Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-12, 00:12
  #1
Medlem
Jag som förälder till tonåringar skulle vilja ha lite hjälp med ord/fraser man ska va lite extra uppmärksam på. När barnet säger tex att äääärligt det ser ut som du har värsta becknarväskan....eller om de pratat mä någon om snabba skor osv...skriv gärna så man får ett hum om vad barnen pratar om 😃 Tror det e många vuxna som missar en del tidiga tecken pga att vi inte "fattar slangorden" tack på förhand
Citera
2017-10-12, 00:20
  #2
Medlem
Beckna är slang för försäljning av någonting som fått tags på genom olagligt vis, t.ex. att någon stulit en märkesväska som i fallet och säljer den. Kan även vara droger. Men gissningsvis har personen i fråga snattat från en butik.
Citera
2017-10-12, 00:21
  #3
Medlem
retrospectives avatar
Om dina kids har något som helst vett hittar de på sina kodord själva. Skulle tippa på att majoriteten faktiskt har individuella sådana inom gruppen. Eller?

Om du finner sms där ungen ber någon om att få köpa en cykel med 5 växlar...

Vill inte ens försöka sätta mig in i situationen hos en förälder, men använd bara lite logik när (om) du granskar deras beteenden och/eller historik.

Att du själv skriver som en tonåring bådar emellertid inte gott.
Citera
2017-10-12, 00:40
  #4
Medlem
Ja detta va mer överlag, självklart har de i såfall egna kodord i sina sms eller i sina samtal. Men det kan ju vara bra för alla föräldrar att veta om några utav de fraser som är lite mer inarbetade som tex att någon har snabba skor. Ja jag är inte så bra på att varken formulera mej eller skriva så bra kanske, förstår dock inte va det har för betydelse för syftet i denna tråd. Ja jag hade förstått att en 5växlad cykel hade vart en 5a men jag vet väldigt många föräldrar som inte hört några slang och som sagt, hur jag än skriver e detta mer en hjälp till de som vill
Citera
2017-10-12, 01:19
  #5
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hicky
Ja detta va mer överlag, självklart har de i såfall egna kodord i sina sms eller i sina samtal. Men det kan ju vara bra för alla föräldrar att veta om några utav de fraser som är lite mer inarbetade som tex att någon har snabba skor. Ja jag är inte så bra på att varken formulera mej eller skriva så bra kanske, förstår dock inte va det har för betydelse för syftet i denna tråd. Ja jag hade förstått att en 5växlad cykel hade vart en 5a men jag vet väldigt många föräldrar som inte hört några slang och som sagt, hur jag än skriver e detta mer en hjälp till de som vill
En icke överdriven predikan om tungt knark duger gott åt väluppfostrade ungdomar. Som förälder bör du ändå vara medveten om dubbelmoralens konsekvenser (låt säga att du dricker en del vin eller öl om veckorna). Gräs är inte heroin, t ex. Det handlar i mångt och mycket om objektivitet; en egenskap gentemot barn som kan försvinna med inlärning och vetskap.

Återigen, jag varken kan eller vill sätta mig i en förälders situation, men det är och lär under de senaste hundra åren ha varit detsamma; ett konsekvent och objektivt förhållningssätt gentemot droger bidrar till deras erfarenhet. I slutändan handlar det ändå alltid om människan och vem hon umgås med. Och det kan du inte kontrollera. Tror jag.
Citera
2017-10-12, 01:56
  #6
Medlem
526s avatar
Tårta
Tennis
420 (kan uttalas tjugo över fyra, 16.20 etc)
Snabba skor
Fort
Gås
Molly
Rövpanna (bör reagera om barnen nämner det)
__________________
Senast redigerad av 526 2017-10-12 kl. 02:02.
Citera
2017-10-12, 03:05
  #7
Medlem
http://www.slangopedia.se/

Varsegod, bara att bränna igenom hela listan!
Citera
2017-10-12, 04:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Tårta
Tennis
420 (kan uttalas tjugo över fyra, 16.20 etc)
Snabba skor
Fort
Gås
Molly
Rövpanna (bör reagera om barnen nämner det)

420 är då de flesta började röka weed i USA när det blev populärt, dvs. 20 minuter över 4 (skolan slutade 4 och det tog 20 minuter att ta sig hem och rulla en feting typ)
Gås = Joint
Molly = MDMA
Rövpanna = Intag av vanligtvis amfetamin i röven (väldigt ovanligt) Snorta (genom näsan) eller bomba (rulla in det i en pappersbit och svälja med vatten/läsk) är mycket vanligare.

Men resten är jag osäker på - Tårta, tennis, snabba skor och fort? WTF is that?
Citera
2017-10-12, 04:32
  #9
Medlem
Enkelt. De han säger, söker du på google. Behöver du inte vänta i kanske, typ 1 dag för svar. Bara ett tips
Citera
2017-10-12, 04:47
  #10
Medlem
Ett litet tips, de ord han använder söker du upp på google direkt, bara göra på mobilen, går på en sekund, då behöver du inte vänta i kanske en eller ännu fler dagar, du kan ju aldrig veta hur snabbt du får svar.Blir lite svårt att skälla ut honom,berätta att du hörde och förstod allt och förbjuda honom att göra det, när dom redan hunnit "beckna"(sno) 2 dagar tidigare, den dagen dom pratade om det.
Citera
2017-10-12, 13:18
  #11
Moderator
Tinuviels avatar
Flashback --> Drogakuten
/Moderator
Citera
2017-10-12, 13:26
  #12
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar igen :-)

Drogakuten --> Övriga droger
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback