Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-13, 14:21
  #1
Medlem
lilpiglets avatar
Med risk för att låta som en noob, men var får man tag på en laptop med en riktig upplösning? Har länge kört på min med 1366x768 pixlar, men det är ju enormt frustrerande när man använder programvaror med flera verktygsfält som täcker halva skärmen. För några år sen tog jag över min pappas f.d. jobbdator, den var också 15" eller möjligtvis 17" men med en helt annan upplösning. Hans nuvarande också. Var hittar man dessa magiska icke-home-versioner?

Skärmen i sig kan absolut vara ca 15", men högre upplösning tack! Standardlaptops kanske har utvecklats till lite mer än 1366px idag, men knappast mycket mer. Min plånbok går före en extremt dyr processor e.d. dock, i och med att min nuvarande dator klarar det mesta (om än segt) som är runt 5 år gammal.

Köper man en separat skärm som man kopplar sin laptop till, kan den väl ändå inte få en högre upplösning än vad datorn själv har?
Citera
2017-10-13, 14:52
  #2
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilpiglet
Med risk för att låta som en noob, men var får man tag på en laptop med en riktig upplösning? Har länge kört på min med 1366x768 pixlar, men det är ju enormt frustrerande när man använder programvaror med flera verktygsfält som täcker halva skärmen. För några år sen tog jag över min pappas f.d. jobbdator, den var också 15" eller möjligtvis 17" men med en helt annan upplösning. Hans nuvarande också. Var hittar man dessa magiska icke-home-versioner?

Skärmen i sig kan absolut vara ca 15", men högre upplösning tack! Standardlaptops kanske har utvecklats till lite mer än 1366px idag, men knappast mycket mer. Min plånbok går före en extremt dyr processor e.d. dock, i och med att min nuvarande dator klarar det mesta (om än segt) som är runt 5 år gammal.

Köper man en separat skärm som man kopplar sin laptop till, kan den väl ändå inte få en högre upplösning än vad datorn själv har?

???
Nästan alla moderna laptops har (minst) 1920x1080 i upplösning, så förstår inte varför du vill ha en kommersiell SKU istället för en för hemanvändare.
Här hittar du en massa laptops som möter ditt krav på upplösning:
https://www.inet.se/kategori/81/15-16


När det kommer till frågan om upplösning på den externa skärmen, så beror det helt och hållet på om grafikkortet i datorn tillåter det eller inte.
__________________
Senast redigerad av Lajtel 2017-10-13 kl. 14:58.
Citera
2017-10-14, 12:36
  #3
Medlem
Prisjakt finns det just nu 1482 laptops med skärmstorlek 15" och uppåt, och upplösning 1600x900 eller mer.
Citera
2017-10-16, 08:32
  #4
Medlem
Sikkans avatar
För några år sedan var det standard med 1366x768 på 15"are..speldatorer och andra lite mer hi-end körde 1920x1080. Idag har det dock ändrats rejält. Nästan alla nyare datorer har minst 1920x1080 på 15" förutom de allra billigaste, så nog bör du kunna hitta nåt nu
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback