Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-13, 16:50
  #13
Medlem
supremanics avatar
Är detta verkligen en affärsmässigt sund idé? Tycker det skulle kännas lite gay att låta en annan man rota i mitt skägg
Citera
2017-10-13, 18:11
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Utbildning! Jag personligen skulle inte gå till en barberare utan någon som helst utbildning, känner han att utbildning blir för långdraget kommer hans/er dröm bli kortvarig. Att ens kalla sig barberare utan utbildning/gesällbrev lär han inte få göra.


Han har ju en säkerhetshyvel


Citera
2017-10-13, 18:24
  #15
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majaa
Han ska börja med kniv, men kan jag köpa en sån? Eller är dom anpassade typ så han måste känna på den eller så att det blir "rätt"?

Hej StonerMajaa
Var ingen dada för din pojkvän låt han hålla på med sina rakprylar sina barberdrömmar.
Verkar mera som det är du som är pojkvännen som går o drömmer här om en flickvän som stonerMajaa

Men för att svara på frågan.
Du kan köpa en kniv åt honom, du kan t om köpa en färdig barbershop som han kan få ha som tidsfördriv medans du stonar t ex
Citera
2017-10-13, 19:30
  #16
Medlem
GaTuSoPPaReNs avatar
Kedjan MRoom som finns på olika platser i Sverige har konceptet med medlemsskap för gratis klippning. De tillhandahåller även barberartjänster som rakning med kniv.

https://mroom.com/sweden/sv/
Citera
2017-10-13, 19:32
  #17
Medlem
Majaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blankdank
Oj du missade visst att ge mig gensvar. Jag var seriös men du kanske har något emot den iranska kulturen?
Jag kan faktiskt avslöja att det överlag här på Flashback är en mindre populär företeelse att en svensk tjej gängar sig med en arabisk man. Däremot så är det tvärt om väldigt omhuldat på forumet Familjeliv så du borde verkligen skynda dig att installera dig på det forumet istället och njuta av alla deras lyckoönskningar!
Vad fan snackar du om?

1. Skulle aldrig ligga med en utlänning p.g.a. genuin svensk heder men även risk för avsky och sjukdomar.
2. Alla lyckoönskningar och dumförklaringar i tråden uppskattas mer än ditt dravel, eftersom det som står i TS återigen inte är aktuellt förrän om nästan ett decennium så finns det självklart tid att utbilda sig till frisör/barberare, och även lära sig företagande.

En poäng som någon tidigare hade att han blir mer en företagare än en barberare, ja sant. Han skulle ju i första hand vara en företagare som ansvarar för sin studio vart än den nu hamnar, men han skulle självklart då med sin utbildning som barberare vilja nyttja sina kunskaper i form av en anställning hos sin egen firma.

Till exempel Kalle och Chokladfabriken. Visst, Willy Wonka var i förstahand en företagare, men jag tror att både kunderna och han själv såg sig själv som en skapare av godis.

Tack för alla svar hittills även om många är oseriösa och på allvar tror att vi ska sätta igång imorgon eftersom någon på Flashback sa att detta var en bra idé. NEJ, men vi kanske måste börja någonstans? Innan tråden skapades så hade t.ex. jag ingen aning om:
• Alla föredrar inte veganska alternativ
• Medlemsskap likt ett gymkort var en briljant idé
• Att det var bögigt för en man att besöka en annan man för att bli rakad (seriöst? )

Det som vi redan kände till men som vissa användare trodde var sällsynt och jämlikt med att hitta antarktis:
• Ekonomi, hur inkomsterna skall vara högre än utgifterna
• Hur man driver företag
• Var & hur man kan utbilda sig till barberare
• Tillstånd, certifiering, marknadsföring

Självklart vet vi att man inte startar ett företag om hårvård grundat på att jag ställt en fråga om det var en cool idé och en användare på Flashback sa "coolt".

Skärp er

Tack till er andra

Han ska kolla på rakkniv till nästa vecka och förhoppningsvis så finns tips i boken jag köpt så han åtminstone kan träna med kniven på sig själv.

Har ni tips på utbildningar (helst dyra/lyxiga & privata) som man kan gå? Självklart måste den vara anpassad till definitiva nybörjare då han besitter lika mycket kunskap som er och andra som inte är färdigutbildade barberare.
Citera
2017-10-13, 20:24
  #18
Medlem
http://sharperbarbershop.se/academy/

https://www.svenskafrisorskolan.se/

Det enda jag hittade men lär nog funka bra. Frisörskolan har inriktning barberare om man skrollar lite längre ned. Sedan är det väl att försöka få tag på en tom lokal gärna centralt då i Örebro - ha en budget för att göra om en till en hyfsad mysig atmosfär samt ha produkter på hyllor relaterat till studion att sälja. Kan bli hur bra som helst egentligen man lär väl aldrig få veta om han inte gör ett försök. Det finns i min stad i alla fall.



Skägg och hela den här Hipsterstilen är väldigt inne så kunder lär väl komma. Stockholm, Uppsala eller Göteborg hade nog funkat bättre för en sån verksamhet i och med stilen, demografin av män i dessa städer. Ganska härligt också få håret klippt/trimmat också än att behöva dra sig till dessa kvinnliga frisörsalonger som många män inte känner sig hemma i.

En barberarstudio är nog mer önskvärt att få bli ompysslad på som man. Hade vart läckert om man kunde få lite ansiktsmassage efteråt också. Gärna lite gentleman stil på detta också! Behöver din pojkvän anställa så se till att ha en dresscode kanske. Skjorta, läckra skor, kanske väst över skjorta m.m och alltid se fräsch och uppdaterad ut i sitt egna skägg/frisyr.


Försök ha lite "New York/Brooklyn/Belfast gentleman stuk på studion". Kan bli läckert.
__________________
Senast redigerad av Cauvie 2017-10-13 kl. 20:32.
Citera
2017-10-13, 20:41
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Utbildning! Jag personligen skulle inte gå till en barberare utan någon som helst utbildning, känner han att utbildning blir för långdraget kommer hans/er dröm bli kortvarig. Att ens kalla sig barberare utan utbildning/gesällbrev lär han inte få göra.

Är barberare en skyddad yrkestitel, eller försvann det när skråväsendet upphävdes 1846?
Citera
2017-10-13, 21:41
  #20
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Är barberare en skyddad yrkestitel, eller försvann det när skråväsendet upphävdes 1846?

Tror inte titeln är skyddad, däremot kommer inte branschorganisationer och kollegor på samma ort uppskatta det.
Citera
2017-10-13, 21:57
  #21
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majaa
Min pojkvän har sedan några år tillbaka varit mycket fascinerad och engagerad i grooming för män. Hans resa började typ såhär:

1. Stal engångshyvlar för att ta hand om fjunen i början av puberteten
2. Fick en rakapparat, användes i flera år
3. Närmare 21 fick han upp ögonen för "det fina(?)" med att raka med hyvel eller andra "manuella" verktyg, köpte en DE-hyvel / säkerhetshyvel
4. Han rakar sig nu otroligt fint med säkerhetshyveln och använder rakborste, rakkräm, smörjer in ansiktet med aftershave och tar även hand om skägget med en skäggkam, skäggvax och lite olja för glans.

Hans ansikte ser verkligen riktigt bra ut och jag litar på att han kan göra någonting av detta om han verkligen vill, men jag vill hjälpa honom på traven! Hans dröm är som sagt att öppna en barberarstudio där man precis som en frisör kan boka tid eller göra en "drop-in" och bli rakad. Han vill revolutionera det på så sätt att man kan köpa medlemskort precis som på ett gym och raka sig varje dag till en otrolig billig peng trots ett bra jobb. Han vill öppna studion i antingen England eller Sverige (Örebro) men han har ju varken utbildning eller riktig konkret kunskap, utan det enda han besitter är det han har lärt sig själv. Han fick inte lära sig något av sina föräldrar t.ex. (pappan var en idiot) utan han är helt självlärd.

Nu kanske det inte är någon raketforskning att raka sig fint, men jag tycker det är en vacker idé och eftersom det alltid kommer att finnas skäggväxt så är det ju definitivt ett karriärsval om man är bra på det.

Vad tycker ni jag kan göra? För det första så vill jag köpa nya verktyg till honom samt produkter. Det enda jag beställt än så länge är en bok: https://www.adlibris.com/se/bok/skag...-9789187397172

Och det han redan har är:
• En säkerhetsshyvel (https://www.grooming.se/feather-popu...ety-razor.html, och feathers-blad)
• Aftershaves (Märke: GAIA, Bulldog, L300)
• Skäggvax (Märke: Bulldog, Beard Brother)
• Skäggolja (Märke: Bulldog)
• Alun (Märke: Den här: https://www.grooming.se/osma-styptic-pencil.html)

Vad mer kan jag köpa? Det jag tänkt redan nu är att ersätta alla produkter med veganska alternativ, och där är han ju på rätt väg redan med GAIA och Bulldog. Jag vill även köpa en ny hyvel till honom samt kanske 5 paket med rakblad så han har så det räcker ett tag.

Målet med det hela är att han ska kunna raka sig med ännu bättre resultat, han skall känna sig lyxig före, under och efter rakningen och han skall bli bättre och bättre för varje tillfälle. Vad rekommenderar ni? Allt som har med rakning att göra är välkommet, t.ex. produkter, hyvlar, youtube-klipp med information, en bok, en artikel om rakning, allt! Tack för mig!

Säker på att han inte är homosexuell?

Att raka karlar för pengar kommer aldrig någonsin ge bröd på bordet, oavsett om han har en salong mitt i smeten.
Men visst, har du gött med pengar och kan försörja er medans din ”kille” leker rak-drömmar så kör på!
Citera
2017-10-13, 22:09
  #22
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaTuSoPPaReN
Kedjan MRoom som finns på olika platser i Sverige har konceptet med medlemsskap för gratis klippning. De tillhandahåller även barberartjänster som rakning med kniv.

https://mroom.com/sweden/sv/

Ja och det verkar inte funka så jäkla bra. Enligt allabolag gick ena bolaget back 100k och andra plus 50k.

Såvida man inte är supertalang på detta eller har en asunik affärsidé kan man inte tjäna speciellt mycket pengar. Talang kan jag inte svara på men idén om medlemsskap känns sådär...

Funkar för sats etc men i det här fallet tycker folk antingen att de besöker för lite för att få värde eller så besöker medlemmar för mkt och marginalerna sjunker i botten (vilket sats slipper).
Citera
2017-10-13, 22:47
  #23
Medlem
idiamindadas avatar
Trevlig dröm! Och inte alls orealistisk. En bra barberare har fullbokat lång tid framöver. Den barberare jag har gått till är utbildad i NY. Jag inbillar mig att "barberarekulturen" är långt mer utvecklad utomlands. Jag skulle tipsa om att kolla på vilka utbildningar som finns utomlands, det ger dessutom en mer spännande air för alla hipsterkunder! Det tråkiga är att man bara kan jobba ett visst antal timmar om dagen, så man blir inte rik som ett troll..
Citera
2017-10-13, 23:11
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Utbildning! Jag personligen skulle inte gå till en barberare utan någon som helst utbildning, känner han att utbildning blir för långdraget kommer hans/er dröm bli kortvarig. Att ens kalla sig barberare utan utbildning/gesällbrev lär han inte få göra.

Håller med utbildning eller lång erfarenhet nu snackar jag om typ 10/20 års erfarenhet . Man lör sig inte så mycket av att bara raka sig själv och inte andra. Detta säger jag inte för att vara taskig utan det det är så jag tänker. Men väldigt fint av dig att vilja stötta honom men du måste vara realistisk. Jag tror öven att konkurransen i England är väldigt stor och att dem som sysslar med det dör har både erfarenhet och utbildning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback