Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-12, 00:58
  #1
Medlem
Bunnys avatar
M vill införa en andra karensdag efter 14 dagars sjukfrånvaro. Hur skulle det påverka din närvaro/frånvaro på arbetet?
http://www.folkbladet.se/nyheter/inr...g-8487095.aspx

För egen del har jag aldrig varit sjuk i närheten av så länge, men om jag till exempel skulle åka dit på en rejäl lunginflammation och skulle bli sjuk längre än 14 dagar, så skulle jag nog tycka att det vore lite surt och inte på något sätt hjälper mig tillbaks till arbete. Känner inte nån som tycker att det är speciellt roligt att vare sig vara sjuk eller vabba, och helst vill dom tillbaks så snabbt det går eftersom arbetet har en tendens att läggas på hög så att man har desto mer att hinna med när man kommer tillbaka.
Citera
2017-10-12, 01:06
  #2
Medlem
Skulle inte påverka mig alls. Jag stannar hemma om jag inte känner mig kry nog att jobba. Punkt.

Däremot är det ett riktigt dåligt förslag, men det är ju helt i linje med M:s vanliga stil att försöka hålla arbetarklassen i schack. Skulle tro att det här förslaget ökar mängden människor som går till jobbet sjuka och smittar ner alla andra.
Citera
2017-10-12, 01:13
  #3
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Skulle inte påverka mig alls. Jag stannar hemma om jag inte känner mig kry nog att jobba. Punkt.

Däremot är det ett riktigt dåligt förslag, men det är ju helt i linje med M:s vanliga stil att försöka hålla arbetarklassen i schack. Skulle tro att det här förslaget ökar mängden människor som går till jobbet sjuka och smittar ner alla andra.
Tror du verkligen det? Jag menar, det är ju inte direkt magsjuka eller förkylning som leder till att man är borta mer än två veckor från jobbet, oftare handlar det om planerade operationer och annat som inte är smittsamt. Känner ingen som varit borta mer än två veckor (inte ens mer än en vecka tror jag) för någon smittsam sjukdom.
__________________
Senast redigerad av Bunny 2017-10-12 kl. 01:15.
Citera
2017-10-12, 01:19
  #4
Medlem
Skulle inte påverkat mig alls. Egentligen så påverkar karensdagen mig mest negativt faktiskt. Hade varit åter på jobbet snabbare utan den.
Citera
2017-10-12, 01:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Tror du verkligen det? Jag menar, det är ju inte direkt magsjuka eller förkylning som leder till att man är borta mer än två veckor från jobbet, oftare handlar det om planerade operationer och annat som inte är smittsamt. Känner ingen som varit borta mer än två veckor (inte ens mer än en vecka tror jag) för någon smittsam sjukdom.
Två veckor? Det handlar om en karensdag. Och ja, jag tror det är rätt många som skulle gå till jobbet trots att de varit magsjuka dagen innan.

Framför allt lär det här även spä på psykisk ohälsa.
Citera
2017-10-12, 02:42
  #6
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Låter som ett konstigt system. Bättre om man drar ner lite på allas sjukersättning första tiden. Minska den med 20% första tre ersättningsdagarna så kommer slöfockarna att orka gå till jobbet trots att de känner sig lite sega.
Citera
2017-10-12, 07:34
  #7
Medlem
Bättre om man skulle kunna kräva sjukintyg från dag 1 på individuella personer.

Ofta blir det ju kollektivt så man inte pekar ut fiskaren.

Själv stannar jag hemma för att inte smitta mina kollegor då jag sitter i kontorslandskap.

Dock så har vi massa idioter och snåla konsulter som kommer sjuka har hänt att vi tappat 30-40% av styrkan då "epedimier" brutit ut.
Citera
2017-10-12, 11:12
  #8
Medlem
Inte ett smatt eftersom jag är egenföretagare.

När jag blir sjuk blir jag sällan helt frisk efter bara en dag. Som anställd sjukskrev jag mig nästan alltid i två dagar eller mer. Möjligen skulle jag göra annorlunda ibland om jag blev anställd idag, men garanterat inte varje gång. Jag blir hellre frisk på två dagar än går och småsnorar i en vecka.
Citera
2017-10-12, 16:01
  #9
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Skulle inte påverkat mig alls. Egentligen så påverkar karensdagen mig mest negativt faktiskt. Hade varit åter på jobbet snabbare utan den.

Samma här.
Nu känner man att man måste passa på å vara hemma nån extra daf de få ggr man är sjuk (1-2 ggr per år)
Citera
2017-10-12, 18:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
M vill införa en andra karensdag efter 14 dagars sjukfrånvaro. Hur skulle det påverka din närvaro/frånvaro på arbetet?
http://www.folkbladet.se/nyheter/inr...g-8487095.aspx
Det skulle inte påverka alls då man i säkerligen 99,9999% av dessa fall är rejält sjuk och inte klarar av att gå upp ur sängen. Vill man få ner sjukskrivningar med karensdagar så ska nog dessa ligga i inledningen av sjukdomsperioden. Även om artikeln är från 2015 antar jag att man fortfarande har samma åsikter. Har för övrigt svårt att ta M på allvar med deras utspel mot sjuka och arbetslösa samtidigt som man inte varit ett jotta intresserad av att få ner de skenande kostnaderna på vissa andra sociala utgiftsområden.
Citera
2017-10-12, 18:24
  #11
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Skulle inte påverkat mig alls. Egentligen så påverkar karensdagen mig mest negativt faktiskt. Hade varit åter på jobbet snabbare utan den.

Kan hålla med om den saken. Dessutom har karensdagen en annan negativ aspekt, Nämligen att folk kommer till jobbet även om de är helt ap-förkylda eller t o m magsjuka, stannar halva dagen för att slippa karensdagen. Helt galet! Folk som är sjuka ska inte vara på jobbet och smitta ner alla andra, dessutom duger de ju ingenting till när de ändå inte kan jobba ordentligt.

Jag förstår faktiskt ändå att folk gör så här. För många så kan en karensdag ställa till det ordentligt i ekonomin och de minimerar helt enkelt skadan.

Sen som också diskuteras i tråden, så kommer enbart det förslaget från Moderaterna om ytterligare en karensdag efter dagar slå på de som redan ligger. Det är mycket ovanligt att man är frånvarande mer än en vecka, en vanlig förkylning reder man vanligtvis ut på sju dagar. Även de flesta andra kortare saker. Har själv en gång under mitt yrkesverksamma liv varit frånvarande mer än två veckor. Det var ett benbrott som opererades och jag var sjukskriven i åtta veckor. På vilket sätt hade den föreslagna karensdag två efter fjorton dagar gjort att jag tidigare återvänt till jobbet? Moderaterna vill bara tuta i folk att de kommer få mer pengar i plånboken p g a sänkta skatter, vilket är helt osant.

En karensdag efter dagar kommer knappast ha någon effekt alls på Sveriges ekonomi, som förresten M varit med och kört i botten. Problemet i ekonomin är inte människor som på riktiga grunder är sjukskrivna och lyfter sjukersättning. Men M (och alla andra partier) vägrar se den rosa elefanten i rummet. Ledtråd: Öppna era hjärtan.
Citera
2017-10-12, 20:45
  #12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det skulle inte påverka alls då man i säkerligen 99,9999% av dessa fall är rejält sjuk och inte klarar av att gå upp ur sängen. Vill man få ner sjukskrivningar med karensdagar så ska nog dessa ligga i inledningen av sjukdomsperioden. Även om artikeln är från 2015 antar jag att man fortfarande har samma åsikter. Har för övrigt svårt att ta M på allvar med deras utspel mot sjuka och arbetslösa samtidigt som man inte varit ett jotta intresserad av att få ner de skenande kostnaderna på vissa andra sociala utgiftsområden.
Dåligt länkat av mig, råkade ta en artikel som inte var färsk. Hur som helst, den andra karensdagen finns på sidan 49 i deras skuggbudget som kom för några dagar sedan.
https://moderaterna.se/sites/default...B6r%20webb.pdf

Tror för övrigt precis som dig, att det varken gör från eller till på sjukfrånvaron. De som har varit sjuka i två veckor är inte förkylda, eller har nån annan åkomma som gör att dom är på väg tillbaks till jobbet. Har man varit borta i 14 dagar så är man förmodligen borta ett bra tag till.

Men, en logik som finns i förslaget, är att efter 14 dagar övergår ansvaret från arbetsgivaren till staten. Då försvinner en stor del av trycket från arbetsgivaren att man snabbt ska komma tillbaka. Så en karensdag i övergången från arbetsgivarens till statens ansvar är ur den aspekten välplacerat.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kan hålla med om den saken. Dessutom har karensdagen en annan negativ aspekt, Nämligen att folk kommer till jobbet även om de är helt ap-förkylda eller t o m magsjuka, stannar halva dagen för att slippa karensdagen. Helt galet! Folk som är sjuka ska inte vara på jobbet och smitta ner alla andra, dessutom duger de ju ingenting till när de ändå inte kan jobba ordentligt.

Jag förstår faktiskt ändå att folk gör så här. För många så kan en karensdag ställa till det ordentligt i ekonomin och de minimerar helt enkelt skadan.

Sen som också diskuteras i tråden, så kommer enbart det förslaget från Moderaterna om ytterligare en karensdag efter dagar slå på de som redan ligger. Det är mycket ovanligt att man är frånvarande mer än en vecka, en vanlig förkylning reder man vanligtvis ut på sju dagar. Även de flesta andra kortare saker. Har själv en gång under mitt yrkesverksamma liv varit frånvarande mer än två veckor. Det var ett benbrott som opererades och jag var sjukskriven i åtta veckor. På vilket sätt hade den föreslagna karensdag två efter fjorton dagar gjort att jag tidigare återvänt till jobbet? Moderaterna vill bara tuta i folk att de kommer få mer pengar i plånboken p g a sänkta skatter, vilket är helt osant.

En karensdag efter dagar kommer knappast ha någon effekt alls på Sveriges ekonomi, som förresten M varit med och kört i botten. Problemet i ekonomin är inte människor som på riktiga grunder är sjukskrivna och lyfter sjukersättning. Men M (och alla andra partier) vägrar se den rosa elefanten i rummet. Ledtråd: Öppna era hjärtan.

Som jag skrivit ovan, man är inte förkyld i två veckor.

Håller med om att karensdagen, den första alltså, leder till att folk är sjuka på jobbet. Å andra sidan, vad är alternativet? Kanske är det att folk stannar hemma någon dag då och då så snart dom sovit dåligt, tittar ut genom fönstret och ser att det ösregnar, vet att dom ska ha ett långt och fruktansvärt tråkigt möte för hela arbetsplatsen, vet att det är OS-sändningar hela dagen på TV eller nåt liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback