Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-13, 12:48
  #1
Medlem
Qwer1717s avatar
Hej!

Tänkte till nästa år testa på att odla tomater hemma. Bor i lgh så det kommer att bli ett inomhusprojekt.
Mina funderingar:
Går det att ta frön från alla olika sorters tomater man kan köpa i butik och sedan plantera? Eller är det bara vissa sorter som går att plantera själv?
Jag undrar även hur man gör med de frön som ska planteras, måste dem torka eller behandlas på något sett innan man planterar?
Samt, när ska man göra detta? Vilken tid på året osv.?
Slutligen:
Hur är det med rätt ljus, vad ska man använda? Samt ska krukorna stå på nåt speciellt ställe för maximalt resultat?

Tacksam för alla typer av tips och trix!!
Citera
2017-10-13, 13:21
  #2
Medlem
buff0uts avatar
Hej

Jag har provat odla direkt från frön taget ur då lite godare små tomater som picciolini och romantica vilka du kan köpa på ica. Tomaterna behöver mycket jord, 10 liter är för lite... gärna någon form av pyramidkruka för att spara plats då rötterna trivs så. har även haft vattenreserv under. Jorden ska torka ut ibland och de ska stå hyffsat varmt och all sol de kan få. Du behöver förmodligen ha koll på vilken typ av jord du väljer. Mina egna erfarenheter efter 2 års tomatförsök är att det är inte värt besväret.. Visst fick jag tomater som smakar betydligt bättre än du kan köpa i affären men jag är månskensbonde och gillar inte allt för stor arbetsinsats. Piri piri och chillipeppar är betydligt enklare, man behöver inte göra någonting alls förutom att stoppa ned fröet. Odla tidig vår, eller ännu tidigare med någon form av hjälpbelysning typ högtrycks natrium, tänk gul gatubelysning, lysrör funkar med. Lycka till!
Citera
2017-10-13, 13:29
  #3
Medlem
Sereenas avatar
Tomater har en tednens att ta enormt mycket plats om man försöker odla "butiks" tomat.

Köp frö till nån lite mindre busktomat som är anpassad för att odla i kruka istrället så går det bättre.
Citera
2017-10-13, 13:56
  #4
Medlem
Qwer1717s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buff0ut
Hej

Jag har provat odla direkt från frön taget ur då lite godare små tomater som picciolini och romantica vilka du kan köpa på ica. Tomaterna behöver mycket jord, 10 liter är för lite... gärna någon form av pyramidkruka för att spara plats då rötterna trivs så. har även haft vattenreserv under. Jorden ska torka ut ibland och de ska stå hyffsat varmt och all sol de kan få. Du behöver förmodligen ha koll på vilken typ av jord du väljer. Mina egna erfarenheter efter 2 års tomatförsök är att det är inte värt besväret.. Visst fick jag tomater som smakar betydligt bättre än du kan köpa i affären men jag är månskensbonde och gillar inte allt för stor arbetsinsats. Piri piri och chillipeppar är betydligt enklare, man behöver inte göra någonting alls förutom att stoppa ned fröet. Odla tidig vår, eller ännu tidigare med någon form av hjälpbelysning typ högtrycks natrium, tänk gul gatubelysning, lysrör funkar med. Lycka till!

Tack så mycket!
Man ska alltså köra på en stor kruka direkt? Har sett massor exempel där du först planterar i en mindre plastkruka, och sedan planterar om i större kruka när skotten vuxit till sig? (kanske inte har någon betydelse)?
Ska man köra med någon växtnäring eller liknade med tanke på att det är inomhus, eller blir det överflödigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Tomater har en tednens att ta enormt mycket plats om man försöker odla "butiks" tomat.

Köp frö till nån lite mindre busktomat som är anpassad för att odla i kruka istrället så går det bättre.

Som jag förstod det skall det vara lugnt om man klipper lite då och då, för att slippa en hel djungel i köket.

Ska nog ge mig på att testa båda delarna med både anpassade frön samt butikstomater.
Citera
2017-10-13, 14:04
  #5
Medlem
buff0uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwer1717
Tack så mycket!
Man ska alltså köra på en stor kruka direkt? Har sett massor exempel där du först planterar i en mindre plastkruka, och sedan planterar om i större kruka när skotten vuxit till sig? (kanske inte har någon betydelse)?
Ska man köra med någon växtnäring eller liknade med tanke på att det är inomhus, eller blir det överflödigt?

Njae jag brukar driva upp genom ett minidrivhus typ en gammal tomatplastförpackning, lite jord i och en näve frön det är inte så noga. Vattna och för över de skott du tycker bäst om.
Det var ett bra tipps med anpassade frön, men som princip köper jag ingenting!
Näring kommer behövas, jag har haft fladdermöss så jag gjorde 'te' på skiten och gav dem
Citera
2017-10-13, 16:43
  #6
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwer1717
Som jag förstod det skall det vara lugnt om man klipper lite då och då, för att slippa en hel djungel i köket.

Ska nog ge mig på att testa båda delarna med både anpassade frön samt butikstomater.

Funkar inge bra (svårt att få nån frukt på det viset).

Testade ett år och fick klippa stup i sju för att dom slog i taket och fick bara ett par blomkvistar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback