Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-15, 09:44
  #25
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Whiro
Jag har fått många tipps i tråden och skall gå igenom bilen ordentligt. Jag skall också lägga upp en bild på skadan, som jag skrev om tidigare, för de som är intresserade. Nu har jag i alla fall, efter all inlägg, förstått att laddluftkylaren inte har något med AC:n att göra. tack
Och AC:n har inget med värmen i bilen att göra... Så därför är det dumt att ge sig på den som första steg om värmen inte fungerar. Spjäll som du blivit tipsad om låter som ett alldeles utmärkt ställe att börja felsöka.

Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Finns många som tycker sig VETa men som har fel likafullt, och därför egentligen bara TROR sig VETa. Jag skulle ALDRIG ställa en mekfråga om min moderna Volvo på Flashback-forumet utan vända mig till http://www.jagrullar.se/forum/index.php

Ja.. var väl typ det jag skrev? Du är ju en, du tycker att det är logiskt att byta en eventuellt trasig laddluftkylare för att man har problem med värmen, varför skriver du i tråden överhuvudtaget när du så uppenbarligen inte har nån som helst aning om vad det handlar om?
Citera
2017-10-15, 11:02
  #26
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiro
Jag skall lägga upp en bild så får du/ni avgöra själva om det är ett läckage. Farsan som inte har den bästa synen tyckte också att det såg ut som att det läcker.
Man kan inte se om det läcker, man får sätta tryck på intercoolern.

Citat:
Ursprungligen postat av Whiro
Men det var ju därför att jag skrev att jag inte visste vad den gör. Det är ju inte ologiskt om man inte har en aning om vad en intercooler gör. Det hade där emot varit jävligt ologiskt om jag visste vad den gjorde men ändå frågade. Jag har ärligt talat aldrig hört tals om en laddluftkylare eftersom jag inte jobbar som mekaniker.
Det var inte ologiskt att fråga om intercoolern, jag har full förståelse för att alla inte vet vad den gör. Det ologiska är att felsöka AC, som är ett system som kyler kupéluften, när du har problem med att få värme.

Citat:
Ursprungligen postat av Whiro
Jag har fått många tipps i tråden och skall gå igenom bilen ordentligt. Jag skall också lägga upp en bild på skadan, som jag skrev om tidigare, för de som är intresserade. Nu har jag i alla fall, efter all inlägg, förstått att laddluftkylaren inte har något med AC:n att göra. tack
Ja, men du verkar fortfarande inte fattat att AC inte värmer kupéluften, utan kyler den.
Du har helt enkel svårt för att fatta, så jag rekommenderar dig att sluta skruva sönder din mors bil.
Citera
2017-10-15, 21:46
  #27
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiro
Jag skall lägga upp en bild så får du/ni avgöra själva om det är ett läckage. Farsan som inte har den bästa synen tyckte också att det såg ut som att det läcker. Men vad vet jag. Han tyckte det såg ut som om någon hade satt en skruv i laddluftskylaren p.g.a. att det var så tilltryckt där, antaglien en sten, hade träffat. Varför volvo inte har ett galler där förstår jag inte men de kanske det skall vara och det har kanske missats att sätta dit det vid ett tidigare tillfälle.



Jag skall kolla upp det här med att provtrycka systemet hos min närmaste bilverkstad. tack för tippset( matta i dotterns rum )



Men det var ju därför att jag skrev att jag inte visste vad den gör. Det är ju inte ologiskt om man inte har en aning om vad en intercooler gör. Det hade där emot varit jävligt ologiskt om jag visste vad den gjorde men ändå frågade. Jag har ärligt talat aldrig hört tals om en laddluftkylare eftersom jag inte jobbar som mekaniker.



Jag skall kolla upp detta med termostaten samt slangar. tack för tipset.


Jag har fått många tipps i tråden och skall gå igenom bilen ordentligt. Jag skall också lägga upp en bild på skadan, som jag skrev om tidigare, för de som är intresserade. Nu har jag i alla fall, efter all inlägg, förstått att laddluftkylaren inte har något med AC:n att göra. tack
Bara en liten fråga.
Det är din mors C30. C30:in har samma motoralternativ som sina syskonbilar S40/V50.
Skillnaden mellan dessa bilar är ungefär de samma som deras ägare.
När jag hade min C30 så hade jag även en V50. Båda med den lilla spritmotorn. Dvs den som gick på E85. C30:in funkade perfekt som pendelbil till sambon i ett barnlöst förhållande.
Detta är en vanlig kombo för just C30.
Då kommer frågan eftersom alla genier, direkt, skrek intercooler. Har din mammas Volvo ens en turbo? För de är "ovanliga" på just C30 jämfört med sina syskon.
Citera
2017-10-15, 23:11
  #28
Medlem
noyellowhatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja.. var väl typ det jag skrev? Du är ju en, du tycker att det är logiskt att byta en eventuellt trasig laddluftkylare för att man har problem med värmen, varför skriver du i tråden överhuvudtaget när du så uppenbarligen inte har nån som helst aning om vad det handlar om?

Typ? Skrev du det eller inte?
Jepp, jag brukar laga det som jag ser är trasigt, oavsett om grundorsaken till till felsöket är något annat. Hur gör du?
Citera
2017-10-16, 06:34
  #29
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Typ? Skrev du det eller inte?
Jepp, jag brukar laga det som jag ser är trasigt, oavsett om grundorsaken till till felsöket är något annat. Hur gör du?
Ok, annan generation. Ja, det var det jag skrev, jag lagar det som är trasigt när det behöver lagas, men om jag ska laga värmesystemet börjar jag inte med nåt helt annat, lika lite som jag sätter plåster på tån om jag har ont i huvudet.

Försök inte att dribbla bort korten, du ansåg att IC och AC var bra ställen att börja på när man ska felsöka värmen. Det är det förstås inte, man börjar med värmesystemet, finns det inga problem med det andra pillar man inte på det.
Citera
2017-10-16, 07:45
  #30
Medlem
PlutoJs avatar
Fortfarande fattas en del grundläggande information. Vilken motor är det i C30:n?

F.ö. märks det väldigt väl om en intercooler är trasig och läcker. Det hörs högt och tydligt när man kör och turbon bygger upp laddtryck.
Citera
2017-10-16, 08:32
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Fortfarande fattas en del grundläggande information. Vilken motor är det i C30:n?

F.ö. märks det väldigt väl om en intercooler är trasig och läcker. Det hörs högt och tydligt när man kör och turbon bygger upp laddtryck.

Kan höras tydligt ja, men beroende på var läckan sitter och hur stor, så kan det vara mer eller mindre ljudlöst från förarplats.

En läcka i inluftsystemet borde i vissa fall kunna sätta motorlampa om systemet detekterar att uppmätt luft inte riktigt stämmer med vad systemet sen registrerar senare i kedjan.
Citera
2017-10-16, 08:57
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Finns många som tycker sig VETa men som har fel likafullt, och därför egentligen bara TROR sig VETa. Jag skulle ALDRIG ställa en mekfråga om min moderna Volvo på Flashback-forumet utan vända mig till http://www.jagrullar.se/forum/index.php

Mycket bra forum att vända sig till som Volvo-ägare!
Citera
2017-10-21, 18:41
  #33
Medlem
Whiros avatar
Här är ett foto på skadan. Jag är ingen expert och har aldrig påstått det men nog ser det ut som det läcker något eller har jag fel ? Kanske är något annat som gör det men så här er det i alla fall ut

https://imgur.com/a/2O5zL
Citera
2017-10-21, 19:02
  #34
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Whiro
Här är ett foto på skadan. Jag är ingen expert och har aldrig påstått det men nog ser det ut som det läcker något eller har jag fel ? Kanske är något annat som gör det men så här er det i alla fall ut

https://imgur.com/a/2O5zL
Jättesvårt att se. Det är ju som brukligt för bilar som gått en bit lite olja på IC:n, runt skadan är det rent, det rena beror ju på mekanisk kontakt av nåt slag, i mitten av skadan ser det kanske ut som en spricka, men det är omöjligt att avgöra på den bilden om det är en spricka som är genomgående.
Om bilen går som den ska och inte sätter felkoder på laddtrycket eller drar onormalt mycket bränsle hade jag struntat i skadan. Om det är så att det pyser när turbon laddar hade jag köpt kemisk metall och tätat hålet med det.

Men en sak är jättesäker, den skadan påverkar inte AC och framförallt så påverkar den inte värmen i bilen. AC och värme är ju som sagt två olika system.
Citera
2017-10-22, 01:47
  #35
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiro
Här är ett foto på skadan. Jag är ingen expert och har aldrig påstått det men nog ser det ut som det läcker något eller har jag fel ? Kanske är något annat som gör det men så här er det i alla fall ut

https://imgur.com/a/2O5zL
Det där är kondensorn på en C30. Sitter jävligt dumt till o oskyddat. Men min såg bra mkt värre ut o jag kan inte säga om det är ett hål där eller inte.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback