Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-12, 20:57
  #13
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Som jag skrivit ovan, man är inte förkyld i två veckor.

Håller med om att karensdagen, den första alltså, leder till att folk är sjuka på jobbet. Å andra sidan, vad är alternativet? Kanske är det att folk stannar hemma någon dag då och då så snart dom sovit dåligt, tittar ut genom fönstret och ser att det ösregnar, vet att dom ska ha ett långt och fruktansvärt tråkigt möte för hela arbetsplatsen, vet att det är OS-sändningar hela dagen på TV eller nåt liknande.

Okynnesfrånvaro kommer man aldrig undkomma. Men visst, i detta fall så kommer ju de lägst betalda drabbas värst och tvingas till jobbet sjuka då de inte har råd att vara borta, i alla fall inte hel karensdag. Du och jag har ju debatterat i andra ämnen tidigare och jag tror att vi båda kan vara sjuka utan att oroa oss för om vi har råd med räkningarna kommande månad.

Jag vet att det finns de som drar VAB-kortet så fort det blir lite extra jobbigt på jobbet, och de som är onormalt ofta sjuka. (vad nu onormalt är) Men jag anser att skära ytterligare i ersättningen vid sjukfrånvaro slår mot de som är svagast.

Sen så kan ju förstadagsintyg vara en variant, men det skall ju bara vara för dem som har hög frånvaro. Dessutom så borde inte vårdcentralsläkarna lastas ner med sånt trams, utan det borde skötas av annan aktör .
Citera
2017-10-12, 21:05
  #14
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Varför skulle det påverka , är du sjuk så är du,, det är nog mer dom som kör "stanna hemma 1 dag extra" eller sjuk och Vab i samband
Citera
2017-10-12, 21:53
  #15
Medlem
killawifes avatar
Karensdagar är värdelöst då sjuka människor går till sina arbeten för att inte förlora pengar. En andra karensdag efter 14 dagar hade nog inte påverkat mig då jag aldrig varit sjuk så länge men jag kan tänka mig att den skulle göra att folk som redan förlorar pengar på att vara sjuka nu förlorar ÄNNU mer pengar utan att kunna undvika det. Att det skulle ha någon positiv effekt alls tvivlar jag starkt på.

Ska man göra nån förändring i sjukskrivningsreglerna som faktiskt funkade så skulle det isåfall vara att ta bort karensdagen och inför obligatoriskt läkarintyg vid alla sjukskrivningar. Tyvärr skulle inte våran sjukvård klara detta idag då den utarmats så mycket.
Citera
2017-10-12, 21:58
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Samma här.
Nu känner man att man måste passa på å vara hemma nån extra daf de få ggr man är sjuk (1-2 ggr per år)

Ja, hög igenkänningsfaktor där. Är sällan man är sjuk så..
Citera
2017-10-12, 22:02
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kan hålla med om den saken. Dessutom har karensdagen en annan negativ aspekt, Nämligen att folk kommer till jobbet även om de är helt ap-förkylda eller t o m magsjuka, stannar halva dagen för att slippa karensdagen. Helt galet! Folk som är sjuka ska inte vara på jobbet och smitta ner alla andra, dessutom duger de ju ingenting till när de ändå inte kan jobba ordentligt.

Jag förstår faktiskt ändå att folk gör så här. För många så kan en karensdag ställa till det ordentligt i ekonomin och de minimerar helt enkelt skadan.

Sen som också diskuteras i tråden, så kommer enbart det förslaget från Moderaterna om ytterligare en karensdag efter dagar slå på de som redan ligger. Det är mycket ovanligt att man är frånvarande mer än en vecka, en vanlig förkylning reder man vanligtvis ut på sju dagar. Även de flesta andra kortare saker. Har själv en gång under mitt yrkesverksamma liv varit frånvarande mer än två veckor. Det var ett benbrott som opererades och jag var sjukskriven i åtta veckor. På vilket sätt hade den föreslagna karensdag två efter fjorton dagar gjort att jag tidigare återvänt till jobbet? Moderaterna vill bara tuta i folk att de kommer få mer pengar i plånboken p g a sänkta skatter, vilket är helt osant.

En karensdag efter dagar kommer knappast ha någon effekt alls på Sveriges ekonomi, som förresten M varit med och kört i botten. Problemet i ekonomin är inte människor som på riktiga grunder är sjukskrivna och lyfter sjukersättning. Men M (och alla andra partier) vägrar se den rosa elefanten i rummet. Ledtråd: Öppna era hjärtan.

Ja, det är verkligen ett kass förslag. En anekdot jag kan relatera till, även om jag själv aldrig varit sjuk längre än 7 dagar. Om ens det..
Citera
2017-10-14, 00:30
  #18
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Okynnesfrånvaro kommer man aldrig undkomma. Men visst, i detta fall så kommer ju de lägst betalda drabbas värst och tvingas till jobbet sjuka då de inte har råd att vara borta, i alla fall inte hel karensdag. Du och jag har ju debatterat i andra ämnen tidigare och jag tror att vi båda kan vara sjuka utan att oroa oss för om vi har råd med räkningarna kommande månad.

Jag vet att det finns de som drar VAB-kortet så fort det blir lite extra jobbigt på jobbet, och de som är onormalt ofta sjuka. (vad nu onormalt är) Men jag anser att skära ytterligare i ersättningen vid sjukfrånvaro slår mot de som är svagast.

Sen så kan ju förstadagsintyg vara en variant, men det skall ju bara vara för dem som har hög frånvaro. Dessutom så borde inte vårdcentralsläkarna lastas ner med sånt trams, utan det borde skötas av annan aktör .

Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Karensdagar är värdelöst då sjuka människor går till sina arbeten för att inte förlora pengar. En andra karensdag efter 14 dagar hade nog inte påverkat mig då jag aldrig varit sjuk så länge men jag kan tänka mig att den skulle göra att folk som redan förlorar pengar på att vara sjuka nu förlorar ÄNNU mer pengar utan att kunna undvika det. Att det skulle ha någon positiv effekt alls tvivlar jag starkt på.

Ska man göra nån förändring i sjukskrivningsreglerna som faktiskt funkade så skulle det isåfall vara att ta bort karensdagen och inför obligatoriskt läkarintyg vid alla sjukskrivningar. Tyvärr skulle inte våran sjukvård klara detta idag då den utarmats så mycket.
Läkarintyg från första dagen tror jag är en riktigt dåligt idé:
1. Folk kommer att åka sjuka till jobbet eftersom dom vet att sjukfrånvaro kräver intyg, vilket på många orter blir detsamma som X antal timmars väntan på en vårdcentral. Då skippar man det och sitter och snörvlar på jobbet. Problemet från karensdagen kvarstår alltså.
2. Intyg till alla korttidssjuka kommer att ta en massa sjukvårdsresurser i anspråk. Kostar givetvis en massa pengar och kostar även en massa mänskligt lidande då läkarna måste hålla på att sjukskriva folk med förkylning istället för att ägna sig åt sjukvård som behövs på riktigt, för folk som är sjuka och lider på riktigt.
Citera
2017-10-14, 05:56
  #19
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Läkarintyg från första dagen tror jag är en riktigt dåligt idé:
1. Folk kommer att åka sjuka till jobbet eftersom dom vet att sjukfrånvaro kräver intyg, vilket på många orter blir detsamma som X antal timmars väntan på en vårdcentral. Då skippar man det och sitter och snörvlar på jobbet. Problemet från karensdagen kvarstår alltså.
2. Intyg till alla korttidssjuka kommer att ta en massa sjukvårdsresurser i anspråk. Kostar givetvis en massa pengar och kostar även en massa mänskligt lidande då läkarna måste hålla på att sjukskriva folk med förkylning istället för att ägna sig åt sjukvård som behövs på riktigt, för folk som är sjuka och lider på riktigt.


Jag tror du missar lite poängen med vad jag ville säga. Som det är idag får de sjuka ta smällen och betala de kostnader som uppstår när man blir sjuk pga karensdagen. En vanlig arbetare förlorar i runda slängar 1500:- på att vara hemma när den blir sjuk. Många har inte råd med detta och går och jobbar. De flesta skulle garanterat hellre gå till läkaren och få ett läkarintyg än att förlora 1500, så att de hellre skulle gå och jobba sjuka tror jag inte på. Man skulle ju också kunna göra så att man inte behöver gå till läkaren första dagen man är sjuk utan kan få det retroaktivt. Det går även att göra så att arbetsgivaren kan förhandla bort kravet på sjukintyg om den vill, men ingen karensdag, den måste bort.
Däremot är det sant att vårat sjuksystem inte skulle klara av det, det var därför jag skrev det. Men det är ju bara att beskatta alla moderater mer och lägga dessa pengar på sjukvården så har vi löst problemet. Men bara moderater. De får skylla sig själv.
Citera
2017-10-14, 18:45
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Tror du verkligen det? Jag menar, det är ju inte direkt magsjuka eller förkylning som leder till att man är borta mer än två veckor från jobbet, oftare handlar det om planerade operationer och annat som inte är smittsamt. Känner ingen som varit borta mer än två veckor (inte ens mer än en vecka tror jag) för någon smittsam sjukdom.

Om man är sjuk så är man sjuk, varför ska man då straffas för det? Ingen människa kan rå för att den är sjuk. Man kan bli sjuk även om man tränar och håller sig i form och oavsett anledning så ska man bestraffas med att få mindre pengar.

Fan vad jag hatar moderaterna, jävla svinparti. En partiledare som roffar åt sig lägenheter som ska gå till utsatta, som sedan åker på resor till Kina utanför arbetet utan någon som helst karensdag.

Man ska ha lika mycket pengar när man jobbar som när man är sjuk. De flesta är inte simulanter som moderaterna verkar tro.
Citera
2017-10-14, 22:20
  #21
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Bättre om man skulle kunna kräva sjukintyg från dag 1 på individuella personer.

Ofta blir det ju kollektivt så man inte pekar ut fiskaren.

Själv stannar jag hemma för att inte smitta mina kollegor då jag sitter i kontorslandskap.

Dock så har vi massa idioter och snåla konsulter som kommer sjuka har hänt att vi tappat 30-40% av styrkan då "epedimier" brutit ut.

Det kan man ju?

Jag som arbetsgivare har inte haft nåt problrm med det. Har som rutin att efter 3 sjuktillfällen under 6-8 månader ha samtal och meddela att jag kommer behöva förstadagsintyg nästa gång.
Citera
2017-10-14, 22:24
  #22
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Om man är sjuk så är man sjuk, varför ska man då straffas för det? Ingen människa kan rå för att den är sjuk. Man kan bli sjuk även om man tränar och håller sig i form och oavsett anledning så ska man bestraffas med att få mindre pengar.

Fan vad jag hatar moderaterna, jävla svinparti. En partiledare som roffar åt sig lägenheter som ska gå till utsatta, som sedan åker på resor till Kina utanför arbetet utan någon som helst karensdag.

Man ska ha lika mycket pengar när man jobbar som när man är sjuk. De flesta är inte simulanter som moderaterna verkar tro.


Njae det tkr jag iof inte är rimligt. Lön får du när du utför arbete om du är hemma och inte utför arbete bör du då inte heller få lön. Sen att arbetstagaren är ganska skyddad i Sverige är som det är.

Skulle du vilja betala för elektrikern som skulle installera din tvättmaskin men blev sjuk?
Citera
2017-10-15, 08:31
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Det kan man ju?

Jag som arbetsgivare har inte haft nåt problrm med det. Har som rutin att efter 3 sjuktillfällen under 6-8 månader ha samtal och meddela att jag kommer behöva förstadagsintyg nästa gång.

Får man ha det som "standard" dvs det behöver inte bli ett problem innan man kräver det?
Citera
2017-10-16, 21:23
  #24
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Om man är sjuk så är man sjuk, varför ska man då straffas för det? Ingen människa kan rå för att den är sjuk. Man kan bli sjuk även om man tränar och håller sig i form och oavsett anledning så ska man bestraffas med att få mindre pengar.

Fan vad jag hatar moderaterna, jävla svinparti. En partiledare som roffar åt sig lägenheter som ska gå till utsatta, som sedan åker på resor till Kina utanför arbetet utan någon som helst karensdag.

Man ska ha lika mycket pengar när man jobbar som när man är sjuk. De flesta är inte simulanter som moderaterna verkar tro.
Jag har inte påstått att förslaget från M är bra, eller oproblematiskt. Men att vara helt utan karensdag är som vi kunnat konstatera inte heller något bra alternativ, precis som förstadagsintyg inte heller är det. Och, handen på hjärtat, du kan väl inte påstå att alla som är hemma för sjukdom alltid är så pass sjuka att dom inte kan eller bör jobba? Själv tycker jag att det räcker med att reflektera över vad man sett i olika trådar här på FB för att inse att det finns en del som gärna stannar hemma för sjukdom trots att dom inte är sjuka, i synnerhet stannar hemma någon eller några dagar extra när väl karensdagen är passerad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback