Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-13, 10:54
  #1
Medlem
Enligt preskriptionslagen avbryts preskriptionen av att borgenären skickar en skriftlig erinran till gäldenären om fordringen.

Vad räknas som "skriftlig erinran"? Är ett epost-brev det? Om det skickas till en gäldenär med offentligt registrerad epost-adress? Eller måste det skickas rekommenderat på papper till den folkbokförda adressen?

Jag hittar inget om detta i lagen om elektronisk kommunikation.
Citera
2017-10-13, 11:12
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Enligt preskriptionslagen avbryts preskriptionen av att borgenären skickar en skriftlig erinran till gäldenären om fordringen.

Vad räknas som "skriftlig erinran"? Är ett epost-brev det? Om det skickas till en gäldenär med offentligt registrerad epost-adress? Eller måste det skickas rekommenderat på papper till den folkbokförda adressen?

Jag hittar inget om detta i lagen om elektronisk kommunikation.

Generellt räcker e-post. Man hamnar dock direkt i stora bevissvårigheter om gäldenären bestrider att det är dennes e-postadress, eftersom det mig veterligen inte finns något officiellt e-postregister.
Citera
2017-10-13, 16:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Generellt räcker e-post. Man hamnar dock direkt i stora bevissvårigheter om gäldenären bestrider att det är dennes e-postadress, eftersom det mig veterligen inte finns något officiellt e-postregister.

Om borgenären har ett dokument från gäldenären där epost-adressen står tryckt? Och om samma adress även står på gäldenärens hemsida på nätet? Och om borgenären har fått epost från gäldenären med den adressen?

Det tycks mig svårare att bevisa att man har skickat en skriftlig erinran på papper. Även om man skickar rekommenderat så fotograferas ju endast kuvertet med mottagarens namn och adress. Hur bevisar man att brevet innehåller en påminnelse om fordringen? Kanske står det bara "Hej, hur mår du? mvh Kalle".

Men i princip räknas alltså epost som skriftlig erinran? Finns det någon lag om det eller är det bara rättspraxis? Finns det något rättsfall som har avgjort frågan?
Citera
2017-10-13, 19:55
  #4
Medlem
GabrielToshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Generellt räcker e-post. Man hamnar dock direkt i stora bevissvårigheter om gäldenären bestrider att det är dennes e-postadress, eftersom det mig veterligen inte finns något officiellt e-postregister.

Men hur bevisar man att ett fysiskt brev har levererats till en adress?

Delgivningsman eller?
Citera
2017-10-16, 11:22
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielTosh
Men hur bevisar man att ett fysiskt brev har levererats till en adress?

Delgivningsman eller?

Man skickar det till folkbokföringsadressen. Har man skickat ett visst antal brev under en viss tidsperiod förutsätts det att de levererats. Gäldenären är skyldig att bevaka post till folkbokföringsadressen.
Citera
2017-10-16, 12:04
  #6
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Men i princip räknas alltså epost som skriftlig erinran?

Ja. Problemet är dock att E-posten kan ha fastnat i ett spamfilter och slängts.

Ett bra sätt att försäkra sig om att gäldenären har läst, är, att istället för att skicka meddelandet, så skickar man en länk till meddelandet. På denna länk måste man kryssa i en "reCaptcha", och sedan visas meddelandet - och då loggar man IP, datum, tid, webbläsare etc.

Då har du också skyddat dig mot att gäldenären hävdar att det är ett spamfilter som tagit meddelandet, eller att något antivirusprogram gått in på länken och scannat, och att E-postadressen är fel kan gäldenären heller inte hävda, eftersom gäldenärens IP m.m. finns loggat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback