Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-12, 07:21
  #1
Medlem
Hej, antar att ni sett dessa trådar en hel del, har sökt runt lite och kollat många utav trådarna. Men det är några frågor jag inte finner svar på.

Jag är 194cm lång, väger 88kg och är 23.

Jag är inte världens träningsmänniska, men det är så att jag har lite fett på magen som jag inte är alldeles förtjust i, skulle kalla mig lönnfet.

Tänkte försöka "deffa" för första gången och försöka behålla lite muskler iallafall.

Men min fråga, alla kaloriräknare säger olika om mitt dagliga intag, jag har ett relativt stillasittande jobb och jag motionerar i stort sett ingenting. Så jag vet inte riktigt hur mycket kalorier jag ska ligga per dag för att gå back ca 800kcal.

Styrketränar lite lätt 2-3 gånger i veckan, inget märkvärdigt.

Men jag tänkte se om det går att få bort fettet runt magen för att sedan börja äta lite mer och börja köra hårdare på gymmet.

Tack på förhand och ursäktar att den här tråden förmodligen bidrog till frustration!
2017-10-12, 08:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekuken
Hej, antar att ni sett dessa trådar en hel del, har sökt runt lite och kollat många utav trådarna. Men det är några frågor jag inte finner svar på.

Jag är 194cm lång, väger 88kg och är 23.

Jag är inte världens träningsmänniska, men det är så att jag har lite fett på magen som jag inte är alldeles förtjust i, skulle kalla mig lönnfet.

Tänkte försöka "deffa" för första gången och försöka behålla lite muskler iallafall.

Men min fråga, alla kaloriräknare säger olika om mitt dagliga intag, jag har ett relativt stillasittande jobb och jag motionerar i stort sett ingenting. Så jag vet inte riktigt hur mycket kalorier jag ska ligga per dag för att gå back ca 800kcal.

Styrketränar lite lätt 2-3 gånger i veckan, inget märkvärdigt.

Men jag tänkte se om det går att få bort fettet runt magen för att sedan börja äta lite mer och börja köra hårdare på gymmet.

Tack på förhand och ursäktar att den här tråden förmodligen bidrog till frustration!

1500kcal om dan kommer fungera prima för dig. På träningsdagar kan du köra 1700kcal.

Jag tror du skulle gå ner ifall du låg på 1800kcsl om dagen också. 1500-2000kcal om dan lär fungera fint för dig att köra per dag.
2017-10-12, 09:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
1500kcal om dan kommer fungera prima för dig. På träningsdagar kan du köra 1700kcal.

Jag tror du skulle gå ner ifall du låg på 1800kcsl om dagen också. 1500-2000kcal om dan lär fungera fint för dig att köra per dag.

Tack för svaret, enkelt och konkret.

En annan fråga, om jag nu ska försöka träna lite styrketräning under deffen för att behålla musklerna så gott det går, är det då 2g protein per kilo som gäller?
2017-10-12, 10:11
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekuken
Tack för svaret, enkelt och konkret.

En annan fråga, om jag nu ska försöka träna lite styrketräning under deffen för att behålla musklerna så gott det går, är det då 2g protein per kilo som gäller?

Det är inget absolut måste att siffran ska vara just 2 g/kg, det går säkert att få goda resultat med ett lägre proteinintag också, dock är ett högre intag bättre för kroppssammansättningen, och kanske framförallt vid ett större kaloriunderskott. Så försök att ligga runt 2 g/kg, det går att ligga högre än så, nackdelen med det är att det inte blir så mycket plats över till resten av kalorierna man behöver få i sig från fett och eventuellt kolhydrat beroende på hur man lägger upp det, speciellt om kaloriintaget från början inte är så stort.
2017-10-12, 10:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekuken
Tack för svaret, enkelt och konkret.

En annan fråga, om jag nu ska försöka träna lite styrketräning under deffen för att behålla musklerna så gott det går, är det då 2g protein per kilo som gäller?

Varsågod. Lägg dig på de kalorierna du pallar och se om du märker skillnad i spegeln och byxorstorlek tex varannan måndag.

2g protein är bara en del av "paketet" deff. Men ungefär 2g per dag säger man. Men som sagt så är 2g bara en del och det är mest för bodybuilders som vill göra allt effektivt och inte lämna saker till slumpen. Men utan tvekan rekommenderas en proteinrik kost när man ska ner mycket i vikt då muskelmassa bevaras bättre.
2017-10-12, 10:49
  #6
Medlem
Stort tack för alla svar!

Ska försöka lägga mig runt 2g/kg.


Är som sagt lite nybörjare men jag tänkte använda mig utav lite whey80 också.

Det är nämligen så att jag inte har några större problem med mättnad, kommer lätt att klara mig och vara nöjd på 1500kcal/dag.

Så då tänkte jag ta en proteindrink om dagen för att underlätta proteinintaget.


Tack återigen!
2017-10-12, 11:14
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Återkoppla gärna i tråden sen med en uppdatering, eller eventuellt starta en journal om du vill det.
2017-10-12, 11:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Återkoppla gärna i tråden sen med en uppdatering, eller eventuellt starta en journal om du vill det.

Jag tänkte vänta på att proteinpulvret kommit hem och sedan sätta mig och skriva ned ett matschema som jag ska hålla varje vecka med bestämd mat och återkomma så får ni väldigt gärna kritisera!
2017-10-12, 13:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekuken
Tack för svaret, enkelt och konkret.

En annan fråga, om jag nu ska försöka träna lite styrketräning under deffen för att behålla musklerna så gott det går, är det då 2g protein per kilo som gäller?

Gäller och gäller, beror väl på dig själv. Själv har jag inte märkt någon skillnad på högt som lägre intag.
Jag har deffat på 60 gram protein per dag utan problem. Men för dig kanske det är tvärtom.
2017-10-12, 14:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Gäller och gäller, beror väl på dig själv. Själv har jag inte märkt någon skillnad på högt som lägre intag.
Jag har deffat på 60 gram protein per dag utan problem. Men för dig kanske det är tvärtom.

Okej.

Ja jag läste någonstans att man inte kräver lika mycket protein för att behålla sina muskler om man inte är särskilt vältränad från början.

Är ju inte direkt muskulös men något har jag iallafall. Skulle vara trevligt att behålla det mesta.

Tar det säkra kortet och försöker ligga kring 160-170g p/dag
2017-10-12, 15:48
  #11
Medlem
JoeBuddens avatar
vad var frågorna du inte hittat svar på om jag får fråga?
Och bara för att påminna dig: Walk it off!
promenader, promenader och mer promenader
2017-10-12, 17:30
  #12
Medlem
Okej, här kommer mitt matschema, kritisera gärna vänligt men bestämt!


Som sagt, är nybörjare på det här, alla mina dagar kommer se exakt likadana ut och det har jag
absolut inget problem med, även om det anses tråkigt!

Frukost 06:00

3dl proteinhavregrynsgröt (450kcal/23g prot)
1skiva proteinbröd (135kcal/11g prot)

Lunch 12:00

85g(1dl) fullkornsris (143kcal/3.3g prot)
200g nötfärs 12% (380kcal/38g prot)
100g broccoli (30kcal/3.5g prot)

Mellanmål 15-16:00~

150G kvarg (96kcal/16.5g prot)
1DL whey80 (146kcal/28g prot)
(Blandar det, antog att det var okej).

Kvällsmat 18-19:00

Tonfiskburk 150G(135kcal/31,5g prot)

Enligt mina beräkningar ska detta hamna på 1515kcal/154,8g protein/25-30g fett.

Bör jag byta ut någonting emot en till proteinshake till exempel för att komma åt de sista grammen protein?
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback