2017-10-12, 14:13
Medlem
mjukmjukares avatar
Ska under en tid framöver tillaga lite olika middagar med tema vilt.
Exakt vad är inte spikat men jag sitter och funderar över detta med temperatur och saftighet.
Och jag kan inte erinra mig att det finns något vilt som inte går att servera medium?
(undantaget vildsvin känner jag personligen)
Eller har jag fått en blackout -missat något? Måste något genomlagas?

Inte en diskussion om tycke och smak. Vissa vill ha oxfilé well done men det är inte hälsovådligt med medium.
Samma tänk här.

Citera
2017-10-12, 16:04
Medlem
beckbrallans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Exakt vad är inte spikat men jag sitter och funderar över detta med temperatur och saftighet.
Och jag kan inte erinra mig att det finns något vilt som inte går att servera medium?

Inte en diskussion om tycke och smak. Vissa vill ha oxfilé well done men det är inte hälsovådligt med medium.
Samma tänk här.

Svar ja, viltkött kan med fördel stekas medíum eller t.o.m medium-rare. Kan komma på två undantag från regeln: Färs, om du inte malt den själv, samt vildsvin , då det fortfarande dyker upp trikiner i vildsvinskött fortfarande.
Citera
2017-10-12, 16:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beckbrallan
Svar ja, viltkött kan med fördel stekas medíum eller t.o.m medium-rare. Kan komma på två undantag från regeln: Färs, om du inte malt den själv, samt vildsvin , då det fortfarande dyker upp trikiner i vildsvinskött fortfarande.
För mig det är tom rätt förekommande på vildsvin.
Citera
2017-10-12, 17:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Ska under en tid framöver tillaga lite olika middagar med tema vilt.

2. Måste något genomlagas?

1. Du frågar gällande "tillagning" och inte specifikt stekning/halstring/grillning.

2. Mitt svar är därför: Ja.

Samma regler gäller nämligen för vilt som för exempelvis nötkött, dvs olika styckningsdetaljer tarvar sin specifika tillagningsmetod som i sin tur är beroende av varierande/olika/skilda temperaturer.

Att laga högrev på älg till 65 grader är därför inte på sin plats, i alla fall om du ämnar laga en gryta på detta kött . Samma gäller andra styckningsdetaljer där muskelfibrernas längd och fettets, samt bindvävens sammansättning spelar stor roll för ett lyckat slutresultat.

De bitar du med fördel kan köra till lägre grader är de som man vanligtvis steker/halstrar/grillar. Till dem hör biff, entrecote, innerfilé, flankstek, yttre delen av rostbiffen (som på nöt heter rostas) och eventuellt den inre främre delen av bogen som finns precis under bladet (en tämligen hemlig och okänd styckningsdetalj som är mycket aptitlig i samband med snabbhalstring).

Hur som helst så är frågan lite mer komplicerad än såhär eftersom olika typer av vilt i kombination med styckningsdetaljen i fråga kräver sin speciella tillagningsmetod.

~Paul~
Citera
2017-10-12, 17:22
Bannlyst
Det är väl så att folk utan känsla för både skog och vilt ska hålla sig undan!

Jag som kan sätta ett skott på dig på 500 meters avstånd.

Dock gillar vi dePaul givetvis! :-) En legend i kanalen!
Senast redigerad av Trivago 2017-10-12 kl. 17:26.
Citera
2017-10-12, 17:39
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Du frågar gällande "tillagning" och inte specifikt stekning/halstring/grillning.

2. Mitt svar är därför: Ja.

Samma regler gäller nämligen för vilt som för exempelvis nötkött, dvs olika styckningsdetaljer tarvar sin specifika tillagningsmetod som i sin tur är beroende av varierande/olika/skilda temperaturer.

Att laga högrev på älg till 65 grader är därför inte på sin plats, i alla fall om du ämnar laga en gryta på detta kött . Samma gäller andra styckningsdetaljer där muskelfibrernas längd och fettets, samt bindvävens sammansättning spelar stor roll för ett lyckat slutresultat.

De bitar du med fördel kan köra till lägre grader är de som man vanligtvis steker/halstrar/grillar. Till dem hör biff, entrecote, innerfilé, flankstek, yttre delen av rostbiffen (som på nöt heter rostas) och eventuellt den inre främre delen av bogen som finns precis under bladet (en tämligen hemlig och okänd styckningsdetalj som är mycket aptitlig i samband med snabbhalstring).

Hur som helst så är frågan lite mer komplicerad än såhär eftersom olika typer av vilt i kombination med styckningsdetaljen i fråga kräver sin speciella tillagningsmetod.

~Paul~

Förstår jag dig rätt om du menar att olika styckningsdetaljer tarvar olika tillagning i tid, sätt och omsorg för att öht bli ätbart? Och med detta blir även temperaturer helt olika?
En rådjursstek är trevlig runt ca...55 - 60 grader.
Men en älgbog är "oätlig" vid 60 grader då den ännu är mycket seg och behöver långt mycket mer tid att tillaga och kanske skall kokas istället för att halstras hastigt och gå färdigt i ugn.
Och. I och med detta är inte bogen från älgen rosa när den är klar att ätas. Långt därifrån. Really well done. Och långt mycket högre temperatur än 60 grader för att bogen skall vara mör och aptitlig.

Men i princip är inte bogen från t.ex. älg "farlig" att äta rosa om man nu, av någon orsak, tycker att det är härligt med segt!?

´
Citera
2017-10-12, 17:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Förstår jag dig rätt om du menar att olika styckningsdetaljer tarvar olika tillagning i tid, sätt och omsorg för att öht bli ätbart? Och med detta blir även temperaturer helt olika?
En rådjursstek är trevlig runt ca...55 - 60 grader.
Men en älgbog är "oätlig" vid 60 grader då den ännu är mycket seg och behöver långt mycket mer tid att tillaga och kanske skall kokas istället för att halstras hastigt och gå färdigt i ugn.
Och. I och med detta är inte bogen från älgen rosa när den är klar att ätas. Långt därifrån. Really well done. Och långt mycket högre temperatur än 60 grader för att bogen skall vara mör och aptitlig.

Men i princip är inte bogen från t.ex. älg "farlig" att äta rosa om man nu, av någon orsak, tycker att det är härligt med segt!?

´
Hehe, ja så skulle man kunna sammanfatta det hela lite grovt .

Som jag skrev så hänger det på den specifika styckningsdetaljens optimala konsistens. Denna i sin tur kräver en tillagning som tar fram denna konsistens. Och i det sammanhanget så spelar förstås temperaturen, värmekällan och längden på tillagningen en avgörande roll.

~Paul~
Citera
2017-10-12, 19:13
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hehe, ja så skulle man kunna sammanfatta det hela lite grovt .

Som jag skrev så hänger det på den specifika styckningsdetaljens optimala konsistens. Denna i sin tur kräver en tillagning som tar fram denna konsistens. Och i det sammanhanget så spelar förstås temperaturen, värmekällan och längden på tillagningen en avgörande roll.

~Paul~

Jag är grov och enkel ibland.
Enkelt så. Särskilt i text på ett forum.

Citera
2017-11-01, 18:41
Medlem
Inte björnkött!
Citera
2017-11-12, 14:46
Bannlyst
Citat:

Samma tänk här.

Hur har det gått med viltprojektet?
Citera
2017-11-13, 12:29
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Hur har det gått med viltprojektet?

Jodå, flutit på och flyter förhoppningsvis vidare på bra.
Nu är det Gåstider. En riktig mathögtid.

Citera
2017-11-13, 13:06
Bannlyst
Citat:
Jodå, flutit på och flyter förhoppningsvis vidare på bra.
Nu är det Gåstider. En riktig mathögtid.

Det är det!
Gåsamiddag blev det "himma" igår.
Med the Whole shebang.
Svartsoppa, gåsen med allt lulllull och skånsk äpplekaga.

Jag har massa älg kvar i frysen som går åt närmaste veckorna.
Allt pangat i Septemper/oktober.
Rulle, biff, högrev, entrecote, nån bit hals, ett hjärta och för mycket färs.
PM'a gärna pm du vill ha små tips på älgen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in