Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-10-15, 16:11
  #73
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jaha, här har vi påståenden om att om taxor, räntor eller andra kostnader för fastighetsbolagen stiger så kommer HGF att säga blankt nej till hyreshöjningar och Allmännyttan i alla kommuner får konka.

Stämmer nu det med verkligheten?
Har B´stard kontrollerat detta?

Eller är det möjligen så att hyrorna har höjts genom åren. Och även höjts mer än KPI.

MEN HERREGUD!!!!!! Jag påstod inte att hyrorna INTE höjts sen 1992, jag påstod bara att de inte sänkts rakt av med räntesänkningarna, för då skulle hyrorna varit betydligt lägre idag! Om ett fastighetsbolag har 30000 i skuld per kvadratmeter och räntan stiger med 2 procentenheter så stiger deras kapitalkostnader med 600 kr per kvadratmeter och år - tror du då att de kan höja hyran rakt av med 600 kr per kvadratmeter direkt???

Du förstår väl ändå att hyrorna inte tar hänsyn till att fastighetsbolagen spekulerat upp priserna under lågräntetiden och att vissa bolag har hög belåning? 1993 kunde du köpa en hyreskåk i Malmö för 2000 kr kvadraten, idag kostar dessa 10 ggr mer åtminstone - varför skulle hyresgäster straffas för det?
Citera
2017-10-15, 16:29
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är snarare så att minskar panten i värde så att marginalen till lånet minskar under en viss gräns så kommer banken att kräva amortering vid nästa resetpunkt.

Staten kan i teorin begränsa detta. Men har redan gjort tvärtemot det du säger och infört amorteringskrav. Vidare innebär KPI på 2% en implicit amortering. Något som staten driver.

Ökar bankerna amorteringen så kan staten skippa de nu planerade amorteringskraven.

Så du har lite problem med historiken.
Nej jag har inga problem med historiken för historiken säger att om ekonomisk kollaps hotar så kommer staten att tillhandahålla likviditet. Det var det man inte gjorde i början av 90-talet med kraftig åtstramning som följd. Å andra sidan fick man ingen skuldbubbla. Man kommer givetvis
att släppa på amorteringskravet om för många får problem, oavset vad man sagt tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
(Det om QE och SBAB blev obegripligt).
Staten säger till alla som torskar, dvs som affärsbankerna inte vill ha, att de kan gå till SBAB som då tar över alla lån med för mycket negative equity. Detta innebär alltså en QE i praktiken då staten går in och i praktiken köper upp tillgångar som ingen vill ha i syfte att dessa tillgångar skall kunna bokföras till fulla värdet för att förhindra ekonomisk kollaps. Lite som man gjorde på 90-talet med skräptillgångar. SBAB är ju statlig så där kan man göra lite som man vill. Eller så förbjuder man
helt enkelt uppsägning av bostadslån så länge räntan betalas, oavsett hur mycket negative equity
det är.

Sedan som du säger går nog inte staten med på för stora prisfall men det stöder ju det jag skriver. Men det som kan hända är alltså att folk avvaktar och vi får en svagt sjunkande marknad. Problemet med detta är alltså som jag skrivit att konsmumtionen speciellt inom servicesektorn sjunker och att folk lägger pengarna på hög. Det går givetvis att införa negativ ränta i konsumentledet med det är nog jobbigt för en vänsterregering.
Citera
2017-10-15, 17:23
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
MEN HERREGUD!!!!!! Jag påstod inte att hyrorna INTE höjts sen 1992,
Och det hävdar ingen heller.

Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
jag påstod bara att de inte sänkts rakt av med räntesänkningarna, för då skulle hyrorna varit betydligt lägre idag!
Har du något stöd för det?
Jag har däremot länkat kommunikéer från HGF där man förklarar att årets hyreshöjning uteblir eller blir mindre än annars, tack vara räntesänkning för Fastighetsbolagen.
Så hur vet du att inte HGF roffat åt sig hela räntesänkningen?

Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Om ett fastighetsbolag har 30000 i skuld per kvadratmeter och räntan stiger med 2 procentenheter så stiger deras kapitalkostnader med 600 kr per kvadratmeter och år - tror du då att de kan höja hyran rakt av med 600 kr per kvadratmeter direkt???
Ett aktiebolag som får utgiftshöjning och inte kan ta ut det på något sätt går på sikt i KK.
Och eftersom detta gäller generellt för fastighetsbolagen i Sverige inkl Allmännyttan så hävdar du att kommande räntehöjningar kommer att sätta Sveriges fastighetsbolag inkl Allmännyttan i KK.
Är du riktigt säker på att du tänker rätt här?

Kommer inte en ganska enig Riksdag fullkomligt göra slut på HGF om de dristar sig till sådan galenskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Du förstår väl ändå att hyrorna inte tar hänsyn till att fastighetsbolagen spekulerat upp priserna under lågräntetiden och att vissa bolag har hög belåning? 1993 kunde du köpa en hyreskåk i Malmö för 2000 kr kvadraten, idag kostar dessa 10 ggr mer åtminstone - varför skulle hyresgäster straffas för det?
Du hävdar att Allmännyttan har spekulerat upp priserna på hyresfastigheter?
Varför ville inte ens Allmännyttan bygga nya hyresfastigheter för drygt 10 år sedan? Så att HGF till slut var tvungna hitta på presumtionshyra?
Det måste höra till det helt obegripliga i verkligheten för dig.

Vad blir hyran för en nyproducerad HR? Och varför är det så mycket?
Citera
2017-10-15, 18:14
  #76
Medlem
Byggkostnad per kvadratmeter för "gruppbyggda småhus" innan, under, och efter den förra bostadskraschen i början på 90-talet:

Byggkostnad, tusen kr/m2

1985: 4,4
1986: 4,8
1987: 5,4
1988: 6,3
1989: 6,8
1990: 7,8
1991: 8,2
1992: 9,9
1993: 9,7
1994: 9,0
1995: 8,4

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...492014.-riket/

Inflationen i Sverige 1985 låg kring 7-8%, den toppade sedan ut över 10% kring 1990, för att sedan rasa ner till ca 2% 1995. Där har den, med vissa mindre svängningar, legat sedan dess.

Notera förresten att byggkostnaden för det senast redovisade året 2015 är 23,4 tusen kr/m2.

=>
Sensmoral: Kraschen sänker byggkostnaderna dramatiskt. Byggkostnaderna faller t o m vid flera procents inflation.

Sverige devalverade i realiteten kronan 1992 vilket så småningom räddade läget. Men dessförinnan var det riktigt illa. Så en kombination av bostadskrasch och kronkrasch är vad vi kan vänta oss också denna gång. Dock faller kronan på ett "behagligare" sätt när den är fritt flytande, men importvaror blir alltså dyrare, mitt i kraschen, och konsumtionsutrymmet minskar, också av den anledningen.
__________________
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-15 kl. 18:27.
Citera
2017-10-15, 19:11
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är bara för er som baserar er verklighetsuppfattning på vidskepelse som det är enerverande.


De är vanliga aktiebolag. Kan inte de ta ut sina kostnader via hyran så går de till slut i KK.
Hur går folk tillväga som inte förstår det?

Men du kanske tänkte att kommunerna skulle göra kapitaltillskott. Vad skulle kommunerna då dra in på? Säga upp sin personal kanske och göra kapitaltillskott så du och andra får subventionerade hyror.

Dock kommer inte ens HGF att gå med på den typen av vansinne.


Därför att HGF kommer att gå med på hyreshöjningar när kapitalkostnaderna för fastighetsbolagen stiger.

Ja kommunala bolag har flera ggr haft ekonimiska bekymmer. Det är inte bara jag som tänkt att kommunerna i sådana fall skjuter till pengar. Det är vad kommunerna gör. men du kanske har några mätdata som visar motsatsen.

Att du inte har några exempel på kommunala bolag som konkat kan bero på att det aldrig har hänt. Varför låta fakta komma i vägen när man kan babbla ur sig massa dynga i parti och minut.
Citera
2017-10-15, 19:29
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Nej jag har inga problem med historiken för historiken säger att om ekonomisk kollaps hotar så kommer staten att tillhandahålla likviditet. Det var det man inte gjorde i början av 90-talet med kraftig åtstramning som följd. Å andra sidan fick man ingen skuldbubbla. Man kommer givetvis
att släppa på amorteringskravet om för många får problem, oavset vad man sagt tidigare.
Likviditet kan RB ordna. Men det har inte riktigt med det här att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Staten säger till alla som torskar, dvs som affärsbankerna inte vill ha, att de kan gå till SBAB som då tar över alla lån med för mycket negative equity. Detta innebär alltså en QE i praktiken då staten går in och i praktiken köper upp tillgångar som ingen vill ha i syfte att dessa tillgångar skall kunna bokföras till fulla värdet för att förhindra ekonomisk kollaps. Lite som man gjorde på 90-talet med skräptillgångar. SBAB är ju statlig så där kan man göra lite som man vill.
Nja, så gjordes inte på 90-talet. Staten gjorde så i viss mån med Nordbanken som de ägde. (Och SBAB som de ägde fick extra lån).
Men den som vill hävda att staten t ex skänkt SHB något får visa det.

Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Eller så förbjuder man helt enkelt uppsägning av bostadslån så länge räntan betalas, oavsett hur mycket negative equity
det är.
Så är det redan.

Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Sedan som du säger går nog inte staten med på för stora prisfall men det stöder ju det jag skriver. Men det som kan hända är alltså att folk avvaktar och vi får en svagt sjunkande marknad. Problemet med detta är alltså som jag skrivit att konsmumtionen speciellt inom servicesektorn sjunker och att folk lägger pengarna på hög. Det går givetvis att införa negativ ränta i konsumentledet med det är nog jobbigt för en vänsterregering.
Nja, jag säger inte det, utan jag säger att en del tror det. Vad som eventuellt händer beror nog på många olika omständigheter.

Men frågan är väldigt hypotetisk. Jag har inte (ännu) sett någon trovärdig händelseutveckling som leder till nämnvärt fallande priser.

Tillägg: Folk lägger redan pengar "på hög".
S har inte haft det minsta lilla bekymmer med att låta folket utsättas för negativ realränta efter skatt. Så var det under 70 och 80-talet. Folket plundrades ganska brutalt då.
__________________
Senast redigerad av Alpha101 2017-10-15 kl. 19:32.
Citera
2017-10-16, 11:49
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ser mest ut som en gravt förvirrad, svårt konspiratorisk kommentar, som inte har det minsta med vad jag skrev att göra.

Har du någon kommentar till det du citerade?

var det känsligt område
Citera
2017-10-16, 18:26
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdlkjadkjlakdj99
var det känsligt område
Tydligen, då du inte på två försök klarat av att komma med ett endast bemötande av mitt inlägg. Du verkar helt ställd. Och jag är inte förvånad. Det var väntat.
Citera
2017-10-17, 21:22
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tydligen, då du inte på två försök klarat av att komma med ett endast bemötande av mitt inlägg. Du verkar helt ställd. Och jag är inte förvånad. Det var väntat.

Tack för svaret ja
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback