Citat:
Ursprungligen postat av
mangne
Hur är ditt intag av kratom, hur ofta och vilka mängder?
Jag hade aldrig tagit kratom och hade ingen direkt erfarenhet av produkter som ger rus. Dricker inte ens alkohol. Hade innan kratom aldrig tagit leverblodprov.
Jag beställde vit, grön och röd kratom. Spydde snabbt av en av sorterna (kommer inte ihåg vilken), men två färger gick bra utan att spy, bara illamående.
Tog ca 2-4g varje dag i ca en vecka. Sen 3g två ggr om dagen i vecka till. Dvs totalt två veckor.
Fick skitont högt upp i magen i ett par dagar (tog såklart inget då) och till slut drog jag till akuten som klämde och kände. "öm i lever" osv. Blodprov visade kraftigt förhöjda värden på:
-Glutamyltransferas, GT
-Alkaliskt fosfatas, ALP
-ALAT
Misstänker att sjukan trodde jag var alkoholist så de började tala om vikten att inte dricka alkohol för att undvika skrumplever osv.
Nu ca 3-4 veckor senare har mitt 4:e blodprov visat att två av ovanstående prov är inom det normala, ett är fortfarande lite förhöjt:
Så ni som pysslar med Kratom, gå in och beställ leverblodprov hos någon av nätlabben. Typ
https://www.svenskprovtagning.se/blodprov/leverfunktion där det idag kostar 395 kr. Billig försäkring att ni inte pajjar era organ.