Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-12, 11:24
  #1
Avstängd
1) Vet ni någon site som mäter mängden och volymen av transaktioner i Bitcoin's blockchain?

2) Hur fungerar egenligen bitcoin-börser som Kraken, Bitfinex, GDAX etc med hänsyn till Blockchain? Om jag lägger en köporder på GDAX och blir fylld, resulterar det i att något ändras i blockchain? Eller är det en deal som finns mellan mig och GDAX, och blockchain ändras först när jag tar ut mina coins från börsen?
Citera
2017-10-12, 11:30
  #2
Medlem
wowvadintressants avatar
Börsen har sina bitcoins i ett antal olika wallets och när du köper bitcoins från börsen så överförs det från deras wallets till din wallet, vilket innebär att blockchain förstås ändras.
Citera
2017-10-12, 11:45
  #3
Avstängd
Vad menar du "från börsen"? är en köptransaktion på ex Kraken (exempel: du ligger på sälj, jag ligger på köp, vi matchar) bunden till min wallet? Trodde man hade ett konto på alla de börser jag nämner där man har sina coins, som INTE är en wallet?
Citera
2017-10-12, 12:23
  #4
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
1) Vet ni någon site som mäter mängden och volymen av transaktioner i Bitcoin's blockchain?
Det finns många. En av de första och största är nog blockchain.info.

https://blockchain.info/charts/n-transactions

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
2) Hur fungerar egenligen bitcoin-börser som Kraken, Bitfinex, GDAX etc med hänsyn till Blockchain? Om jag lägger en köporder på GDAX och blir fylld, resulterar det i att något ändras i blockchain?
Nej, all handel på dessa siter sker off chain.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Eller är det en deal som finns mellan mig och GDAX, och blockchain ändras först när jag tar ut mina coins från börsen?
Just så.
Citera
2017-10-12, 13:12
  #5
Avstängd
tack, superfint.
Citera
2017-10-12, 14:01
  #6
Avstängd
Det är dock lite svårt att se storleken på transaktionerna. På blockchain går det att se 1) antalet transaktioner som en graf och 2) "USD Exchange trade volume". Men man kan inte se hur stora volymer som flyttar sig varje dag. Det kan i princip vara 300.000 transaktioner med en Satoshi var. Undrar om man kan se volymen någonstans? Dock hittade jag denna:

https://blockchain.info/charts/estim...timespan=1year

Intressant att volymen är i princip konstant. Verkar inte precis som att där är någon snabb adoption av bitcoin som "medium of exchange". Det är också konstigt att man inte ser en ökning på grund av all spekulation. Den sker nog inom börserna, inte mellan börserna.
Citera
2017-10-12, 18:42
  #7
Medlem
Smackbangs avatar
Det går att hitta mycket information på denna sida, inte bara Bitcoin.

https://coinmarketcap.com/
Citera
2017-10-14, 08:36
  #8
Medlem
Jag använder appen Bitcoin Ticker Widget.

Där finns bra statistik, lite nyheter och man kan enkelt hålla reda på värdet för sin egen portfölj.
Citera
2017-10-15, 11:26
  #9
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är dock lite svårt att se storleken på transaktionerna. På blockchain går det att se 1) antalet transaktioner som en graf och 2) "USD Exchange trade volume". Men man kan inte se hur stora volymer som flyttar sig varje dag. Det kan i princip vara 300.000 transaktioner med en Satoshi var. Undrar om man kan se volymen någonstans? Dock hittade jag denna:

https://blockchain.info/charts/estim...timespan=1year

Intressant att volymen är i princip konstant. Verkar inte precis som att där är någon snabb adoption av bitcoin som "medium of exchange". Det är också konstigt att man inte ser en ökning på grund av all spekulation. Den sker nog inom börserna, inte mellan börserna.
Om du är ute efter att försöka se hur Bitcoins tillväxt ser ut, så har du en svår uppgift framför dig av flera skäl. Du kan hitta diverse statisktik därute som du redan märkt, men speciellt 2 saker gör det svårt att se utvecklingen.

Dels att antal adresser i bruk inte säger något om hur många användare som finns. Wallets genererar adresser fritt åt en och samma användare efter behov.

Dels att det inte går att se hur transaktionsvolymen förändras över tid, då så mycket sker off chain redan nu. På den här punkten kommer det sannolikt att bli ännu svårare, med tanke på hur utvecklingen ser ut. Det pågår en intensiv utveckling inom "zero knowledge proof"-lösningar (exempelvis Mimblewimble/Grin) och "layer 2/n"-lösningar (payment channels, lightning network mm). I det första fallet blir det en minimal mängd publik transaktionsdata att föra statistik över i blocken och i det andra fallet sker nästan allt off chain.
__________________
Senast redigerad av kjellbrel 2017-10-15 kl. 11:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback