfond 30%
Nordea Kinafond 30%
Avanza Zero 20%
AMF Aktiefond Nordamerika 20%

Personligen skulle jag aldrig lägga 30% i Kina då det är en väldigt ostabil marknad med många framtidsfrågetecken. Men om du nu tror starkt på Kina så är väl det en vettig fond, ta en titt också på Swedbank Robur Kinafond som är snarlik, utvecklats aningen bättre och med lite lägre förvaltningsavgift. Eller varför inte dela upp det i bägge fonderna för o ta del av båda kakorna?

Att fördela 60% i tillväxtmarknader är lite för aggressivt enligt min mening.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback