Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-13, 20:35
  #1
Medlem
Hej,
Jag bygger altan och kommer bygga ett altantak.
Det är 4,5 meter mellan stolparna pga att jag har fönster som skalla vara där mellan.
Hur tjock ska den bärande balken vara mellan stolparna?
Hur räknar man ut bärighet?
Citera
2017-10-13, 20:44
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananamonkey
Hej,
Jag bygger altan och kommer bygga ett altantak.
Det är 4,5 meter mellan stolparna pga att jag har fönster som skalla vara där mellan.
Hur tjock ska den bärande balken vara mellan stolparna?
Hur räknar man ut bärighet?

Jadu... Snörlängd...

Plasttak? Betongtak? Skiljer ju en del i vikt.
Citera
2017-10-13, 20:45
  #3
Medlem
Beror mycket på materialet också, och inte bara på användningsområdet. Kolla träguiden: https://www.traguiden.se/konstruktio...ch-barformaga/

Om ni har mycket snö på vintrarna där ni bor så hade jag stegat upp lite extra, bara utifall att. Även om balkarna i sig håller, så händer det titt som tätt att altaner blir deformerade efter några säsonger helt i onödan.
Citera
2017-10-13, 21:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jadu... Snörlängd...

Plasttak? Betongtak? Skiljer ju en del i vikt.

Plasttak är det och kommer mäta ca 3 meter från vägg. Så 4,5 meter lång och 3 meter djup.
Sitter 2 st 95 stolpar redan.
Vad menar du betongtak?
Citera
2017-10-13, 21:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Beror mycket på materialet också, och inte bara på användningsområdet. Kolla träguiden: https://www.traguiden.se/konstruktio...ch-barformaga/

Om ni har mycket snö på vintrarna där ni bor så hade jag stegat upp lite extra, bara utifall att. Även om balkarna i sig håller, så händer det titt som tätt att altaner blir deformerade efter några säsonger helt i onödan.

Kikade snabbt på sidan, ska jag välja limträ? Tanken är ju att det ska vara tryckinpregnerat virke såklart.
Citera
2017-10-13, 21:26
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananamonkey
Vad menar du betongtak?

Betongtakpannor som takbeklädnad. Alla uterum byggs inte med enkelt plasttak. En vinterbonad altan kan mycket väl ha betongtak, vilket medför helt andra belastningar. Inte bara för taket i sig, utan också för allt det som hela konstruktionen medför.
Citera
2017-10-13, 21:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Betongtakpannor som takbeklädnad. Alla uterum byggs inte med enkelt plasttak. En vinterbonad altan kan mycket väl ha betongtak, vilket medför helt andra belastningar. Inte bara för taket i sig, utan också för allt det som hela konstruktionen medför.

Jag förstår, i mitt fall är det plasttak som gäller.
Citera
2017-10-14, 04:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananamonkey
Plasttak är det och kommer mäta ca 3 meter från vägg. Så 4,5 meter lång och 3 meter djup.
Sitter 2 st 95 stolpar redan.
Du vill alltså ha ca 13 kvm tak som bara hålls uppe i hörnen.

Några cm snö väger ca 30 kg per kvm (eller mer vid hög luftfuktighet). Totalt 400 kg för taket vid första snön i höst.
Ca tio gånger mer/tyngre efter ett riktigt snöfall på ett par decimeter.

Du bör antingen ha en takvinkel runt 45 grader så att ingen snö ligger kvar. Eller en riktigt rejäl "låda" av balkar som underlag till takbeläggningen.
Citera
2017-10-14, 09:00
  #9
Medlem
95×95 stolpar i trä? Hur ska taket fästas i huset? Limträ funkar, du behöver ha "takstolar" från Limträ balken in till huset. 60 cm I mellan dom.
Citera
2017-10-14, 09:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
95×95 stolpar i trä? Hur ska taket fästas i huset? Limträ funkar, du behöver ha "takstolar" från Limträ balken in till huset. 60 cm I mellan dom.

Exakt, en bärande balk mellan stolparna sedan takstolar fäster jag i bärlina mot husväggen med fall givetvis.
Husets tak löper över altantaket med ca 80 cm.
Klarar jag bära upp 4,5 meter?
Vilken dimention på balken isf?
Citera
2017-10-14, 09:14
  #11
Medlem
Är det ett stort fönster eller flera små? Om det är flera små kan du ha stolpe I mellan fönstren. Då behövs det inte Limträ. Mycket billigare.
Citera
2017-10-14, 09:34
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananamonkey
Exakt, en bärande balk mellan stolparna sedan takstolar fäster jag i bärlina mot husväggen med fall givetvis.
Husets tak löper över altantaket med ca 80 cm.
Klarar jag bära upp 4,5 meter?
Vilken dimention på balken isf?
Kollade lite på räknings program. 90 × 225 ska vara nog. Limträ alltså
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback