Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-12, 09:36
  #1
Medlem
Patguns avatar
Jag förundras ibland över byggarbete och får den tanken ibland att det måste vara världens skittråkigaste jobb. Den tanken slår mig oftast då jag passerar ett inrutat område med stängsel o grävmaskiner o gyttja o skit. Sedan en massa stolpar o betong som börjar grävas ned i marken för att bilda nån typ av grund för vidare arbete. Fy fan va tråkigt. Men.. ska tilläggas att dessa människor som står där o jobbar till slut (efter 1 1/2 år) lyckats resa upp ett helt lägenhetsprojekt är helt fantastiskt. Nästan så jag får känslan att medborgare borde samlas och applådera. Men som sagt jobbet verkar vara världstråkigt och samma sak gäller plattläggare på torg o liknande. Är dessa uthärdande människor robotar eller ser dom fram mot en arbetsdag i en lerpöl nedhissade i ett schakt omringande av surrande jälva maskiner. Bra jobbat förövrigt

Citera
2017-10-12, 10:42
  #2
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag är inte byggare, men monterar ofta teknisk utrustning i fastigheter. Dvs, jag är inte snickare, men jobbar ändå ibland i byggbranschen.

Det är jävligt roligt att faktiskt skapa något som oftast är hyggligt beständigt.

Byggen där jag själv har gjort alla installationer, eller där jag har varit ledande montör på mitt företag skänker mig extra stolthet.
Citera
2017-10-12, 10:58
  #3
Medlem
Drumedarens avatar
När jag gick gymnasiet och utbildade mig till målare så var jag på olika byggen under hela min praktik. Alltså 3 dagar i veckan i 3 år i princip. Jag bytte yrke senare, jag klarade inte av all jävla stress på byggen. Dom gamla gubbarna man mötte, som sysslat med skiten i över 20 år såg otroligt slitna ut. Dom såg inte ut att stormtrivas direkt.
Citera
2017-10-12, 13:04
  #4
Medlem
Ge dem respekt för det är oerhört slitsamt i längden och ja det sliter ut kroppen.
Citera
2017-10-12, 14:06
  #5
Medlem
Patguns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Ge dem respekt för det är oerhört slitsamt i längden och ja det sliter ut kroppen.

Yes, jag ska lyfta på hatten nästa gång jag passerar ett inhängnat bygge!
Citera
2017-10-12, 14:10
  #6
Medlem
Lacerdas avatar
Jag har jobbat med renovering av balkonger på ett trevåningshus och även bygget av en tegelvilla i Spanien. Jag var 24 år och det varade i nästan ett år. Trivdes att jobba ute i det sköna vädret. Men att jobba vintertid, flera decennier i Sverige lär vara en annan visa.

Hur som helst så trivs jag med att jobba utomhus (järnvägen), vilket jag har gjort de senaste tio åren.
Citera
2017-10-12, 14:34
  #7
Medlem
Jobbat i byggbranschen i över 25 är. Kan säga så här. Det beror till 100% vilka arbetskamrater du har. Har du en massa sur kukar runt omkring dig, kan jobbet bli ett helvete. Men har du glada positiva gubbar omkring dig, blir jobbet kul. Vädret är en sak du inte kan påverka överhuvudtaget, alltså låter man sig inte påverkas av vädret
Citera
2017-10-12, 18:37
  #8
Medlem
Alla jobb har sina roliga och tråkiga sidor.
Finns nog väldigt få jobb som bara är roliga.
Helst skulle jag vilja planera min egen tid men det är ingen som vill sponsra mig så då måste man gå upp kl 5 på morgonen i ur och skur.
Citera
2017-10-12, 18:50
  #9
Medlem
Herkulesbigs avatar
Alla jobb blir tråkigt i längden.
Jag jobbar inom just betong branschen. Jag jobbade i Indonesien i 17 år, alla avundas mig, tyckte jag var en lyckost. Jobba utomlands i sol o fin natur m.m.. var kul i början men efter några år, så längtade man tillbaks till sverige.

Betong är tråkigt för många, men jag tycker det är jätte intressant. I sverige nu så ska jag se till de kunder som har visa krav kan bli tillfredsställda. Som just nu håller vi på med kolsyran påverkan på betongen, vilket är inte så bra. Tråkigt?? nope!!
Citera
2017-10-12, 22:08
  #10
Medlem
killawifes avatar
När jag jobbade som målare så var det väldigt varierat. Rent generellt så är det kasst att jobba på byggen då tidspressen är enorm och andra arbetsgrupper sabbar för en hela tiden. På andra jobb, som lägenheter och bostadsområden och div småjobb så kunde det vara väldigt trevligt. Folk ville prata med en och bjöd på kaffe och så. Ibland fick man jobba med nån man inte trivdes med och då var det sällan roligt.
Jag slutade för att jag hatar att jobba 7-16 och såg inget positivt i att arbeta med yrket just då. Det kan även vara väldigt slitigt rent fysiskt men det beror ju på vad man gör. Jag gick i en hel vecka och spacklade gipsskivor en gång, sen sov jag hela helgen 48 timmar i sträck och hade så jävla ont.
Citera
2017-10-13, 07:36
  #11
Medlem
Jo men är man 54 år istället för 24 år så är det en viss skillnad.
Citera
2017-10-13, 07:43
  #12
Medlem
Wretch32s avatar
Man får röra på sig hela tiden, får oftast byta arbetsplats/bygge ett par gånger per år, jobba praktiskt, oändliga möjligheter till att låta kreativiteten flöda, möjligheten till att tjäna riktigt bra med pengar ifall du är duktig och jobbar på ackord.

Jag är Elektriker sedan snart 7år tillbaka.
Och det fortsätter jag med alla dagar i veckan än att sitta still i ett sketet kontorslandskap i 40år 👍

Mvh Elektrikern
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback