Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-13, 21:33
  #1
Medlem
Jag kommer ihåg att jag läst någonstans om ett ovanligt kriminalfall där lotter såldes.
Kanske var det penninglotter. Vet bara att det kanske var stora summor det gällde.
Eller det kan lika gärna ha varit småsummor.

Men de som sålde lotterna hade manipulerat dessa. Så att de visste vilka det var vinst på. Och dessa vinster tog de själva, jag tror det var två kvinnor? Förmodligen 40 eller 50 tal.

Dom dömdes också till fängelsestraff? Eller?

Någon som läst om detta? Och kan fylla på
Citera
2017-10-13, 21:46
  #2
Medlem
AX64s avatar
Så de visste vilka det var vinst på och satte inte det i system, utan föredrog att sälja nitlotter för småpotatis? Lysande.
Citera
2017-10-13, 21:52
  #3
Medlem
Ja om jag förstått det rätt, så höll det på ett bra tag, kanske flera år!
Citera
2017-10-13, 21:55
  #4
Medlem
AX64s avatar
Vilka fjantar. Typiskt kvinnliga kriminella på 50-talet. De valde väl mellan detta och att sticka undermåliga bordsdukar med orimlig prissättning.
Citera
2017-10-13, 22:08
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Nitkäringarna" i Göteborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaparkaptenen
Jag kommer ihåg att jag läst någonstans om ett ovanligt kriminalfall där lotter såldes.
Kanske var det penninglotter. Vet bara att det kanske var stora summor det gällde.
Eller det kan lika gärna ha varit småsummor.

Men de som sålde lotterna hade manipulerat dessa. Så att de visste vilka det var vinst på. Och dessa vinster tog de själva, jag tror det var två kvinnor? Förmodligen 40 eller 50 tal.

Dom dömdes också till fängelsestraff? Eller?


Någon som läst om detta? Och kan fylla på

Detta finns omskrivet i Brottets krönika, del 2, 1955 av Bernhardsson.

Återfinns på sidorna 341 - 354 under rubriken "Nitkäringarna".

Dessa damer, men även herrar, hade sin verksamhet i Göteborg och höll på ända från 1940-talet till i början av 1954. I mars samma år löpte det märkliga avslöjandet om "Nitkäringarna" ut över Sverige.

En av de inblandade damerna, "Lotta" hade varit verksam som "nitkäring" sedan 1944.

De mest aktiva av dem var denna "Lotta" och en annan som kallades för "Nita". Den 30 april 1954 dömdes de till 11 resp. 9 månaders straffarbete. Båda erhöll villkorligt.
Citera
2017-10-13, 22:24
  #6
Medlem
Det kan vara där jag läst detta men dessa böcker är på lantegendomen 30 mil bort!
__________________
Senast redigerad av Kaparkaptenen 2017-10-13 kl. 22:36.
Citera
2017-10-13, 22:57
  #7
Medlem
ChrisChans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Så de visste vilka det var vinst på och satte inte det i system, utan föredrog att sälja nitlotter för småpotatis? Lysande.

De behövde väl inspektera varje lott en och en under en lampa eller något. Inte som att de visste det vinnande numret i bingolotto.
Citera
2017-10-13, 23:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisChan
De behövde väl inspektera varje lott en och en under en lampa eller något. Inte som att de visste det vinnande numret i bingolotto.
Jag vill minnas att det var rullade papperslotter där limmet ångades upp över pipen på en kokande kaffepanna. Därefter återrullades lotter utan vinst och såldes.
Med tiden började folk undra eftersom ingen någonsin vann, och så uppstod begreppet "nitkäringarna"
Det här var bedrägeri i liten skala som pågick under många år, men till sist började polisen intressera sig för verksamheten och härvan med flera inblandade "nitkäringar" nystades upp.
Citera
2017-10-14, 01:06
  #9
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Jag vill minnas att det var rullade papperslotter där limmet ångades upp över pipen på en kokande kaffepanna. Därefter återrullades lotter utan vinst och såldes.
Med tiden började folk undra eftersom ingen någonsin vann, och så uppstod begreppet "nitkäringarna"
Det här var bedrägeri i liten skala som pågick under många år, men till sist började polisen intressera sig för verksamheten och härvan med flera inblandade "nitkäringar" nystades upp.

Det var väl sådana lottringar som ännu fanns på 70-talet som diverse föreningar ofta sålde. Jag har för mig de fanns att köpa i butiker, hela lottringarna alltså. Vem som helst kunde köpadem.
Citera
2017-10-14, 15:28
  #10
Medlem
ChrisChans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det var väl sådana lottringar som ännu fanns på 70-talet som diverse föreningar ofta sålde. Jag har för mig de fanns att köpa i butiker, hela lottringarna alltså. Vem som helst kunde köpadem.
Finns fortfarande, man hittar dem på ICA och lite överallt.

Dessa nitkärringar, hade de sitt eget lotteri där de plockade bort de vinnande numren eller köpte de lotter från tredjepart, motsvarande trisslotter, och sorterade ut vinsterna?
Citera
2017-10-14, 18:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisChan
Dessa nitkärringar, hade de sitt eget lotteri där de plockade bort de vinnande numren eller köpte de lotter från tredjepart, motsvarande trisslotter, och sorterade ut vinsterna?

Om jag inte minns fel sålde de från en enkel kiosk eller liknande lotter åt tredje part, där dragningen redan var förrättad och lottköparen fick ut vinsten direkt, men vinstlotterna saknades alltid i tombolan, eller vad man nu använde för lotthanteringen.

Nitkäringarna var kända långt innan bedrägeriet avslöjades, men ingen trodde väl riktgt på att de fuskade, och det handlade i vart enskilt fall om så små belopp att ingen tog det på allvar.

Till sist började dock polisen intressera sej för saken, och allt avslöjades.
Citera
2017-10-14, 20:25
  #12
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Nitkäringarna" sålde lotter utan vinster.

Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Jag vill minnas att det var rullade papperslotter där limmet ångades upp över pipen på en kokande kaffepanna. Därefter återrullades lotter utan vinst och såldes.
Med tiden började folk undra eftersom ingen någonsin vann, och så uppstod begreppet "nitkäringarna"
Det här var bedrägeri i liten skala som pågick under många år, men till sist började polisen intressera sig för verksamheten och härvan med flera inblandade "nitkäringar" nystades upp.

Du har helt rätt. Så gjorde "Nitkäringarna" när de sålde lotter utan en chans till en vinst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback