Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-20, 03:47
  #13
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Värdet på Bitcoin är helt random eftersom det till hundra procent beror på om folk tror att valutan kommer ha ungeför samma värde imorgon.

Vid en ordinär börsnedgång är det fullt möjligt att många tänker att det är bra med bitcoin.

I ett "shit hits the fan"-scenario så är det lika värdelöst som att sitta på guld. Om ingen vet om det går att köpa något alls imorgon för "allt smör i småland" så kommer de som sitter på verkliga saker som hagelpatroner och konsverburkar skita i dina tusen Bitcoins eller två kilo guld.
Citera
2017-10-20, 09:12
  #14
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
I ett "shit hits the fan"-scenario så är det lika värdelöst som att sitta på guld. Om ingen vet om det går att köpa något alls imorgon för "allt smör i småland" så kommer de som sitter på verkliga saker som hagelpatroner och konsverburkar skita i dina tusen Bitcoins eller två kilo guld.


Intressant att du tycker att guld bara är en materiell tillgång utan något riktigt användningsområde.
Du tror inte att guld används för tandlagning, för att bygga rymdraketer eller till och med som ingrediens för bakverk i Dubai?

Blockchain svajade märkbart under senvåren och fram till mitt i sommaren. Varför då?
Jo, därför att folk inte orkade att konsumera Bitcoins. Därefter så gick kursen stadigt uppåt.

Om det nu som ni säger redan finns ATM:s för bitcoin så betyder det att bankväsendet har tilltro till kryptovalutor. Det finns ingen riktig marknad för att handla fysiskt med bitcoins idag men det kan bli en alternativ valuta imorgon.
Citera
2017-10-20, 09:18
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Intressant att du tycker att guld bara är en materiell tillgång utan något riktigt användningsområde.
Du tror inte att guld används för tandlagning, för att bygga rymdraketer eller till och med som ingrediens för bakverk i Dubai?

Blockchain svajade märkbart under senvåren och fram till mitt i sommaren. Varför då?
Jo, därför att folk inte orkade att konsumera Bitcoins. Därefter så gick kursen stadigt uppåt.

Om det nu som ni säger redan finns ATM:s för bitcoin så betyder det att bankväsendet har tilltro till kryptovalutor. Det finns ingen riktig marknad för att handla fysiskt med bitcoins idag men det kan bli en alternativ valuta imorgon.

Fram tills dess är Bitcoin till 99% spekulation. Alla vill med på resan upp och alla vill kliva av innan det sjunker igen.
Citera
2017-10-20, 09:23
  #16
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatfan
Fram tills dess är Bitcoin till 99% spekulation. Alla vill med på resan upp och alla vill kliva av innan det sjunker igen.

Det är en många gånger gynnsammare spekulation än vad de stora företagen sysslar med därför att det är vi konsumenter som styr Blockchain.
Citera
2017-10-20, 10:28
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Det är en många gånger gynnsammare spekulation än vad de stora företagen sysslar med därför att det är vi konsumenter som styr Blockchain.

Det är ingen som styr Blockchain!
Citera
2017-10-20, 11:31
  #18
Medlem
Nochillss avatar
Jag läste precis någonstans att den kinesiska valutan yuan har gått upp i kurs samtidigt som kineserna handlar mycket med bitcoins. Isåfall är det efterfrågan+valutakurser vilka styr hur Blockchain utvecklas. Då kan vi inte tala om en direkt spekulation som styr världsmarknaden i övrigt.

Det finns ingen smutsig tredjepart och fjärdepart som i onödan trissar upp eller nedvärderar valutan.
Citera
2017-10-20, 12:46
  #19
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Intressant att du tycker att guld bara är en materiell tillgång utan något riktigt användningsområde.
Du tror inte att guld används för tandlagning, för att bygga rymdraketer eller till och med som ingrediens för bakverk i Dubai?
...


När jag skrev "shit hits the fan"-scenario så innebär det defintivt att det är ointressant med rymdrakter och bakverk i Dubai.

Sedan har du rätt uppenbart fel i att det är rymdraketer som skulle styra priset. Det allra mesta guldet ligger ju bara inlåst i valv eftersom det är en "valuta" som många har förtroende för i kristider. Raketbyggarna får därför konkurrera med valutasamlarna.
Citera
2017-11-04, 21:13
  #20
Medlem
Tack för alla svar hittills. Tycker det här så intressant så jag formulerar om frågorna lite. Nu undrar jag hur ni själva tänker.

Hur använder ni Bitcoin? Har ni någon investeringsfilosofi?

Investerar ni kortsiktigt? Försöker ni köpa i dalar och sälja på toppar? Eller är ni långsiktiga? Hur kommer ni att agera ifall börsen dyker?

För varje dag som går kommer vi närmare nästa börskrach. Själv är jag långsiktig både med mina aktieinnehav och med Bitcoin. Köpte mina första Bitcoin i augusti 2015. (Uppgång på ca 40 gånger) Har börjat sälja av lite för att ha stadig kassa inför börsnedgång, räntehöjningar och andra konsumentköp.
__________________
Senast redigerad av Ang_rita 2017-11-04 kl. 21:20. Anledning: Tack
Citera
2017-11-04, 22:18
  #21
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Det finns ingen riktig marknad för att handla fysiskt med bitcoins idag men det kan bli en alternativ valuta imorgon.
Exakt. Det är däremot redan en stor marknad för att handla digitalt. Ni står med ryggen mot utvecklingen och undrar när den ska börja.

Det är inget "alternativt" över Bitcoin.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2017-11-04 kl. 22:21.
Citera
2017-11-05, 00:28
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
För varje dag som går kommer vi närmare nästa börskrach.

Det där är så bra att jag nästan önskar jag hade sagt det själv . Börsen kommer gå upp och ner i perioder, varje dag som går är onekligen närmare kommande händelser.

För övrigt så är jag långsiktig när det gäller bitcoins (och börsen). Jag har hela tiden gått efter att det är en chansning, antingen får det bli värdelöst, eller så får det bli värt miljoner.
Citera
2017-11-05, 15:37
  #23
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Ja du, det är väl mest olagliga saker som man köper för kryptovalutan; visst tar hororna i Red Light District emot bitcoins som betalning?
Prostitutionen i Red Light District är laglig verksamhet.

Dom tre största orsakerna att bitcoin inte tas i fysisk handel i större utsträckning, vad jag tror, är:
- Det är dyra transaktioner. Ska man köpa en kaffe för 30kr är det inte intressant att betala 25kr i transaktionsavgift över det.
- Det är långsamma transaktioner. Ska man köpa en kaffe vill varken köparen eller handlaren vänta 3 minuter (upp till timmar) på att transaktionen ska bekräftas.
- Kursen är volatil. Ska man köpa/sälja en kaffe eller bil vill man inte att den ska vara värd 25% mindre timmen senare, när man betalar alla fakturor i lokal valuta.

För Sverige är det en fjärde:
Väldigt dåligt utbud valutahandel och dyrt att göra om från bitcoin till SEK.
Det fungerar när tradar/spekulerar, men när man ska ha ut coinsen till likvida kronor för att betala fakturor varje månad så blir det en kostsam och tungvind process.
Citera
2017-11-05, 17:51
  #24
Medlem
Trillskes avatar
Fjärde, och största, anledningen är att butikerna (tex ICA) inte är digitaliserade ännu. Som sagt, det är att stå med ryggen mot utvecklingen och påstå att inget händer. Givet att systemet redan är på plats fungerar fiat helt okej i den gamla vanliga handeln. Det är i det digitala det är riktigt lönlöst för handel.

Det tar lång tid att lära gamla hundar sitta. Den äldre generationen har förstått att kidsen använder instagram och snappchat och dylikt hela dagarna, men så fort vi skiftar fokus från "social plattform" är det som neandertals-hjärnan är tillbaka och de begriper inte längre att samhället digitaliseras i en rasande takt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback