Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-10-13, 15:51
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnosP
Tror att problemet är att banken vill ha säkerhet för lånet. ... Kolla om ni inte kan ta individuella lån på 1,25

Vad tror ni marknadsvärdet är för en halv bostadsrätt?

Rätt svar: ca 0 kr.

Säkerheten för lånet är helt enkelt värdelös. Ingen vill köpa en halv bostadsrätt där en annan person bor i andra halvan. Den är nästan värdelös. Det är därför banken kräver att BÅDA delägarna står på hela lånet och lägenheten.
Citera
2017-10-13, 16:00
  #38
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.Am.Legend
En till tanke vi hade med att endast han skulle stå på lånet var att jag i framtiden ska kunna ta ett eget bostadslån. Att vi nu jobbar och sparar. Sedan köper en nyproduktion fast på mitt namn.

Ni kan alltid omfördela både lån och ägande senare. Skriv skuldbrev på insatspengen och se till att åstadkomma egna bolånelöften så snart du kan, så delar ni upp då helt enkelt. Tills dess äger han 100%.
Citera
2017-10-13, 16:29
  #39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Vad tror ni marknadsvärdet är för en halv bostadsrätt?

Rätt svar: ca 0 kr.

Säkerheten för lånet är helt enkelt värdelös. Ingen vill köpa en halv bostadsrätt där en annan person bor i andra halvan. Den är nästan värdelös. Det är därför banken kräver att BÅDA delägarna står på hela lånet och lägenheten.

Ja, antagligen stämmer detta. Det blir dock en mycket intressant situation om exempelvis två ska köpa lägenhet, varav den ena går in kontant med sin halva. Den som behöver låna kan då inte ta lån för att betala sin halva? Alternativt att en är kund i SEB och den andra i Sparbanken? (Det sista är förmodligen lättare att lösa). Mitt svar på TS fråga är att de två vännerna får ta lånet ihop.

När det gäller fastigheter är situationen betydligt enklare, bara att ta ut pantbrev. Funkar inte på lägenheter vad jag vet, förutom ägarlägenheter. (Dessa är ovanliga, fattar faktiskt inte varför?)
Citera
2017-10-13, 16:37
  #40
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, antagligen stämmer detta. Det blir dock en mycket intressant situation om exempelvis två ska köpa lägenhet, varav den ena går in kontant med sin halva. Den som behöver låna kan då inte ta lån för att betala sin halva? Alternativt att en är kund i SEB och den andra i Sparbanken? (Det sista är förmodligen lättare att lösa). Mitt svar på TS fråga är att de två vännerna får ta lånet ihop.

När det gäller fastigheter är situationen betydligt enklare, bara att ta ut pantbrev. Funkar inte på lägenheter vad jag vet, förutom ägarlägenheter. (Dessa är ovanliga, fattar faktiskt inte varför?)
De banker vi har kontaktat har sagt att de inte låter kompisar ta lån tillsammans. Alternativt att de ger ett väldigt skevt svar som att ”det är sällan det händer”.
Citera
2017-10-13, 16:41
  #41
Medlem
Mongooss avatar
Jag har svårt att se problemet. Ni äger bostaden gemensamt fast i proportion till er insats, tex 85% respektive 15%. Vart pengarna kommer ifrån är ointressant, dvs lån eller egna medel. Ni meddelar banken detta och du kommer få skriva på att du godkänner pantsättningen av bostadsrätten. Du behöver inte stå med på lånet om lånet redan är beviljat på din väns egna privatekonomi. Banken känner sig dessutom tryggare då du kommer att betala halva månadsavgiften.
Citera
2017-10-13, 17:08
  #42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.Am.Legend
De banker vi har kontaktat har sagt att de inte låter kompisar ta lån tillsammans. Alternativt att de ger ett väldigt skevt svar som att ”det är sällan det händer”.

Ja, vänskaper kan ta slut, men det kan ju samboskap och äktenskap också bevisligen. Men antar att långivare ser samboskap och äktenskap som att man är mera "stadgad" och därmed tar något som kan liknas vid ansvar. Du och din vän kanske kan emulera ett samboskap? (Du verkar ha varit inne på detta redan i tråden)
Citera
2017-10-13, 17:12
  #43
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, vänskaper kan ta slut, men det kan ju samboskap och äktenskap också bevisligen. Men antar att långivare ser samboskap och äktenskap som att man är mera "stadgad" och därmed tar något som kan liknas vid ansvar. Du och din vän kanske kan emulera ett samboskap? (Du verkar ha varit inne på detta redan i tråden)

Som partner finns ekonomiskt ansvar för varandra. Ej som vän uppenbarligen.....
Citera
2017-10-13, 17:15
  #44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Som partner finns ekonomiskt ansvar för varandra. Ej som vän uppenbarligen.....

Tydligen. Det kanske till och med (för banken) krävs registrerat partnerskap? Om den formen fortfarande finns kvar.
Citera
2017-10-13, 18:42
  #45
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.Am.Legend

Om vi nu ska gå ihop och säga att vi är sambos så kommer vi att vara tvungna att göra en ny ansökan hoa en ny bank. Då måste även jag skicka in intyg och börja hålla på. Och jag tror själv inte att de faller för att vi skulle vara sambos så enkelt?
Varför skulle de inte tro på att ni är bögar? Det är väl inte mer osannolikare än om ni skulle ha varit av motsatt kön och uppgett att ni tänker bli sambos.
Citera
2017-10-13, 18:52
  #46
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.Am.Legend
Jo det är många som säger detta. Anledningen till att jag vill bo med honom är för att jag inte orkar bo ensam mer. Den ensamheten som uppstår när man bor ensam är inget jag vill att någon ska behöva uppleva. Håller på att bli galen utav min ensamhet. Varför skulle det vara mot rekommendation att bo med en kompis, men ok att bo med en kvinna?

Ja, du förstår väl skillnaden i att bo med en (speciell) kvinna och bo med en manlig kompis?
Citera
2017-10-14, 06:25
  #47
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Varför skulle de inte tro på att ni är bögar? Det är väl inte mer osannolikare än om ni skulle ha varit av motsatt kön och uppgett att ni tänker bli sambos.
Vi kommer att köra på skuldebrev. Det lät som ett bra alternativ tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Ja, du förstår väl skillnaden i att bo med en (speciell) kvinna och bo med en manlig kompis?
Jag tror inte på förhållanden.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback