Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-13, 10:31
  #1
Medlem
I.Am.Legends avatar
Hej! Det är så att jag och en vän har tänkt att köpa en lägenhet tillsammans. Tanken är att han ska stå på lånet men att vi i kontraktet kommer att stå som delägare (50/50). Banken har beviljat lånet, men vi har ännu inte sagt att vi tänkt göra så. Tror ni att det kommer att bli problematik kring det hela eller ska det gå utan problem? Kan vi säga att vi är sambos kanske? Tänkte prata med banken, men tänker att jag inte vill råka säga ”fel” sak vilket kan påverka lånet. Sedan så tänker jag även att vi kommer vara tvungna att skriva något slags kontrakt oss sinsemellan. T.ex vad som händer om någon vill flytta ut etc. även att jag har gått in med halvs summan då.
Citera
2017-10-13, 10:48
  #2
Medlem
PTHJs avatar
Första problemet är pantsättningen av lägenheten, jag antar att det är det som gäller för kompisen för att få lån.
Citera
2017-10-13, 10:50
  #3
Medlem
Står ni båda som ägare måste ni båda stå på lånet. Så var det för mig iallafall, och det gäller nog för de flesta vanliga bankerna.
Citera
2017-10-13, 11:06
  #4
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Står ni båda som ägare måste ni båda stå på lånet. Så var det för mig iallafall, och det gäller nog för de flesta vanliga bankerna.
Baserat på resultat jag fått när jag googlat så verkar det inte som det? Om det blir så, så betyder det isf att jag måste ge honom pengarna och lita på att jag får tillbaka dem samt eventuell vinst när vi flyttar? Kan vi ljuga och säga att vi är sambos?
Citera
2017-10-13, 11:14
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.Am.Legend
Hej! Det är så att jag och en vän har tänkt att köpa en lägenhet tillsammans. Tanken är att han ska stå på lånet men att vi i kontraktet kommer att stå som delägare (50/50). Banken har beviljat lånet, men vi har ännu inte sagt att vi tänkt göra så. Tror ni att det kommer att bli problematik kring det hela eller ska det gå utan problem? Kan vi säga att vi är sambos kanske? Tänkte prata med banken, men tänker att jag inte vill råka säga ”fel” sak vilket kan påverka lånet. Sedan så tänker jag även att vi kommer vara tvungna att skriva något slags kontrakt oss sinsemellan. T.ex vad som händer om någon vill flytta ut etc. även att jag har gått in med halvs summan då.

Banken kommer inte acceptera att din kompis står som ensam låntagare när han bara äger halva bostadsrätten. Undantagen skulle vara om de tycker att hans säkerhet är fullgod, men då får han ha en väldigt bra lön och väldigt låg belåningsgrad.
Citera
2017-10-13, 11:18
  #6
Medlem
AX64s avatar
Klart han kan ta lånet själv, som vem som helst. Om han sedan vill ge dig äganderätt (det vill säga skänka bort) till halva bostaden bara sådär så är det hans problem. Banken kommer kräva tillbaka hela lånet från honom då det står på honom, och huruvida han i sin tur vill kräva dig på pengar struntar de helt i. Du har alltså guldläge här - se till att ni gör upp detta skriftligt och formellt via kontrakt, blås skiten ur killen, och vips så har du en halv gratis bostad vettja. Enda kruxet är att ni måste komma överens om att sälja tillsammans om du vill få ut din halva, alternativt kräver du att han köper ut dig för halva värdet när du känner för det.

Jag gratulerar således i förväg - bra chans att bli rik över en natt helt utan insats, och dessutom bli av med en rätt korkad vän!
Citera
2017-10-13, 11:21
  #7
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Klart han kan ta lånet själv, som vem som helst. Om han sedan vill ge dig äganderätt (det vill säga skänka bort) till halva bostaden bara sådär så är det hans problem. Banken kommer kräva tillbaka hela lånet från honom då det står på honom, och huruvida han i sin tur vill kräva dig på pengar struntar de helt i. Du har alltså guldläge här - se till att ni gör upp detta skriftligt och formellt via kontrakt, blås skiten ur killen, och vips så har du en halv gratis bostad vettja. Enda kruxet är att ni måste komma överens om att sälja tillsammans om du vill få ut din halva, alternativt kräver du att han köper ut dig för halva värdet när du känner för det.

Jag gratulerar således i förväg - bra chans att bli rik över en natt helt utan insats, och dessutom bli av med en rätt korkad vän!

Banken kommer inte acceptera att han skänker deras säkerhet..
Citera
2017-10-13, 11:30
  #8
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Banken kommer inte acceptera att han skänker deras säkerhet..

Nej, förstås inte. Men du kan skänka bort ett värde motsvarande en halv bostad (som du råkar ha lån på) till någon, på samma sätt som jag kan skriva kontrakt på att skänka dig en TV som jag har på avbetalning om jag känner för det.
Citera
2017-10-13, 11:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Banken kommer inte acceptera att han skänker deras säkerhet..

Tekniskt sett så borde det ju gå att ge någon annan tillåtelse att pantsätta din egendom, men det blir mer jobb för bankerna att ordna med kontrakt osv så troligtvis är det inte värt det för dem.
Citera
2017-10-13, 12:05
  #10
Medlem
PTHJs avatar
Lyckas han få något annat lån än bolån och inte behöver pantsätta lägenheten går det alldeles utmärkt. Men då blir det inte någon vidare ränta på lånet.
Citera
2017-10-13, 12:37
  #11
Medlem
Han kan inte skänka dig en lägenhet som han inte äger till fullo

I sådana fall skulle par köpa en lägenhet ge den till partnern och sluta betala... 1 tar skulderna och den andra behåller lägenheten, för dom skulle ju inte kunna ta den från dig som inte har skulder
Citera
2017-10-13, 12:48
  #12
Medlem
I.Am.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Banken kommer inte acceptera att din kompis står som ensam låntagare när han bara äger halva bostadsrätten. Undantagen skulle vara om de tycker att hans säkerhet är fullgod, men då får han ha en väldigt bra lön och väldigt låg belåningsgrad.
Kan vi säga att vi är sambos? Eller är det bara att jag får ge honom pengar och lita på att han inte går bakom min rygg? Det är min bästa vän dock och vi har lånat större summor till varandra förut.

Citat:
Ursprungligen postat av RchB
Han kan inte skänka dig en lägenhet som han inte äger till fullo

I sådana fall skulle par köpa en lägenhet ge den till partnern och sluta betala... 1 tar skulderna och den andra behåller lägenheten, för dom skulle ju inte kunna ta den från dig som inte har skulder
Men man skriver ju ett kontrakt i samband med köpet? Isf måste båda parter godkänna att den ena tar över allt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback