Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-13, 04:37
  #1
Medlem
Har idag 16gb RAM och skulle sätta i 16gb till, slog av strömmen och klickade försiktigt i de nya minnerna.
När jag sedan startar datorn så flimmrar det i ca 10 sek vid uppstart för att sedan sluta helt men efter ett tag (30-90 min) så blir det bluescreen och datorn startar om (hinner aldrig se felkoden)
Hur som så tar jag ut mina 2 nya 8gb RAM minnen och startar om datorn men felet är kvar även efter flera omstarter.

Vad kan ha hänt? Kan jag ha skadat någon hårdvara när jag satte i minnena?

*Ska tilläggas att jag har windows 7 och vad jag har förstår nu i efterhand så stödjer 7an inte mer än 16gb (?)

Mvh
Citera
2017-10-13, 06:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanSvan
Har idag 16gb RAM och skulle sätta i 16gb till, slog av strömmen och klickade försiktigt i de nya minnerna.
När jag sedan startar datorn så flimmrar det i ca 10 sek vid uppstart för att sedan sluta helt men efter ett tag (30-90 min) så blir det bluescreen och datorn startar om (hinner aldrig se felkoden)
Hur som så tar jag ut mina 2 nya 8gb RAM minnen och startar om datorn men felet är kvar även efter flera omstarter.

Vad kan ha hänt? Kan jag ha skadat någon hårdvara när jag satte i minnena?

*Ska tilläggas att jag har windows 7 och vad jag har förstår nu i efterhand så stödjer 7an inte mer än 16gb (?)

Mvh

Ja du kan ha skadat hårdvara. Du skriver inte att du drog ut strömsladden eller att du använde ESD-armband.

Kör du Window 7 Home Premium 64-bit stämmer det att max RAM är 16 GB. Kör du Professional har du inte den begränsningen.

Du kan stänga av att datorn startar om direkt vid systemfel. Gå till System (Win+Pause/Break), Avancerade systeminställningar, inställningar för Systemfel och bocka ur Starta om automatiskt där. Men med tanke på din beskrivning låter det onekligen som att något hänt i samband med att du lagt till RAM-minne.

Korstesta RAM-minnena i de olika platserna och se om du kommer runt problemet. Kör du bara Home Premium är det inte lönt att försöka få in mer än de 16 du redan har, men givetvis att få det du har att fungera som innan igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback