Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-13, 21:09
  #1
Medlem
user3815276s avatar
Det är min avsikt att bli den rikaste och mäktigaste personen i hela världen. Hur åstadkommer jag det här på bästa sätt?

Planen är att ha något slags moderbolag vars enda uppgift är att göra mig rikare. Detta moderbolag ska sedan äga ett antal dotterbolag som är verksamma inom olika områden jag är intresserad av.

Vilken företagsform bör moderbolaget ha om dess enda uppgift är att ta emot pengar från dotterbolagen och göra mig rikare? Hur ska jag strukturera företagen för att maximera min egen vinst?

Bara för att klargöra, det här är alltså inte frågan om något litet företag, jag vill erövra världen.
Citera
2017-10-13, 21:30
  #2
Medlem
Soulflowers avatar
Du känner inte att du börjar i fel ände? Att komma på att man vill bli rik är ingen unik affärsplan precis, blir lite ledsen när jag läser ditt inlägg faktiskt, det är så sorgligt verklighetsfrånvänt så det är inte sant. Du vill bli rik men andra ska göra jobbet åt dig? Lycka till
Citera
2017-10-14, 01:54
  #3
Medlem
Det finns nog två sätt att erövra världen.

1. Jobba med något som du verkligen brinner för och är helt absorberad av, där området dessutom troligen kommer att nå en enorm framtida expansion över hela världen. Om du är skogstokig i nanoteknologi så kanske det kan vara något, se bara till att dina dotterbolag kan dominera någon nisch som är av intresse över hela världen.


2. Starta en verksamhet som är orienterad mot finans och lär dig alla fula tricks för att tjäna pengar på att låna in pengar, låna ut pengar, hantera transaktioner, leverera tjänster som innebär att folk ger bort pengar till ditt företag etc. Det viktigaste är att komma ihåg att du kan skapa pengar ur tomma intet om du bokför det på rätt sätt; se bara till att försöka följa reglerna som bestäms i Basel.

Om du lyckas riktigt bra så kanske du blir tillräckligt förmögen för att starta en egen nation där din bank blir centralbank; då jävlar snackar vi deg, det är bara att trycka pengar som aldrig förr, åtminstone så länge den produktiva ekonomiska styrkan hos nationen är någorlunda god.



Det lättaste sättet att bli miljonär är att göra högst mediokra affärer utifrån sin tidigare finansiella status som miljardär.
__________________
Senast redigerad av Hygglo.von.Drakula 2017-10-14 kl. 01:57.
Citera
2017-10-14, 06:30
  #4
Medlem
It takes money to make money. Ser man till de stora svenska företagsledarna så kommer de flesta från välbärgade familjer. På rak arm kan jag bara komma på Ingvar Kamprad som ett undantag. De allra flesta av oss vanliga dödliga kan nog glömma det där med att tjäna stora pengar på en företagsidé.
Citera
2017-10-14, 12:00
  #5
Medlem
Är du seriös?

Du bör nog fokusera på de bolagen som ska generera pengarna innan du ens börjar fundera på ett moderbolag. Det är först när du har flera bolag som genererar pengar som det är någon idé med ett moderbolag.
Men för att svara på frågan så så är det ett aktiebolag som gäller om du ska företaget i Sverige. Det bolaget kan skattemässiga själ vara ägt av en stiftelse utomlands.
Citera
2017-10-14, 15:23
  #6
Medlem
user3815276s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Det är först när du har flera bolag som genererar pengar som det är någon idé med ett moderbolag.
Men för att svara på frågan så så är det ett aktiebolag som gäller om du ska företaget i Sverige. Det bolaget kan skattemässiga själ vara ägt av en stiftelse utomlands.
Tack för ditt svar!

Finns det några andra fördelar än mindre skatt om man har en stiftelse i utlandet som ägare?

Varför en stiftelse?
Citera
2017-10-14, 15:31
  #7
Medlem
user3815276s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygglo.von.Drakula
1. Jobba med något som du verkligen brinner för och är helt absorberad av, där området dessutom troligen kommer att nå en enorm framtida expansion över hela världen. se bara till att dina dotterbolag kan dominera någon nisch som är av intresse över hela världen.

Om du lyckas riktigt bra så kanske du blir tillräckligt förmögen för att starta en egen nation där din bank blir centralbank; då jävlar snackar vi deg, det är bara att trycka pengar som aldrig förr, åtminstone så länge den produktiva ekonomiska styrkan hos nationen är någorlunda god.
Dotterbolagen bör dominera någon nisch, got it. Jag behöver inte ha ett eget land, jag nöjer mig med en egen stad. Det borde vara ganska enkelt att tjäna pengar om man äger alla fastigheter inom ett visst geografiskt område.
Citera
2017-10-14, 16:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user3815276
Det är min avsikt att bli den rikaste och mäktigaste personen i hela världen. Hur åstadkommer jag det här på bästa sätt?

Planen är att ha något slags moderbolag vars enda uppgift är att göra mig rikare. Detta moderbolag ska sedan äga ett antal dotterbolag som är verksamma inom olika områden jag är intresserad av.

Vilken företagsform bör moderbolaget ha om dess enda uppgift är att ta emot pengar från dotterbolagen och göra mig rikare? Hur ska jag strukturera företagen för att maximera min egen vinst?

Bara för att klargöra, det här är alltså inte frågan om något litet företag, jag vill erövra världen.

Det du håller på med är i stort sett vad alla fjortisplussare och övre tonåringar håller på med - nämligen att odla och övertrassera en överdriven tro på sin egen förmåga. Det är denna dröm om att "jag ska bli mångmiljardär" som så småningom leder fram till den mysiga trettioårskrisen - då det i en pinsam dager uppenbarar sig att hela drömprojektet har skitit sig - det bidde inte ens en tummetott.

MEN jag vill inte dissa dina drömmar. Trots allt lyckas några: t ex Zlatan (ca 1,5 miljard nu, tror jag) och Ikea-Kamprad - ganska många miljarder. Bägge utan några direkta formella meriter. Så - hitta din nisch och ge järnet.

.
Citera
2017-10-14, 23:20
  #9
Medlem
mikael_svenssons avatar
Det här låter mest som den där typen som sitter i lunchrummet vid ett skrangligt bord tillsammans med arbetskamraterna, med oljiga fingrar och äter limpa med svettig ost och säger, "Fan, funderar på å starta eget. Åka runt och klippa gräs å putsa fönster åt folk!", samtidigt som det syns på hans tragiska uttryck att han tror att det kommer göra honom till länets företagare tio år i rad.

Eller den där tomten som spekulerar i hur egenföretagare badar i pengar. Hardcore-varianten som tror att det räcker att registrera en enskild firma så kommer pengarna nedfallande från himlen, eller den där typen som behöver tänka ett par varv extra innan han drar en slutsats, som säger genomtänkta saker som "Köpa sig en kåk med lägenheter och hyra ut. Casha in varje månad!", utan en tanke på att kostnaderna äter upp hyresintäkterna innan han hinner ta nästa andetag.

Tål även att nämnas Pang-Olle, som tror han är först på planeten med att "Importera frå HongKong å sälja på nätet!". Den typen går att örfila till sans dock.

Detta är inget råd. Detta är en uppmaning, säg inte upp dig från McDonald's, du har misslyckats innan du ens börjat!!
__________________
Senast redigerad av mikael_svensson 2017-10-14 kl. 23:23.
Citera
2017-10-19, 14:14
  #10
Medlem
investerbests avatar
Så här...

1. Välj en en tjänst att sälja med minst 20% vinstmarginal

2. Om din tjänst eller produkt inte kan ge dig minst 20% ROI på pengarna så skiter du i den idén

3. Jobba stenhårt 5-7 år utan lön

4. Under de åren investerar du i tillväxt eller köper andra bolag

5. Ta utdelningar och placera kapitalet privat i aktier

6. Repeat

* Du kommer inte ha tid eller energi med dina gamla vänner. Du har knappt tid med hobby eller fritid. Du är ensam på toppen, allt faller ellet står med dig. Du får lära dig leva på din egen uppmuntran. På vägen får du grått hår av stress.

Låter det overkligt tufft? Lägg ner nu och ta en anställning.

Fortfarande sugen att bygga empire? Isf kör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback