Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-10-18, 19:43
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Då bortser du från delar av HDs resonemang.
I följande mening så fortsätter nämligen HD:
Med hänsyn härtill kan inte en affärslokal, dit allmänheten har fritt tillträde under dess öppethållande, anses vara en sådan lokal som åsyftas


Exakt så här skriver HD i sin dom i sin helhet:

Citat:
Mot bakgrund av vad som anförs i förarbetena och med beaktande av straffrättens legalitetsprincip kan inte stadgandet om olaga intrång tolkas på annat sätt än att det är avsett att utgöra ett skydd för lokaler och vissa andra utrymmen som inte är tillgängliga för allmänheten.

Med hänsyn härtill kan inte en affärslokal, dit allmänheten har fritt tillträde under dess öppethållande, anses vara en sådan lokal som åsyftas i 4 kap 6 § 2 st BrB. P.T:s förfarande att gå in i affärslokalerna är därför, som TR:n funnit, inte att bedöma som olaga intrång. Vid denna bedömning föreligger ej skäl att pröva målet i övrigt.


1. En lokal dit allmänheten har tillträde "kan inte stadgandet om olaga intrång tolkas"...

2. "Med hänsyn härtill kan inte en affärslokal, dit allmänheten har fritt tillträde under dess öppethållande ... inte att bedöma som olaga intrång".

Dom skriver ju helt tydligt att olaga intrång inte gäller lokaler dit allmänheten har tillträde då den gäller lokaler dit allmänheten INTE har tillträde. Sen fortsätter dom, MED HÄNSYN TILL DETTA, så är det inte heller olaga intrång till en lokal med fritt inträde.

Det är ju super tydligt, dom skriver rakt av att olaga intrång gäller lokaler dit allmänhet inte har tillträde alltså gäller den inte till lokaler som är tillgängliga för allmänheten.
Dom nämner BÅDE "fritt tillträde" OCH "tillgängligt för allmänheten" och BÅDA utesluter olaga intrång.
__________________
Senast redigerad av Bodiejunior 2017-10-18 kl. 19:47.
Citera
2017-10-18, 19:46
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Exakt så här skriver HD i sin dom i sin helhet:




1. En lokal dit allmänheten har tillträde "kan inte stadgandet om olaga intrång tolkas"...

2. "Med hänsyn härtill kan inte en affärslokal, dit allmänheten har fritt tillträde under dess öppethållande ... inte att bedöma som olaga intrång".

Dom skriver ju helt tydligt att olaga intrång inte gäller lokaler dit allmänheten har tillträde då den gäller lokaler dit allmänheten INTE har tillträde. Sen fortsätter dom, MED HÄNSYN TILL DETTA, så är det inte heller olaga intrång till en lokal med fritt inträde.

Det är ju super tydligt, dom skriver rakt av att olaga intrång gäller lokaler dit allmänhet inte har tillträde alltså gäller den inte till lokaler dit allmänhet har tillträde.

Och Polisen skriver samma ska om krogen. Så kan vi släppa den diskussionen nu.
(sida 17)
http://www.ordningsvaktsportalen.se/...a_arbetsex.pdf

Finns en tillträdesförbudslag och den berör specifikt till idrottsevenemang. Men än så länge inte någon som rör varken butik eller krogar.
Citera
2017-10-18, 19:48
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Och Polisen skriver samma ska om krogen. Så kan vi släppa den diskussionen nu.
(sida 17)
http://www.ordningsvaktsportalen.se/...a_arbetsex.pdf

Finns en tillträdesförbudslag och den berör specifikt till idrottsevenemang. Men än så länge inte någon som rör varken butik eller krogar.

Tackar för infon:

Citat:
Olaga intrång (BrB 4 kap. 6 § 2 st.). Med uppsåt olovligen intränger
eller kvarstannar i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på
upplagsplats. Ej olaga intrång när någon tränger sig in på krogen, men
väl när de tränger sig in i dess kontor, omklädningsrum m.m. Obs!
bötesbrott.


Nu återstår dock frågan som jag har:

Vilken befogenhet har någon att fysiskt hindra någon att komma in på en plats tillgänglig för allmänheten? Tex på krogen eller en butik som ställer en vakt i ingången?
__________________
Senast redigerad av Bodiejunior 2017-10-18 kl. 19:50.
Citera
2017-10-18, 20:56
  #112
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Om du slutar tilltala folk så överlägset och nedlåtande som om du själv vore nån jävla guru på ämnet så kan du få svar.

http://lawline.se/answers/780

Finns dock ett konkret exempel på tillträdesförbud. Lagen (2005:321) om tillträdesförbud vid idrottsarrangemang. Dock får det bara gälla max 1 år, men kan vid behov sedan förlängas, men bara med som mest ett år i taget. Och en förlängning av förbudet får bara ske om en mindre ingripande åtgärd inte är tillräcklig. Förbudet trädde ikraft 2005.

Något sådant tillträdesförbud finns inte för butiker. Dock har det som jag tidigare skrivit gjorts en utredning om det. Men än så länge har det stannat vid en utredning.

https://www.aklagare.se/globalassets...rrangemang.pdf

Att efterfråga källor i ett juridikforum rörande ett påstående man inte tror på är knappast ovanligt.

Allra minst när ditt självsäkra påstående visade sig vara felaktigt.
Citera
2017-10-18, 23:33
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Ditt generella påstående har inte stöd av Polisen. Man får hoppas de vet bättre.

Olaga intrång (BrB 4 kap. 6 § 2 st.). Med uppsåt olovligen intränger
eller kvarstannar i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på
upplagsplats. Ej olaga intrång när någon tränger sig in på krogen, men
väl när de tränger sig in i dess kontor, omklädningsrum m.m. Obs!
bötesbrott.


Källa (sida 17):
http://www.ordningsvaktsportalen.se/...a_arbetsex.pdf

Och ändå finns exempel på fällande dom för olaga intrång för plankning på krogen.

Jag skulle vilja påstå att man övertolkat vad HDs dom 95 faktiskt innefattar.
Även regeringsutredningen kom ju fram till att näringsidkare har rätten att med låst dörr eller entrébevakning har rätt att neka personers inträde.

Jag skulle vilja se att HD prövar ett fall liknande det 95 men där det faktiskt finns entrévärd eller låst dörr.


För med den tolkning ni framhäver så skulle alltså en näringsidkare eller entrévärd bryta mot lagen om de fysiskt försökte hindra någon från att gå in i deras lokaler under öppettider.
Och på samma sätt skulle det inte vara olaga intrång utan enbart skadegörelse att bryta sig in i en butik med låst dörr under deras öppettider.
Jag har väldigt svårt att tro att HD skulle göra en sådan bedömning.
Citera
2017-10-18, 23:38
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
"Det räknas t.ex. som olaga intrång att smita in på en krog(finns flera domar på detta efter HDs utslag"

Visa mig den domen eller domarna.

"forcera dörren till en butik som med låst dörr gallrar vilka de vill släppa in".

Det är inte allmänt tillträde och bygger på vilka jag vill göra affärer med som jag släpper in. Eller säkerhetsskäl. Det kan inte jämställas med den dom som har diskuterats och bör rimligen kunna ses som olaga intrång.

Här har du ett exempel.

Den dom som har diskuteras(den i HD från 95) gäller en butik utan någon som helst entrébevakning, dvs en helt öppen butik.
Det jag hävdar är att det rimligen är skillnad mellan en butik som släpper in alla mot en butik med låst dörr eller en butik med entrévärd.
En sådan butik skulle då inte vara öppen för allmänheten på samma sätt.
Citera
2017-10-19, 10:27
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Här har du ett exempel.

Den dom som har diskuteras(den i HD från 95) gäller en butik utan någon som helst entrébevakning, dvs en helt öppen butik.
Det jag hävdar är att det rimligen är skillnad mellan en butik som släpper in alla mot en butik med låst dörr eller en butik med entrévärd.
En sådan butik skulle då inte vara öppen för allmänheten på samma sätt.

Man måste läsa domen för dra den slutsatsen du gör. Har han plankat in via ett kontor, köksingång eller utrymme där han inte får vara så går det i linje med vad polisen skriver i dokumentet jag länkade till.

Ta fram domen om vi ska diskutera detta vidare.
Citera
2017-10-19, 10:28
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Och ändå finns exempel på fällande dom för olaga intrång för plankning på krogen.

Jag skulle vilja påstå att man övertolkat vad HDs dom 95 faktiskt innefattar.
Även regeringsutredningen kom ju fram till att näringsidkare har rätten att med låst dörr eller entrébevakning har rätt att neka personers inträde.

Jag skulle vilja se att HD prövar ett fall liknande det 95 men där det faktiskt finns entrévärd eller låst dörr.


För med den tolkning ni framhäver så skulle alltså en näringsidkare eller entrévärd bryta mot lagen om de fysiskt försökte hindra någon från att gå in i deras lokaler under öppettider.
Och på samma sätt skulle det inte vara olaga intrång utan enbart skadegörelse att bryta sig in i en butik med låst dörr under deras öppettider.
Jag har väldigt svårt att tro att HD skulle göra en sådan bedömning.

Se mitt förra inlägg.
Citera
2019-03-06, 20:23
  #117
Medlem
Anonym-As avatar
Som sagt, jag är välkommen till affären igen. Däremot är min poolare inte välkommen dit. Anledningen är att han har gjort inbrott på ett hunddagis och stulit ost och skinka, men ingenting från butiken. Pågrund utav detta så har det blivit en snackis i hela stan om detta. Och det känns ju jävla konstigt att bli avstängd från stans största butik om man gör ett inbrott, liksom alla är unga en gång och gör misstag, ska man då nekas handla pågrund av att man varit ung och dum..?
Citera
2019-03-10, 13:09
  #118
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym-A
Som rubriken lyder, jag har blivit avstängd från en butik efter att jag och några polare snattade diverse saker. Vi kom undan med en varning och ingen polisanmälan skrevs dock så har vi blivit permanent avstängda från butiken. Hur länge bör vi vänta innan vi kan dra dit igen?

Permanent betyder för gott. Så ni kan aldrig gå dit igen så länge ni lever. Dock är den ju ingen lag utan affärsägarens regel.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback