Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-29, 19:16
  #14269
Medlem
GTI powers avatar
Svensk narkotikapolitik vill ju upprätthålla sin status quo så på den fronten kommer inget nytt att hända. Något paradigmskifte inom narkotikapolitiken är det ju inte tal om. Politikerna strävar fortfarande efter deras drömutopi vilket är nolltolerans mot droger. Man försöker ju att verka för ett narkotikafritt samhälle
Det är ju så korkat så att man baxnar. Så länge det finns människor på denna jord så kommer en stor del av alla dessa människor att vilja berusa sig eller ändra sitt sinnestillstånd på olika sätt, främst genom olika substanser. Även vissa som har makt och b.la. genomför lagändringar nyttjar säkerligen själva preparat såsom t.ex. benzo vid upprepade tillfällen, eller för den delen missbrukar.

Dessutom, hur hade man tänkt att genomföra planen om ett narkotikafritt samhälle när tobak och alkohol är i dess rätta bemärkelse droger även om dom inte är narkotikaklassade. Måste nog säga att alkohol är en av dom mest kraftfulla droger när det gäller att påverka människans sinne och därtill slå ut både den mentala biten och den fysiska biten efter lite för många förfriskningar. Har själv gjort oerhört dumma saker under alkoholens inflytande men aldrig under inflytande av andra droger.

Det är dags att Svenska politiker vaknar upp ur sitt töcken och börjar att ifrågasätta sina egna handlingar gällande narkotikapolitiken. En person som vill t.ex. nyttja en så pass svag drog som Kratom för eget bruk ska för böveln inte behöva straffas och i synnerhet inte om det intages i syfte att häva eller få bukt på t.ex. depression eller social fobi. Det är ju banne mig helt befängt.
Citera
2011-08-29, 20:57
  #14270
Avstängd
Kungsons avatar
Kratom klassat!

Alkaloiden mitragynin som kommer från kratom är klassat.

http://www.lakemedelsverket.se/uploa...VFS_2011_8.pdf
Citera
2011-08-29, 21:25
  #14271
Medlem
Hysteri90s avatar
"Denna författning träder i kraft den 1 september 2011.
Läkemedelsverket
MATS LARSON"


Inte riktigt ännu, ett par dagar kvar
Citera
2011-08-30, 07:04
  #14272
Medlem
Indos avatar
Typiskt..
Citera
2011-08-30, 11:13
  #14273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratomkungen
1 september klassas kratom (mitragyna) så än går det att köpa än, men vi slutar iaf sälja idag 16.00 för att hinna städa och göra klart för ev tillsyn

Sen vet väl ingen riktigt hur det kommer bli det kanske är någon konstig klassning av något kemiskt mitragyna eller så räknar mitragynan som är i själva kratomet också men man kanske kan ha kratom så länge man inte framställer narkotika av det alltså extraherar mitragynan från löven då framställer man narkotika det är iaf så jag förstått de hoppas det är så att man kan ha kratom löv men man får inte framställa narkotika av det. Men bäst är såklart alternativ 1 att det är något kemiskt som blivit klassat bara och att naturliga löv är fortfarande ok

Jag har inte läst hela tråden, och jag är säker på att det påpekats tidigare, domedagskänslan här inne känns ganska ogrundad. Jag är inte jurist, men jag är hyfsat övertygad om att det kommer att vara ok att köpa, sälja och importera kratom även efter månadsskiftet. Det officiella dokumentet visar tydligt att det är mitragynin som klassas, inte mitragyna speciosa. Jämför med övrig lagstiftning (ur huvudet, citera inte: Cannabis; alla ovanjordliga delar, frön undantagna, ur vilka THC:n inte extraherats. Samma princip gäller i formuleringarna rörande Khat och Salvia (hälsofarlig vara). Kollar man sedan på hur det fungerar med exempelvis meskalin så är meskalin olagligt, men peyote och pedro är inte straffbart att inneha, med undantaget att växtmaterialet inte bevisligen är ämnat för mänsklig konsumtion. Det är lugnt att odla opiumvallmo i rabatten så länge du inte extraherar morfin eller kodein ur dem och du kan helt lagligt köpa vallmoeterneller, förutsatt att du är rädd om dem, skulle du exempelvis bli förbannad och hugga sönder din eternellsamling, då gör du dig skyldig till narkotikaproduktion (vallmohalm är klassat).

Kratom kommer att klassas förr eller senare, närmaste exemplet är väl hur lagstiftningen utvecklats rörande psilocybin. Psilocybin internationellt klassat nästan sedan ämnet upptäckts. Från början är inga svampar klassade i Sverige, så småningom klassas toppisar. Cubbodlingen tar fart på 90-talet och cubensis förbjuds. Då ökar handeln med mer exotiska varianter, vilket slutligen leder till dagens lagstiftning: alla psilocybinsvampar som odlats, torkats eller på annat sätt förberetts för konsumtion är förbjudna.

Som jag tolkar den nya lagstiftningen kommer den att innebära att hanteringen av extrakt kommer att bli förbjuden, med största sannolikhet kan du bli dömd även om du exempelvis stoppar dina lagliga, naturliga blad i gelatinkapslar. Vid försäljning får du inte att på något sätt indikera att kratomet är ämnat att förtäras. Du gör nog bäst i att tydligt klargöra tydligt att detta absolut inte får ske med det kratom som du tillhandahåller, samt att din produkt endast har ett snävt legitimt användningsområde, exempelvis att stoppas i små tygpåsar och hänga upp i din garderob för att ge dina kläder en lantlig och rustik doft av halm.
I övrigt kommer nog inte lagstiftningen att leda till så stora förändringar, lite lustigt att det enbart är mitragynin som klassas, inte den sexigare 7-hydroxyvarianten. RC-branchen har alltså fortfarande rätten att tillhandahålla kratomets verkliga aktiva substans (har för mig att just 7-hydroxy dykt upp några gånger på denna marknad, ej säker dock.)

Jag tror att lagförslaget är så pass tydligt att det enda som händer om ex tullen tar ditt kratom är att de eventuellt kommer att beslagta och förstöra det enligt kleptomanilagen. Det kan dock hända att exempelvis en tullåklagare kan vilja pröva det rättsligt, men de flesta åklagare borde nog anse att chansen att fälla dig är mikroskopisk med tanke på formuleringen i lagstiftningen Skulle du hamna i nån hillbilly- tingsrätt i nån inavlad avkrok någonstans kan du mycket väl fällas, men det är inte troligt ett sådant beslut skulle fastslås i högre instans.

Är ju inte jurist dock... men jag känner mig ganska lugn.
Citera
2011-08-30, 15:46
  #14274
Medlem
GTI powers avatar
Precis vad jag befarade. Klassad som klass I.

Kan bara hälsa makthavarna bakom denna klassning att ni är ena jä##a idioter Om någon av er händelsevis, mot förmodad skulle råka hamna här på FB och läsa just denna tråd.
Citera
2011-08-30, 16:23
  #14275
Medlem
hoppidoppis avatar
Hur fan kan man klassa något som inte ens ger ett rus eller har missbrukspotential?

Man blir ju bara avslappnad och lite lugn av det!
Citera
2011-08-30, 16:24
  #14276
Medlem
Var inte buprenorfin klassat innan? Eller har de ändrat det till hårdare straff?
Citera
2011-08-30, 18:01
  #14277
Medlem
Doktor-B.Alles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GTI power
Precis vad jag befarade. Klassad som klass I.

Kan bara hälsa makthavarna bakom denna klassning att ni är ena jä##a idioter Om någon av er händelsevis, mot förmodad skulle råka hamna här på FB och läsa just denna tråd.

Eh, klassad som klass I? Driver du med mig eller är det verkligen så?
Klass I är ju förfan heroin och morfin Låter lite hardcore att klassa Kratom som klass I då det är flera ljusår svagare än de substanserna...
Citera
2011-08-30, 18:13
  #14278
Medlem
Fan inte ens morfin är i klass 1....
Citera
2011-08-30, 18:26
  #14279
Medlem
Doktor-B.Alles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorbon
Fan inte ens morfin är i klass 1....

Jo, morfin och heroin är klass 1.
Citera
2011-08-30, 18:27
  #14280
Medlem
ettan står för att det inte är tänkt att använda som läkemedel
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback