Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-14, 00:46
  #13
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Gudruns uppeldning var ett brott. Sedlar och mynt är, precis som pass statlig egendom. I USA hade den torrkokta fixxan fått Secret service på sig och fått federal tid på anstalt. Orange overall i några år.

Den lagen upphörde gälla i Sverige på 80-talet nån gång.
Citera
2017-10-14, 23:20
  #14
Medlem
Pengar har absolut ett värde. Det vore motsägelsefullt att påstå annat samtidigt som du använder dina pengar för att betala varor och tjänster med.
Citera
2017-10-15, 20:59
  #15
Medlem
Christopher.s avatar
Pengar är som religion, bygger på tro. Upphör tron på pengarna/religionen upphör dess värde att existera.
Citera
2017-10-18, 12:35
  #16
Medlem
_Strebers avatar
Krasst räknat i "värde" är väl egentligen bara drickbart vatten och rena livsmedel som faktiskt har ett värde på sista raden. Man kan inte äta guld eller silver eller dricka råolja.
Citera
2017-10-18, 20:03
  #17
Medlem
Gerbaniss avatar
Jag uttryckte mig inte tillräckligt tydligt. Jag förstår att allt har det värde människan ger det, och att pengar därför är värdefullt.


Men exemplet med Schyman: folk ojade sig över att det kunde gått till viktiga saker, snarare än att försvinna, men försvann verkligen värdet pengarna representerade? Var det inte snarare så att alla andra pengar (SEK i det här fallet) blev lite (ja, extremt pytte-pytte-nano-lite) mer värda när hon eldade upp 100 papp? Eller eftersom Sverige är en del av den globala marknaden så blev resten av världens pengar mer värt? Inget av värde* gick väl förlorat? Eller?


Självklart gick värde förlorat för de som gav pengarna som brann upp. Eller olika "svaga grupper" (utsatta kvinnor eller hemlösa eller w/e) vars organisationer kunde fått donationer, som gick miste om pengarnas värde.

Men totalt, för Sverige (eller världen), så gick väl inget värde förlorat?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback