2017-10-13, 13:24
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Vaknade sent idag men gick direkt in i tråden för att kolla hur det låg till med Shelob-Peter.
Häftigt när du matade honom.
Aldrig sett en spindel gå till attack och blev faktiskt lite inspirerad till att skaffa husdjur.

Stora husspindlar skall ha ett imponerande bett så för närgången skall man inte bli.

Rätt använd kan det vara den slutliga lösningen på kvalsterfrågan men det är ju det med att ha sådana här saker lösa som stör bilden haha.

Och ja, de är galet snabba.
Senast redigerad av Krakem 2017-10-13 kl. 13:39.
Citera
2017-10-13, 13:34
Medlem
Husspindel som sagt. Har flera hemma och de är till stor glädje då de håller huset rent från insekter. Skulle släppa ut den i bostaden om jag var du, den är harmlös. Korta sträckor även imponerande snabb. Den kan visserligen bitas men den är skygg och betten är ofarliga även om de känns. Man vänjer sig snabbt med lite spindlar i hörnen.
Citera
2017-10-13, 13:40
Medlem
AndersM79s avatar
Ta En sådan här platslåda man köper stormarknadsgräddbullar i, den bör räcka fint, och ger dessutom godis till dig. (win-win). Den är ca 30 x 20 cm, och har matningslucka och t.o.m. lufthål i locket!

Komplettera med något litet gömställe (en pappbit du vikt till ett 'tak' eller liknande), några pinnar, och locket till typ en snusdosa som du kan droppa vatten på. Shelob-Peter lär behöva käka 2-3 kryp om dagen, så investera i flugsmällor!
Senast redigerad av AndersM79 2017-10-13 kl. 14:00.
Citera
2017-10-13, 14:20
Medlem
Naaaw så gullig!
Tänk på att den behöver gömställen, tillgång till vatten och plats att spinna nät på.
Tycker du ska investera i en såndär förvaringsbox av plast som säljs i var och varannan affär. Ica Maxi brukar ha sådana tex. Ett annat tips är att du köper klistriga, hängande flugfångare som du placerar i ngt ljust hörn i din lgh. På så vis fångar du enkelt levande föda till S-P. Är bara till att plocka. Lycka till!
Citera
2017-10-13, 14:24
Medlem
Otems avatar
Större Husspindel stämmer ja! Fasen så stora de är asså!

https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6rre_husspindel

De bygger tydligen nät, de visste jag inte.

Citat:
Dessa spindlar bygger generellt ett platt nät med en trattliknande
boning i ena änden. Dessa nät kan bli relativt stora om de inte störs

Har sett såna spindlar i mitt garage, brukar snabbt gå in och stänga då! *Rädd*
Citera
2017-10-13, 14:36
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoump187
Haha ojdå, ja det är en stor jävel. Hoppade till rätt duktigt när den satt i hörnet av toan.

Bor i lägenhet tyvärr så har ingen möjlighet att få dedär svala källarklimatet.. :/

Funkar även med lite äldre tvättstugor men hade inte rekommenderat det då det är för upplyst och för Shelob-Peters skull. Tänk på att han avskyr ljus och om det blir för torrt.
Senast redigerad av Krakem 2017-10-13 kl. 14:39.
Citera
2017-10-13, 14:42
Medlem
Som sagt, kör på sådana där klistriga flugfångare som du hänger upp i ngt ljust hörn i din lgh. Då dör den inte direkt och du kan plocka levande föda till din spindel. Den behöver ju också fukt och då kan du lägga i litteratur tidningspapper eller ngn papp och spraya med vatten på det då och då så det hålls fuktigt.
Citera
2017-10-13, 14:50
Hade en fas i tidiga tonåren där jag brukade fånga djur och ha dem som "husdjur". En gång fångade jag precis som du in en spindel. Inte riktigt lika stor som din best, men ändå av respektabel storlek. Jag gav henne (tror jag) små insekter men hon var inte intresserad, så då fick jag den briljanta idén att slänga in andra spindlar till henne och jävlar vilken fart det blev då. Det hela utvecklade sig till något sorts gladiatorspel och hon betade av utmanare efter utmanare ända tills hon i lugn och ro somnade in.

Eller ja, lugn och ro och lugn och ro, en dag när jag skulle kolla till henne låg hon död i någon gul sörja. Jag vete fan vad som hände egentligen, men hon dog och jag var ledsen hela eftermiddagen.
Citera
2017-10-13, 14:55
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHour
Haha du är en sjuk människa. Grattis till husdjuret. I den storleken hade/har jag personligen släppt ut den (vill inte t.ex vakna med den på sig) men små vanliga husspindlar brukar jag låta få härja fritt. De stör väldigt sällan om de inte blir för närgångna (sällan) och allt som gör att annat småkryp och flygfän försvinner är hemskt välkommet i mitt hem.

Man kan ju inte släppa ut den då det är en Husspindel. Klart den ska vara i huset då..

Den ser rätt dåligt men känner av vibrationer, kan bitas om den blir petad på. Brukar stöta på några i huset då och då men de är slöa jävlar som inte hjälper till mot andra kryp så då blir dom förflyttade till toaletten. Kan bli riktigt stora och den där ser ut som en mellanvariant.

Fördelar med dom är att de inte gör några nät och det beror på att de jagar födan istället för vänta in dem. Nackdelen är att de agerar efter vibrationer och därför kan dom springa runt i huset och förfölja folk
Citera
2017-10-13, 15:52
Medlem
Frejrs avatar
Spindel är det bästa husdjur man kan ha, släpp lös stackarn så hittar den mat själv.
Dom gillar badrum för dom behöver vatten, släpp hon i närheten av ventilation så håller hon badrummet rent från äckliga småkryp.
Citera
2017-10-13, 15:54
Medlem
najass avatar
OT raderat

/mod
Citera
2017-10-13, 15:57
Medlem
BirkaBagarens avatar
Hade en spindelburk när jag var yngre där jag stoppade in spindlar jag hittade runt i huset. Men det slutade ju ofta med att de käka upp varandra. Någon jag minns tydligt är att burken började lukta spindelröv efter ett tag (hade minimal ventilering i den). Men glöm inte att droppa i lite droppar vatten, vill minnas att de drack eller i alla fall doppade sig i vattnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in