Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-13, 22:15
  #1
Medlem
Hej för några månader sa jag upp mig på jobbet och undrar nu hur det är med semesterersättning. Det står på mina senaste lönespec att jag har 25 intjänade dagars semester och att har 898 kr i "belopp per dag". Hursomhelst har jag inte sett en skymt av dessa pengar av min chef.

Jag har väl rätt till dom här pengarna eller kan jag inte få ut dom? Ska jag ringa min chef och bara be om dom? Jag har eller hade kollektivavtal.
Citera
2017-10-13, 22:17
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoFeetsonChairs
Hej för några månader sa jag upp mig på jobbet och undrar nu hur det är med semesterersättning. Det står på mina senaste lönespec att jag har 25 intjänade dagars semester och att har 898 kr i "belopp per dag". Hursomhelst har jag inte sett en skymt av dessa pengar av min chef.

Jag har väl rätt till dom här pengarna eller kan jag inte få ut dom? Ska jag ringa min chef och bara be om dom? Jag har eller hade kollektivavtal.

Hur länge var du anställd? Det finns olika regler kring semesterersättning och anställningstid och kan variera mellan olika företag.
Citera
2017-10-13, 22:42
  #3
Medlem
Det är ju pengar företaget satt undan till dig så tekniskt sett borde du få den utbetald på din sista lön. Om problem så kontakta facket bara.
Citera
2017-10-15, 11:16
  #4
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoFeetsonChairs
Hej för några månader sa jag upp mig på jobbet och undrar nu hur det är med semesterersättning. Det står på mina senaste lönespec att jag har 25 intjänade dagars semester och att har 898 kr i "belopp per dag". Hursomhelst har jag inte sett en skymt av dessa pengar av min chef.

Jag har väl rätt till dom här pengarna eller kan jag inte få ut dom? Ska jag ringa min chef och bara be om dom? Jag har eller hade kollektivavtal.

Du skriver att du sagt upp dig, men har du arbetat din sista arbetsdag ännu? När du väl gjort det, kommer en slutlön att betalas ut till dig, där du bland annat får utbetalt eventuell semesterersättning. Har du tagit ut förskottssemester inom 5 år från din sista arbetsdag? Normalt sett får arbetsgivaren kvitta dessa mot intjänad semester, men avvikelser i kollektivavtal kan göras.

Om du inte fått semesterdagarna utbetalade den 25'e månaden efter att du slutat bör du kontakta din arbetsgivare. Om de strular, kontakta ditt fack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback