Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-12, 21:11
  #1
Medlem
Beställde ett par plagg kläder ifrån en sida som heter Taobao med hjälp av en agent som köper sakerna åt en. Detta är väldigt säkert tydligen då folk gör det väldigt ofta på en reddit subforum där detta är super vanligt.

När då alla mina saker hade anlänt till varuhuset av min agent bad jag dem skicka den till min adress via EMS.

De säger att de ska ta 5-7 arbetsdagar vanligtvis men det kan variera i princip på lite faktorer. Det är alltså "säkert, men inte stabilt"

Mitt paket skickades fredagen den 22:a September och det är ikväll när jag skriver detta inlägg den 12kt

Ska det behöva gå en månad innan jag får mitt paket eller vad fan är frågan om egentligen? Jag kan inte sluta tänka på detta!

Har även kontaktat PostNord men de säger att de kan inte spåra försändelsen i deras system med försändelse-ID't jag blivit given.

Detta är allt jag kan få fram på 17TRACK: https://i.imgur.com/noI0lLD.png

Vad ska jag ta mig till egentligen?
Citera
2017-10-13, 16:07
  #2
Medlem
irkens avatar
Ibland tar det mer tid och ibland längre tid. Testa kontakta din Agent i Kina och fråga om dem kan hjälpa dig med ditt paket, det har ju bevisligen inte nått Sverige ännu, då det brukar stå att det har nått tullen vid Arlanda vid ~19:00 tiden (Iaf för mig!).

Hade jag varit du hade jag kontakat din Agent och frågat om dem kan hjälpa dig iaf.
Citera
2017-10-15, 11:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irken
Ibland tar det mer tid och ibland längre tid. Testa kontakta din Agent i Kina och fråga om dem kan hjälpa dig med ditt paket, det har ju bevisligen inte nått Sverige ännu, då det brukar stå att det har nått tullen vid Arlanda vid ~19:00 tiden (Iaf för mig!).

Hade jag varit du hade jag kontakat din Agent och frågat om dem kan hjälpa dig iaf.

Skumt.. jag försökte kontakta agenten men de sa bara att de kan ta längre tid ibland och att det är inte i deras kontroll när de väl skickat iväg paketet.. det är ju delvis sant

Helt sjukt dock för jag skickade ett DHL paket med samma agent och det kom på 3 dagar.. meanwhile EMS liksom... äsch får väl ge det några dagar till innan det tar hus i helvete på riktigt..
Citera
2017-10-15, 11:26
  #4
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evayde
Skumt.. jag försökte kontakta agenten men de sa bara att de kan ta längre tid ibland och att det är inte i deras kontroll när de väl skickat iväg paketet.. det är ju delvis sant

Helt sjukt dock för jag skickade ett DHL paket med samma agent och det kom på 3 dagar.. meanwhile EMS liksom... äsch får väl ge det några dagar till innan det tar hus i helvete på riktigt..

Alla försändelser från kina tar extremt långt tid oftast, deras gissningar de skriver ut gäller vid lågsäsong, vädret bra, alla tarotkorten ligger rätt och din postnisse i kina har fått sitt morgonte

Jag brukar räkna med 4 veckor från att paketet skickats så slipper man bli besviken.
Citera
2017-10-15, 11:30
  #5
Medlem
låter jättekonstigt. jag brukar annars använda DHL och har kommit fram på två dagar. får man fråga vad du har beställt?
Citera
2017-10-15, 13:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Alla försändelser från kina tar extremt långt tid oftast, deras gissningar de skriver ut gäller vid lågsäsong, vädret bra, alla tarotkorten ligger rätt och din postnisse i kina har fått sitt morgonte

Jag brukar räkna med 4 veckor från att paketet skickats så slipper man bli besviken.

Fyfan, men ser andra ifrån Skandinavien som får sina paket via EMs skitsnabbt också :/
Aa ska väl vänta lite till och se då, bra att jag inte är den ända som väntat så länge då
Citera
2017-10-15, 13:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGalliano
låter jättekonstigt. jag brukar annars använda DHL och har kommit fram på två dagar. får man fråga vad du har beställt?

Ja som sagt, andra halvan tog jag med DHL och det kom på typ 3 dagar legit..
Jag beställde par klädesplagg som väger c.a ~7KG tillsammans
Citera
2017-10-15, 14:22
  #8
Medlem
irkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evayde
Skumt.. jag försökte kontakta agenten men de sa bara att de kan ta längre tid ibland och att det är inte i deras kontroll när de väl skickat iväg paketet.. det är ju delvis sant

Helt sjukt dock för jag skickade ett DHL paket med samma agent och det kom på 3 dagar.. meanwhile EMS liksom... äsch får väl ge det några dagar till innan det tar hus i helvete på riktigt..
DHL är ju dock DHL, dom är myycket snabbare men dyrare. Inget speciellt där.

Du får väl försöka kontakta din agent igen om inte paketet är framme snart, annars så borde du kunna kontakta dem och be om att få pengarna tillbaka för frakten tog för lång tid.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Alla försändelser från kina tar extremt långt tid oftast, deras gissningar de skriver ut gäller vid lågsäsong, vädret bra, alla tarotkorten ligger rätt och din postnisse i kina har fått sitt morgonte

Jag brukar räkna med 4 veckor från att paketet skickats så slipper man bli besviken.
Beror mycket på vilket fraktsätt, i min erfarenhet tar DHL drygt en vecka hit dit jag bor (3-4 dagar hit till Sverige) och EMS tar max 15 dagar för mig, beroende på helger osv. Fyra veckor gäller nog mera för China post som man använder vid Wish till exempel.
Citera
2017-10-15, 14:24
  #9
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irken
DHL är ju dock DHL, dom är myycket snabbare men dyrare. Inget speciellt där.

Du får väl försöka kontakta din agent igen om inte paketet är framme snart, annars så borde du kunna kontakta dem och be om att få pengarna tillbaka för frakten tog för lång tid.


Beror mycket på vilket fraktsätt, i min erfarenhet tar DHL drygt en vecka hit dit jag bor (3-4 dagar hit till Sverige) och EMS tar max 15 dagar för mig, beroende på helger osv. Fyra veckor gäller nog mera för China post som man använder vid Wish till exempel.

Räkna med 4 veckor så slipper du bli överraskad är min filosofi, allt annat verkar vara wishful thinking pun intented.
Citera
2017-10-15, 16:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evayde
Fyfan, men ser andra ifrån Skandinavien som får sina paket via EMs skitsnabbt också :/
Aa ska väl vänta lite till och se då, bra att jag inte är den ända som väntat så länge då


taobaos agent ska definitivt kunna kontakta EMS i Kina och kolla med de varför din parcel har fastnat där.
Citera
2017-10-17, 15:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGalliano
taobaos agent ska definitivt kunna kontakta EMS i Kina och kolla med de varför din parcel har fastnat där.
de säger att de inte är i deras kontroll när de väl skickar iväg paketet men ska se med dem imorgon för detta börjar bli löjligt... :/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback