Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-13, 10:34
  #1
Medlem
FreedomDeeps avatar
Hur kan en mejladress ändras, såsom det verkar, 'på vägen' (utan min vetskap och avsikt, efter att jag tryckt på skicka)?


Kontaktar en myndighet den 6 oktober via mejl för att få svar på några frågor. Inget svar.
Kontaktar dem därför åter via mejl sex dagar senare, alltså 12 oktober. Får denna gång följande svar från registratorn; för att myndigheten skall kunna besvara mina frågor behöver de "en mejladress som fungerar".

Jag frågor vad de menar.

De svarar att "felet ligger i att jag har skickat in två olika mailadresser".
"Dels mittnamn@email81.com och även det du skickat ifrån nu" (alltså min normala mejl mittnamn@gmail.com).

Jag undrar hur detta har skett. Jag har ju bara använt min normala adress d.v.s mittnamn@gmail.com. Adressen som de uppger att jag också använt - mittnamn@email81.com - vet jag inget om.

Jag fortsätter med att fråga registratorn följande saker;
Har innehållet i mejlen, där de två olika adresserna använts som avsändare varit identiska?
Har mejlen skickats vid exakt samma datum/klockslag?
Har mejlen skickats från exakt samma ip-adress?

Får till svar att "allra längst ner i detta mail finns den konversation som du och jag har haft. Däri finns även mailadresser från dig. Och med datum/klockslag."

Av konversationen kan man utläsa att det mejl som jag skickat tidigare samma dag, alltså 12 oktober, har skickats från mittnamn@email81.com! Detta trots att jag är säker på att jag skickat mejlet från min normala adress - mittnamn@gmail.com - och ingenting annat.

Därtill verkar registratorn inte överhuvudtaget fått mitt mejl som jag skickade 6 oktober.

Min fråga är alltså hur detta är möjligt?
Hur kan ett mejl som jag skickat från min normala gmejladress bli till att jag använt en annan 'adress', i det här fallet @email81.com (vad detta nu är)?
__________________
Senast redigerad av FreedomDeep 2017-10-13 kl. 10:38.
Citera
2017-10-13, 10:42
  #2
Medlem
sebnies avatar
Det finns en funktion i gmail för att skicka från en annan adress - men du måste bekräfta att du äger kontot först - kanske har du ett gammalt konto via email81.com som du sedan har aktiverat i gmail och glömt avaktivera, och sedan har kontot i email81.com försvunnit?

Prova skicka ett mejl från din gmail till en annan adress du har - typ ett hotmailkonto eller liknande, och titta vilken adress som står som avsändare.
Citera
2017-10-13, 11:21
  #3
Medlem
FreedomDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det finns en funktion i gmail för att skicka från en annan adress - men du måste bekräfta att du äger kontot först - kanske har du ett gammalt konto via email81.com som du sedan har aktiverat i gmail och glömt avaktivera, och sedan har kontot i email81.com försvunnit?

Prova skicka ett mejl från din gmail till en annan adress du har - typ ett hotmailkonto eller liknande, och titta vilken adress som står som avsändare.

Tack för svaret (men dessvärre nej och åter nej).

-Jag har inte något gammalt konto som jag har aktiverat i min gmejl.
-Jag skickade som sagt mejlen 12 oktober från min gmejl som jag brukar. Det första mejlet under dagen, fick jag reda på av registratorn, var skickat från @email81.com. Det andra gick fram som förväntat. Några ändringar whatsoever var inte gjorda från min sida.
-Efter svaret från registratorn prövade jag för övrigt att skicka ett mejl till mittnamn@email81.com men det gick inte fram utan följande meddelande dök upp;

Adressen hittades inte
"Meddelandet levererades inte eftersom det inte gick att hitta adressen mittnamn@email81.com. Kontrollera att adressen är rättstavad och inte innehåller några överflödiga blanksteg. Försök sedan igen."

Provade därtill nyss att skicka ett mejl från min gmejl till ett annat konto för att dubbelkolla avsändare – min gmejl stod som avsändare.

Kan tillägga att jag kontaktade myndigheten i ett viktigt ärende.
__________________
Senast redigerad av FreedomDeep 2017-10-13 kl. 11:26.
Citera
2017-10-13, 11:32
  #4
Medlem
Kaustis avatar
Det är väl inte så svårt egentligen, något av följande har hänt:

1. Du har ställt in en annan mailadress som utgående adress: https://www.lifewire.com/how-to-chan...-gmail-1171921

2. Någon annan har haft tillgång till ditt konto och försökt fula sig genom att ta något av dina mail och svarat på det från din inkorg med mittnamn@email81.com som mailadress. Typ ta ett mail från din bank i din vanliga inkorg, svara dom med historiken och säga att dom ska skicka ut ett nytt kreditkort till adress X samt lagt in mittnamn@email81.com som mottagare på det mailet så att du inte ska kunna se att det mailet skickats. Antagligen har det utgående mailet sen raderats från utkorgen då också. Sen har förövaren råkat glömma att ta bort mittnamn@email81.com från kontoinställningarna på ditt gmail-konto. Eventuellt har denne sen kommit på att han glömt att ta bort mailadressen och sen gjort det i efterhand.
Citera
2017-10-13, 12:43
  #5
Medlem
FreedomDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det är väl inte så svårt egentligen, något av följande har hänt:

1. Du har ställt in en annan mailadress som utgående adress: https://www.lifewire.com/how-to-chan...-gmail-1171921

2. Någon annan har haft tillgång till ditt konto och försökt fula sig genom att ta något av dina mail och svarat på det från din inkorg med mittnamn@email81.com som mailadress. Typ ta ett mail från din bank i din vanliga inkorg, svara dom med historiken och säga att dom ska skicka ut ett nytt kreditkort till adress X samt lagt in mittnamn@email81.com som mottagare på det mailet så att du inte ska kunna se att det mailet skickats. Antagligen har det utgående mailet sen raderats från utkorgen då också. Sen har förövaren råkat glömma att ta bort mittnamn@email81.com från kontoinställningarna på ditt gmail-konto. Eventuellt har denne sen kommit på att han glömt att ta bort mailadressen och sen gjort det i efterhand.

Alternativ ett har inte hänt med min kännedom.

Vidare kan jag ju trots allt se i min mejl att jag skickat ett gmejl från mig till myndigheten(?!).

Noterar också att i det mejlet där @email81.com har använts så står det inte bara "Från: mitt namn (mail to: mejladressen)" utan också "För: mitt namn" av någon märklig anledning. I alla andra mejl där min gmejl använts står endast Fråntexten.

Vidare har jag inte fått några automatiska bekräftelser från myndigheten si och så att de har mottagit mina meddelanden förrän efter svaret från registratorn den 12 oktober.
__________________
Senast redigerad av FreedomDeep 2017-10-13 kl. 12:46.
Citera
2017-10-13, 17:02
  #6
Medlem
kodsnickrarns avatar
Har du använt "GetNotify" för att tracka mejlet och bli notifierad när det levererades/lästes?

Fler som råkat ut för det:
https://answers.yahoo.com/question/i...9093006AA2Ei91

/K
Citera
2017-10-13, 18:45
  #7
Medlem
FreedomDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Har du använt "GetNotify" för att tracka mejlet och bli notifierad när det levererades/lästes?

Fler som råkat ut för det:
https://answers.yahoo.com/question/i...9093006AA2Ei91

/K

Har visserligen använt GetNotify men samtidigt har jag skickat mejl till samma myndighet vid andra tillfällen utan problem.

Därtill försvann som sagt det första mejlet till myndigheten, skickat 6 oktober. Inte ens användning av GetNotify torde normalt få till följd att ett mejl försvinner helt.

Några felmeddelanden från Getnotify har jag inte heller fått.
__________________
Senast redigerad av FreedomDeep 2017-10-13 kl. 18:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback