Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-13, 19:28
  #1
Medlem
Citat:
Skräck för vampyrer har lett till mobbvåld och sex döda personer i Malawi och president Peter Mutharika manar byledare att slå ned på häxkonster.

Rykten om vampyrer har varit i omsvang sedan mitten av september. Presidenten varnar nu "misstänkta vampyrer":

- Om personer brukar häxkonst för att för att suga människors blod ska jag ta itu med dem och be dem att sluta omedelbart.

Vampyrrykten ledde även 2002 till liknande våldsutbrott.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlde...lawi-1.4730598

Hur lång tid tar det tills vi får hit vampyrer via importerade afrikaner?

Citat:
Våldsamheterna har föranlett FN att evakuera personal från två områden i landet.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/fn...am-vampyrjakt/
__________________
Senast redigerad av Noblehorse 2017-10-13 kl. 19:31.
Citera
2017-10-13, 19:33
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noblehorse
Hur lång tid tar det tills vi får hit vampyrer via importerade afrikaner?

Har där inte varit något liknande fall i Sverige, där vederbörande skulle driva ut demoner?
Citera
2017-10-13, 19:34
  #3
Medlem
Artikeln känns förvirrade, vad menar de med ''vampyrer'' i denna sammanhang.

För de kan ju inte mena allvar med riktiga vampyrer. Så vad menar de?
Citera
2017-10-13, 19:41
  #4
Medlem
JDAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Artikeln känns förvirrade, vad menar de med ''vampyrer'' i denna sammanhang.

För de kan ju inte mena allvar med riktiga vampyrer. Så vad menar de?


I Malawi tror man på vampyrer inget konstigt med det, I Sverige avrättades omkring 400 personer för häxeri mellan 1492 och 1704.
Citera
2017-10-13, 19:47
  #5
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Artikeln känns förvirrade, vad menar de med ''vampyrer'' i denna sammanhang.

För de kan ju inte mena allvar med riktiga vampyrer. Så vad menar de?

Typ när man dricker någons blod. Fast det är ju vanligt i Afrika så vad är problemet?
Citera
2017-10-13, 19:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Har där inte varit något liknande fall i Sverige, där vederbörande skulle driva ut demoner?

Det har mycket riktigt förekommit några fall av demonutdrivning i Sverige de senaste åren. De fallen har handlat om kongolesiska barn vars föräldrar har åtalats för demonutdrivning.

Men Kongo och demoner är inte riktigt samma sak som Malawi och vampyrer, även om båda resulterar i grovt våld/ond bråd död.
Citera
2017-10-13, 19:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDAM
I Malawi tror man på vampyrer inget konstigt med det, I Sverige avrättades omkring 400 personer för häxeri mellan 1492 och 1704.
Bara det att kyrkan låg bakom detta för att upprätthålla sin makt över den obildade pöbeln.
Citera
2017-10-13, 20:01
  #8
Medlem
Ev1ld1cks avatar
Det greps väl någon Häx/Vampyr jägare här i Sverige för något år sedan. Tråd borde finnas har jag för mej. Gjorde en snabb-sökning utan resultat ... Är på väg till jobbet så hinner inte nu!
Citera
2017-10-13, 20:10
  #9
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noblehorse
Det har mycket riktigt förekommit några fall av demonutdrivning i Sverige de senaste åren. De fallen har handlat om kongolesiska barn vars föräldrar har åtalats för demonutdrivning.

Men Kongo och demoner är inte riktigt samma sak som Malawi och vampyrer, även om båda resulterar i grovt våld/ond bråd död.

Tack!
Det är liknande i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Ev1ld1ck
Det greps väl någon Häx/Vampyr jägare här i Sverige för något år sedan. Tråd borde finnas har jag för mej. Gjorde en snabb-sökning utan resultat ... Är på väg till jobbet så hinner inte nu!

Jag har också för mig detta.
Citera
2017-10-13, 20:13
  #10
Medlem
Voodoo, häxkonster och svart magi. Snart i en förort nära dig!
Citera
2017-10-13, 20:51
  #11
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Har där inte varit något liknande fall i Sverige, där vederbörande skulle driva ut demoner?

Citat:
Ursprungligen postat av Ev1ld1ck
Det greps väl någon Häx/Vampyr jägare här i Sverige för något år sedan. Tråd borde finnas har jag för mej. Gjorde en snabb-sökning utan resultat ... Är på väg till jobbet så hinner inte nu!

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Tack!
Det är liknande i alla fall.



Jag har också för mig detta.

Det stämmer att vi hade en bona fide häxjägare i Sverige men tyvärr avgjorde rättssystemet att han gjorde mer skada än nytta, gatorna är därmed inte lika säkra som de en gång var. Osäkert dock hur hans kvalifikationer inom vampyrjakt ser ut, förmodligen krävs det olika kompetenser men jag är inte tillräckligt insatt för att avgöra den saken.

(FB) Häxjägare gripen för förberedelse till mord i Malmö
Citera
2017-10-13, 21:15
  #12
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Att presidenten försöker plocka Van Helsing-poäng är ju lite underhållande. Och är det nån som har koll på var Alice Teodorescu är?

Nej, det är inte underhållande. Förstår ni inte att detta är problemen vi importerar till Sverige, och vi har inget yttre eller inre skydd längre. Det spelar ingen roll om malawiern är obildad och har låg IQ - man blöder om man blir ihjälhuggen av honom ändå.

Läste något om det tidigare, och morddåden inriktar sig mycket på hjälparbetare. Varför envisas vi?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback