Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-12, 10:36
  #1
Medlem
hejsan har satt igång med bulkande känner att jag har bra grund för att bygga dom fina och stora musklerna som jag är ute efter. får i mig ca 3000kcal om dagen med kvalitemat och inge snabbmat socker osv. kör 5 dagar i veckan tidigt på morgonen! får i mig ca : 40g protien varanan timma. frågan är dock. är det smart av mig att bulka redan nu? hur skulle ni lagt upp det för att snabbast få dom fina formade musklerna! kan också meddela att jag får ca .7-9tim sömn

jag just nu:
ålder:21
183cm lång
vikt:86.4kg
fett 20.3%
fett massa. 17.6kg
ffm.68.9kg
muskelmassa.65.5kg
tbw 47.2kg
tbw 54.6%
benmassa.3.4kg
bmr.8644kj/2066kcal
bmi.25.8
Citera
2017-10-12, 11:20
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det beror på vad du menar med smart, ett kaloriöverskott kommer resultera i en ökning av fettmassan, hur stor ökningen blir beror dels på kaloriöverskottets storlek, men även andra faktorer spelar in. Även om din % kroppsfett är en uppskattad siffra så är 20% ganska högt och det finns ingen mening med att öka den siffran, ju fetare man äter sig desto sämre förutsättningar för att öka muskelmassan. Jag skulle lagt mig på kaloribalans eller eventuellt ett kaloriunderskott, men det är ju upp till dig givetvis. Är du helt nybörjare så rekommenderar jag schemat som finns i denna tråd: (FB) Nybörjarträning 101. 40 gram protein varannan timme är heller inget "måste" för dina resultat, låter som något du läst från en blogg eller tidning.
Citera
2017-10-12, 11:36
  #3
Medlem
isnisns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det beror på vad du menar med smart, ett kaloriöverskott kommer resultera i en ökning av fettmassan, hur stor ökningen blir beror dels på kaloriöverskottets storlek, men även andra faktorer spelar in. Även om din % kroppsfett är en uppskattad siffra så är 20% ganska högt och det finns ingen mening med att öka den siffran, ju fetare man äter sig desto sämre förutsättningar för att öka muskelmassan. Jag skulle lagt mig på kaloribalans eller eventuellt ett kaloriunderskott, men det är ju upp till dig givetvis. Är du helt nybörjare så rekommenderar jag schemat som finns i denna tråd: (FB) Nybörjarträning 101. 40 gram protein varannan timme är heller inget "måste" för dina resultat, låter som något du läst från en blogg eller tidning.

Se fetat. Vart har du fått det ifrån? Jag blir fetare under en bulk, från 90kg till 100kg och styrkan ökar avsevärt. Kan därigenom lyfta tyngre och på så vis bygga nya muskler. Varför skulle man få sämre förutsättningar om man blir fetare? Skulle snarare säga tvärtom.
Citera
2017-10-12, 11:46
  #4
Medlem
weiskorvs avatar
Bulka på du. Det är ett ganska så stort överskott, ge det några veckor, tycker du att du blir för pluffsig så minska överskottet något bara.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med "redan nu"? Redan nu i förhållande till vad? Vill du gå upp i vikt och bli starkare kommer bulk underlätta, är la bara att köra på?


Hur jag hade lagt upp det:
Tung styrketräning med fokus på basövningarna 3-4 ggr/vecka. Litet kaloriöverskott, 300-500 kcal.
Citera
2017-10-12, 12:12
  #5
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isnisn
Se fetat. Vart har du fått det ifrån? Jag blir fetare under en bulk, från 90kg till 100kg och styrkan ökar avsevärt. Kan därigenom lyfta tyngre och på så vis bygga nya muskler. Varför skulle man få sämre förutsättningar om man blir fetare? Skulle snarare säga tvärtom.

Jag pratade inte om styrkan. Att bland annat testosteron minskar vid övervikt är ingen nyhet. Finns ingen mening överhuvudtaget att äta sig onödigt fet.
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...=225225&page=2
Citat:
Däremot bör han minska sitt kroppsfett alternativt inte öka mer i kroppsfett, då förutsättningarna för att bygga muskler också blir sämre ju fetare man äter sig. Mer och mer av ett kaloriöverskott bildar bara kroppsfett ju fetare man blir, samtidigt som den hormonella balansen för muskulär anabolism försämras.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-10-12 kl. 12:16.
Citera
2017-10-12, 12:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Jag pratade inte om styrkan. Att bland annat testosteron minskar vid övervikt är ingen nyhet. Finns ingen mening överhuvudtaget att äta sig onödigt fet.
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...=225225&page=2



jag håller med, med 20% fett så är det absolut dags för deff

det är bara onödigt och jobbigt att bli av med massa överskotts fett
Citera
2017-10-12, 12:43
  #7
Medlem
med redo så tänker jag liksom. ser man till mina armar som är i otroligt fint skick inte så mycket på dessa och har idag en fin form på armarna. skulle vilja bygga på massa. det mesta av fettet skulle jag väll säga sitter ner mot kroppen tex lår och ben. visst har jag också mage och bröst som är lite fettiga men ser det inte som nåt jätte farligt utan ser det som en bra grund till att bygga på. uttsendemässigt set jag inte fet ut. ser mer muskulös! så blir ju självklart lite svårt för mig med att bedöma hurvida man ska deffa eller bulka.
Citera
2017-10-12, 12:46
  #8
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultras77
med redo så tänker jag liksom. ser man till mina armar som är i otroligt fint skick inte så mycket på dessa och har idag en fin form på armarna. skulle vilja bygga på massa. det mesta av fettet skulle jag väll säga sitter ner mot kroppen tex lår och ben. visst har jag också mage och bröst som är lite fettiga men ser det inte som nåt jätte farligt utan ser det som en bra grund till att bygga på. uttsendemässigt set jag inte fet ut. ser mer muskulös! så blir ju självklart lite svårt för mig med att bedöma hurvida man ska deffa eller bulka.

Det behöver inte vara antingen eller, du kan ju ligga på kaloribalans.
Citera
2017-10-12, 13:12
  #9
Medlem
Du har alltså en fett% på 20, och du vill fortsätta bulka? Personligen går jag aldrig över 10% oavsett.
Men du gör som du tycker känns bäst fär dina mål. Vill du bli pluffsig så är det bara att bulka på.
Citera
2017-10-12, 14:43
  #10
Medlem
Konkret
Vilket du upp i vikt: bulka
Vill du ner: deffa

Finns ingen "strategi" för vad du väljer utan utgå från de jag skrev först.
Citera
2017-10-14, 20:14
  #11
Medlem
Mjälls avatar
Man behöver inte välja mellan att äta för lite och att bli fet. Det går jättebra att äta och träna lagom mycket.

Det är nog så du borde göra om du vill ha "fint formade muskler" eller?
Citera
2017-10-14, 22:01
  #12
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isnisn
Se fetat. Vart har du fått det ifrån? Jag blir fetare under en bulk, från 90kg till 100kg och styrkan ökar avsevärt. Kan därigenom lyfta tyngre och på så vis bygga nya muskler. Varför skulle man få sämre förutsättningar om man blir fetare? Skulle snarare säga tvärtom.

Det finns en hel del studier som pekar på ett samband mellan fettmassa och kroppens förmåga att aromatisera testosteron till östogen. Det stämmer bra att det är lättare att bygga muskler med mindre fett på kroppen, men givetvis är alltid ett kaloriöverskott positivt för muskelbyggandet också (noga att inte blanda ihop dessa begreppen).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback