Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-14, 19:54
  #13
Medlem
Ett av dom säkrare tecken på underfunktion av sköldkörtlen är att Basaltempen sjunker! Du kan redan nu ta din temp på morgonen innan du stiger upp med en bra termometer i ändan. Detta göres under en vecka ! om din snitt temp ligger under 36,5 är din energiomsättning störd i kroppens celler och du har en form av hypotyreos. Du bör fråga läkare om TPOak prov och T3f och T4f . T4 är ett lagerhormon som kroppen omvandlar bl a i leveren vid behov.
Lycka till!
Citera
2017-10-15, 07:08
  #14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag tycker inte att hon är det, tvärtom. Och det är ju just för att TSH varierar naturligt som det är viktigt att ta det vid liknande förhållanden. Så här står det i alla fall i ett av mina papper:

"Det är av yttersta vikt att mäta på samma premisser vid varje tillfälle, så att provsvar blir jämförbara med varandra. Några praktiska tips är därför:

Undvik att dricka kaffe innan du tar provet, eftersom kaffe kan påverka TSH-värdet. I övrigt behöver provet ej tas fastande. Huvudsaken är att du gör likadant varje gång.

Tag provet om möjligt vid samma tidpunkt som eventuella tidigare prov. Detta för att TSH vanligen är som högst under tidig förmiddag för att vara som lägst under natten. Kontinuitet är därmed viktigt för att identifiera eventuella förändringar.

Vid avvikande värde bör övrig påverkan på sköldkörtelns funktion, såsom dålig eller ensidig kosthållning, rökning, eventuella tillskott (jod, litium, östrogen), samt infektioner undersökas."
Och? tsh ska likförbannat mätas fastande på morgonen när det är som högst, att ta det efter mat på eftermiddagen är bara korkat.
Citera
2017-10-24, 04:48
  #15
Medlem
Nu fick jag senaste provresultatet tillbaka:

Värden:
TSH - 4,4 mIE/L (referens är 0,3-4.2, men tydligen kan det vara upp till 5 beroende på vilken skala man använder. I USA t.ex. är upp till 5 normalt)
Tyroxin (T4), fritt - 21,1 pmol/L (referens är 12-22)

TSH var 6,1 sist jag tog det. Även T4 verkar vara lite mot den högre sidan. Kan det helt enkelt vara så att dessa värden är normala för mig?

Övriga detaljer: Spinkig kille på 58 kg, 176 cm. Lever bara på Ramen nudlar, chips och glass.

Det enda symptom som jag har haft så länge jag kan minnas dock är kalla händer och fötter. Jag är väldigt varm på överarm/underben men så fort man kommer till händer/fötter så känner man av kylan. Blodtryck/EKG har kontrollerats/undersökts och inga avvikelser där. Är 20 år och frisk i allmänhet. Kan det helt enkelt vara en ärftlig grej?

Bör nämnas att jag bara sitter framför datorn hela dagen dock. Bokstavligen. Är jag inte framför datorn så sover jag. Läste någonstans att detta påfrestar axlarna och därmed cirkulationen nedåt. Och nej, inga tecken på raynauds fenomen.
__________________
Senast redigerad av Niklas1993 2017-10-24 kl. 04:55.
Citera
2017-10-24, 04:52
  #16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Nu fick jag senaste provresultatet tillbaka:

Värden:
TSH - 4,4 mIE/L (referens är 0,3-4.2, men tydligen kan det vara upp till 5 beroende på vilken skala man använder. I USA t.ex. är upp till 5 normalt)
Det finns i regel flera olika sätt att analysera ett prov på som ger olika värden och det påverkar även referensvärdet så du ska gå efter det referensvärde du fått av laboratoriet som analyserat ditt prov.

Du har aldrig fått fritt t3 kollat?
Citera
2017-10-24, 04:58
  #17
Medlem
Det kanske dyker upp senare. Jag är 100 % säker på att jag bad läkaren undersöka antikroppar också. Dock ser jag endast TSH och T4 i 1177 just nu. Det kanske tar längre tid att analysera andra substanser?
Citera
2017-11-05, 10:54
  #18
Medlem
Starobrnos avatar
Hej, jag lånar tråden för en kort fråga till er med kunskap om hypotyreos och medicinering. Själv vet jag noll. Om en gravid kvinna som är ordinerad 25 mg Levaxin inte äter medicin några dagar, är det ok eller illa?
Inte hon som gjort fel, det är e-recept från doktorn som kommit bort. Tack på förhand för svar.
Citera
2017-11-05, 11:01
  #19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Hej, jag lånar tråden för en kort fråga till er med kunskap om hypotyreos och medicinering. Själv vet jag noll. Om en gravid kvinna som är ordinerad 25 mg Levaxin inte äter medicin några dagar, är det ok eller illa?
Inte hon som gjort fel, det är e-recept från doktorn som kommit bort. Tack på förhand för svar.
Levaxin är en långsam medicin så troligen är det skitsamma.
Citera
2017-11-11, 22:57
  #20
Medlem
Hej! Några dar är inte hela världen i vanliga fall, men det är extra känsligt under graviditeten. Börjar hon bara ta det nu är det nog lugnt, men tala med barnmorskan så hon vet om det
Citera
2017-11-13, 19:32
  #21
Medlem
Halveringstiden på T4 är ca 7 dagar så om en patient slarvar en dag eller två bör inte göra några större problem. I övrigt är våran basaltemp 37 grader (en eller2 tiondelar gör int någon skildnad - vi vet ju inte ens om termometeren har någon felvisning). Duska nog inte blanda in läkarna i USA i dina diskutioner med dom svenska läkare. Dom har allt rikligt i att tolka dom lokala provsvar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback