Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-12, 09:00
  #13
Medlem
Är väl bara att ringa och kolla med det försäkringsbolag du har/hade på din gamla bil om det är anmält någon glasskada + vad självrisken ligger på exakt..

Edi: Ska man hårdra det så har ju inte bilfirman rätt att använda din försäkring om du inte skrev på en skadeanmälan när du bytte in bilen..
__________________
Senast redigerad av Tjonk 2017-10-12 kl. 09:07.
Citera
2017-10-12, 09:04
  #14
Medlem
pillenottens avatar
Bestrid fakturan i sin helhet - du har bytt in din bil med defekt ruta och handlaren har satt inbytespriset/mellanskillnad i det skicket.
Det här låter som typiskt MENA-handlare
Citera
2017-10-12, 10:18
  #15
Medlem
Säger som alla andra. Bestrid. Eller om du har tråkigt och är på dåligt humör ring handlarn och fråga vad fan han håller på med,och sen ut och skriv usla resencioner på nätet.
Bad-Will är inget en seriös handlare vill ha.

Och har heller aldrig hört talas om att en seriös handlare inte testar en inbytesbil först och utifrån testresultatet ger ett inbytespris.
Annars så vore det ju kul om följande kunde hända...

Jaha Tore...du får 150.000 i inbyte för din gamla bil. Vi hör av oss om vi måste justera priset pga fel som vi kanske hittar senare.

Tore. Vi kommer skicka dig en faktura på 151000 då din motor var slut och bilen skrot. Kommer kosta oss 1000kr att få bort liket från vår parkering dessutom...
Citera
2017-10-12, 10:29
  #16
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om ni inte kommit överens om något annat vid inbytet, så gav väl bilhandlaren dig ett pris för inbytet när du bytte bil? Så här skulle det ha gått till: Bilhandlaren säger vid *inbytet* att bilen är värd 50k men du får bara 48k eftersom framrutan är sprucken. -Att komma efteråt och kräva pengar för detta är så fel som det bara kan bli. Seriösa firmor gör inte så. Du ska bestrida fakturan.
Är det en märkeshandlare eller är det "Alis Bil och Kebab" du har gjort bilaffären med?

Kunde inte sagt det bättre själv.

Citat:
Ursprungligen postat av yolit

Egentligen är väl frågan, är det värt att bråka eller kommer jag ändå få betala i slutändan?

Betala inte. Skicka tillbaka fakturan med ett vänligt brev där du skriver att det blivit ett missförstånd och att du bytte i bilen i befintligt skick. Du pekade till och med ut sprickan i rutan och den lilla revan i klädseln också. Detta kommer eventuellt bevara din relation med dem ifall den nya bilen krånglar och du behöver hjälp.

Du kan också köra ett annat bemötande och skriva att du bestrider fakturan, att du pekade ut och informerade om alla skavanker och att du inspekterade rutan och att den var hel. Du vet ingenting om någon spricka.
Citera
2017-10-12, 10:38
  #17
Avstängd
Betala inte, köpt är köpt vilket bör åligga handlarens ansvar
Citera
2017-10-12, 10:40
  #18
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yolit
Hejsan! Jag bytte in min bil till en bilhandlaren för ett tag sedan. Fick idag en faktura på 2000 kr självrisk för byte utav vindruta som var sprucken.

Fakturan är adresserad så att jag skall betala till bilhandlaren. Jag har för mig att min självrisk var lägre hos mitt förra försäkringsbolag, än det priset som angivits utav dem dessutom.

Är detta kutym? Ska man bråka eller bara betala och se glad ut? Såklart extra nagel i ögat när bilhandlaren lagt ut bilen för 36 tusen mer än inbytespriset också...
Jag utgår ifrån att handlaren inte använt din försäkring (den gäller inte längre p.g.a. ägarbyte) utan använder sin egen. Skadan har ju dock uppkommit före handlaren försäkrade bilen, alltså försäkringsbedrägeri. Kontakta handlarens försäkringsbolag...
Citera
2017-10-12, 10:43
  #19
Medlem
En spricka i en vindruta är knappast att anse som ett dolt fel, utan är förstås något som bilfirman själva ska upptäcka då dem inspekterar bilen. Har dem inte inspekterat bilen innan dem köpte den så får dem förstås stå för detta själva såvida inte du skrivit under något kontakt som gör att du ska bekosta fel som dem upptäcker i efterhand.

Att bilfirmor i efterhand försöker fakturera reparationskostnader för fel på en bil som dem har bytt in verkar väldigt oseriöst. Antingen så tar bilfirman in bilen på verkstaden och gör en kontroll i samband med inbyte där dem fastslår det slutliga inbytespriset eller så chansar dem och bekostar ev. fel själva från sin försäljningsmarginal.

Oavsett vilket så ska förstås fakturor som man anser vara felaktiga bestridas.
Citera
2017-10-12, 12:19
  #20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Bilnasaren köpte din bil i befintligt skick. Jag förutsätter att du fick denna klausul inskriven när du gjorde inbytet? Annars ring bilprånglaren och fråga varför i helvete han fakturerade dig? Han försöker dra dig vid näsan men så länge du har ett kontrakt som friskskriver dig från sådant så ska du inte betala ett skit.
Jo, men det kanske hände i mellanperioden, när TS väntade på sin nya bil? En skada som tillkommit efter värderingen, är nog inte bilhandlaren särskilt sugen att stå för.
Citera
2017-10-12, 12:27
  #21
Medlem
When6Loves9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Bestrid fakturan i sin helhet - du har bytt in din bil med defekt ruta och handlaren har satt inbytespriset/mellanskillnad i det skicket.
Det här låter som typiskt MENA-handlare
Håller med det här känns som ett typiskt blatte beteende!
Mitt råd är att du skiter att betala fakturan och ber handlaren fara å flyga.

En seriös bilhandlare agerar inte på ett sådant här sätt.
Citera
2017-10-12, 12:27
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, men det kanske hände i mellanperioden, när TS väntade på sin nya bil? En skada som tillkommit efter värderingen, är nog inte bilhandlaren särskilt sugen att stå för.

Det är ju givetvis ett helt annat scenario,och bör klart och tydligt vara avtalat i kontraktet.

Jag fick inbytespris.Fick inte överstiga 150mil och uppkomna skador kunde medföra prisavdrag stod det i mitt avtal.
Men när jag lämnade in min gamla bil så tittade ju givetvis säljaren både på mätarställning och skick innan vi skrev under leveranspapperen.
Citera
2017-10-12, 13:06
  #23
Medlem
Nej nej, betala inget utan be honom dra åt helvete bara. Ifall han ville reducera priset pga denna vindruta skulle han påtalat det innan affären avslutades.

Han kan inte komma dragandes med sånt här trams efter avslutad affär.
Citera
2017-10-12, 14:48
  #24
Medlem
P55s avatar
Många gissningar hit och dit, men är bilfirman MRF-ansluten så kan TS ringa till dom och fråga vad som gäller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback