Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-12, 11:54
  #1
Medlem
CXQHs avatar
Jag tycker mig ha sett en trend när arbetstillfällen försvinner från glesbygden, och det handlar om att det direkt ska jämföras med en större stad, ofta Stockholm. Det kan exempelvis se ut så här.

”3 jobb försvinner från xx vilket hade motsvarat 4000 jobb i Stockholm”

Är det verkligen relevant att räkna på det sättet och vad fyller det för funktion egentligen? Ska det ge mig som läsare en inblick över hur omfattande 3 små ynka jobb är just för orten? Och blir det en form av känsloargument att försöka få ha kvar jobben?


Min fråga: är det relevant att jämföra förlorade arbetstillfällen mot större stad?
Citera
2017-10-12, 16:50
  #2
Medlem
Viss skillnad 10 jobb i korpolombo å stockholm
Citera
2017-10-13, 08:34
  #3
Medlem
mastejags avatar
Är väl mest för att inrökta storstadsbor ska kunna bilda sig en uppfattning om vilken påverkan det har på aktuell ort.

Alltså en form av handikappanpassad skrivning för att vissa ska förstå.
Citera
2017-10-14, 23:02
  #4
Medlem
CXQHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Viss skillnad 10 jobb i korpolombo å stockholm

Säg att dessa 10 jobb hade motsvarat 10 000 jobb i Stockholm, har det inte en betydigt större inverkan i Stockholm då? 10 jobb, hur många personer drabbar det direkt och indirekt? 10 000 lär ju ha en gigantiskt mycket större cirkel trots att det kanske inte är lika svårt att hitta ett nytt jobb som i glesbygden.

Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Är väl mest för att inrökta storstadsbor ska kunna bilda sig en uppfattning om vilken påverkan det har på aktuell ort.

Alltså en form av handikappanpassad skrivning för att vissa ska förstå.

Ja möjligt, men den stora frågan är hur relevant jämförelsen är och vad den fyller för funktion.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback