Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-13, 19:25
  #1
Medlem
Vad har man som vikarie som jag är/var för uppbackning när man anser sig illa behandlad av både skola och den förmedling man är anställd av?

Jag fick ett vikariat i musik på en skola i förorten och som jag tackade ja till mot bättre vetande.

En av lektionerna var väldigt kaosartat när 4 tjej i åk. 7 dyker upp 15 minuter försent.
Exempelvis så kommer en av tjejerna med en godisklubba i munnen har sin mobiltelefon som är trasig och bestämmer sig för att rota i lärarkatedern efter tejp och börjar sedan försöka laga telefon som hon får igång samt då börjar texta med.En annan sitter och bankar med en ukuleles bakstycke mot sin knäskål.
Lektionen började bra men vändet till ett käftande och ifrågasättande av allt jag försöker lära ut. Elever byter plats efter behag och sitter o samtalar om helt ovidkommande saker, utan att bry sig det minsta om tillsägelser.
Jag säger t.ex "var tyst,sluta prata i mun på mig"
"Tyst själv" säger en elev som fortsätter att misshandla sitt instrument.
Till slut brister mitt tålamod och jag går fram till denna elev och säger högröstat "var tyst".
Hon blir inte tyst utan käftar emot.
En annan elev har tagit upp som mobiltelefon och filmar den sekvensen.
Sedan går de till rektorn och visar upp denna film.
Rektorn polisanmäler mig och påstår dessutom att jag ska ha tagit en annan elev hårt i armen, vilket inte alls stämmer. Jag får sedan ett samtal från vikarieförmedlingen dagen efter att de avslutar samarbetet med mig.
Det här är skandal och jag är väldigt rådvill.
Är maktlös mot skolor/rektor som tar parti för elever som förstör för sig själva, klasskamrater och lärare.
Jag tror på samtal mellan parter vid konflikter, i första hand.
Jag har sedan 25 år arbetat ca: 15 av dessa inom skola och har haft en stolthet i vad jag vill åstadkomma.
Min upplevelse av kunskapsnivån på den här skolan var, att i åk9 som jag också hade inte kunde det mest grundläggande av det de ska kunna enl. kunskapskraven för musik.

Två frågor vill jag ställa.
1.Vet människor om hur illa det är ställt gällande kunskap, respekt hos eleverna i MÅNGA skolor idag?
Hur ska vi få ordningen tillbaka?

2: Hur ska jag få upprättelse?
Citera
2017-10-13, 19:34
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Facket.
Hoppas du var med där!
Citera
2017-10-13, 19:52
  #3
Medlem
Nej tyvärr.
Citera
2017-10-13, 20:07
  #4
Medlem
cacas avatar
Ja efter skrattat klart så....
Kameran ljuger inte, dax gå till AF!
Citera
2017-10-13, 20:30
  #5
Medlem
Precis som med allt annat i Sverige krävs det en fet, hård krasch innan någon form av ordning kan uppstå. Du kommer aldrig någonsin få ordning på svenska skolan utan att först bränna skiten till grunden och slänga alla värdelösa idéer som att "alla ska med", att man ska ta exakt allt en typisk problemelev säger seriöst osv. Personligen anser jag att lärare ska få spöa på elever som missköter sig, men det är kanske bara jag.

Skratta åt eländet och gå vidare bara.
Citera
2017-10-13, 20:34
  #6
Medlem
AX64s avatar
Du är alltså musiklärare och tycker eleverna ska vara uppmärksamma när du försöker lära dessa hormonstinna fjortisar något om ett ämne de inte bryr sig ett piss om. De bryr sig i bästa fall om vad auto-tune:ade one hit wonders i deras ålder twittrar. När ungarna inte visar vördnad då du introducerar din ukelele så surnar du till och gör en scen av det vilket troligen gör dig till klassens åtlöje. Det är uppenbart att du efter 25 år vet väldigt lite om läraryrket och högstadiepedagogik, vilket känns rätt grundläggande. Till råga på det är du alltså en lärare som inte ens klarar att stava rätt i ett kort inlägg här.

Videoinspelning, armgrepp, eller annat - du ska nog hitta något annat flummigt jobb där du inte utsätter andra för dig själv. Florist? Lagerarbetare? Homeopat utan kunder?

P.S. Ja, dagens ungdom är tuff. Ditt jobb var att ta itu med det.
Citera
2017-10-13, 20:45
  #7
Medlem
Jessigirlies avatar
Där jag gick i lågskolan nöp eller örfilade lärarna dom som var uppkäftig. ....
Citera
2017-10-13, 20:58
  #8
Medlem
Separatistens avatar
Erkänn inget. Medge inget.

Skaffa en bra advokat.

Skaffa en bra pension på något sätt, för det är dessa underbarn som ska betala den.
Det lär inte hända...
Citera
2017-10-13, 21:05
  #9
Medlem
BushwickBills avatar
Det måste kännas hopplöst att komma som vikarie till en skola där föräldrar, lärare, rektor, ja alla vuxna som tidigare haft ansvar för barnen misskött sin uppgift så fatalt. Mest skugga faller självklart på föräldrarna men man undrar om rektorn är nöjd när lämpan släcks på natten.

Det finns riktigt bra skolor därute så du får väl vara lite mer kräsen när du tar en tjänst, om ekonomin tillåter förstås.
Citera
2017-10-13, 21:13
  #10
Medlem
Mycatisonfires avatar
Varför bryr du dig om eleverna?
Du kan knappast på korttid ändra deras beteende, inte ditt fel.
Gör ditt jobb bara, du är vikarie.
Ansvaret ligger på föräldrarna.
Citera
2017-10-13, 21:22
  #11
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten

Skaffa en bra advokat.
Han får väl knappast en advokat tilldelad för ringa misshandels skull om polisen nu skulle delge honom misstanke om det.
Citera
2017-10-13, 21:24
  #12
Medlem
(mitt resonemang är utifrån TS beskrivning) Jag gissar att du inte är utbildad lärare vilket du inte skall ta som att jag på någotvis ser ner på dig eller din gärning utan om det är så att du är utbildad lärare så räck rektorn fingret och sök ett nytt arbete då det inte dirket finns ett överskott av lärare. Som pappa så är det precis sådana här lärare jag vill ha för mina barn dels för att jag vill att om det missköter sig så skall det finnas konsekvenser även i skolan. Rektorn är en riktig syltrygg som föräldrarna borde agera mot tyvärr så är chanse att det skulle ske när det gäller en vikarie är tyvärr liten. Mitt förslag är att vända dig till media, om kunskapsnivån är låg allmänt anmäl skolan till skolinspektionen så får rektor förhoppningsvis ett litet helvete också. Du kan även kontakta utbildningsnämden i den aktuella kommunen och framför din synpunkter.

Tyvärr så är du rätt körd i övrigt då du bara är vikarie du får hitta ett annat arbete. När det gäller polisanmälan så lär polisen lägga ner den tämligen omgående om det inte finns något brottsligt i den video som den andra eleven filmat (varför får elevenrna ha moiltelefon på lektion är en fundering).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback