Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-10-29, 01:23
  #37
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatfan
Vad är deras argument för att säga nej till en hardfork?
Bitcoin Core vill istället öka antalet transaktioner med diverse optimeringar, först nu SegWit och näst på tur med Schnorr signaturer. Sedan är tanken att nya lager ska kunna byggas på med t.ex. Lightning network. Så deras argument emot blockstorleksökningen är helt enkelt att 2x är en för dålig lösning rent tekniskt och att det ökar centraliseringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Vad finns det för poäng med att inte ha fler transaktioner?
Finns ingen poäng med det. Alla vill ha fler transaktioner, men hur detta ska gå till råder det delade meningar om. Därav forkarna. Sedan blir det upp till marknaden att avgöra.
__________________
Senast redigerad av DigiFlax 2017-10-29 kl. 01:32.
Citera
2017-10-29, 08:49
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Hela grejen är att det inte är avancerat om du tar hand om plånboken själv. Du måste bara lägga en stund (30 min?) på att förstå hur det går till, via tex electrum. Sen är det frid och fröjd. Du behöver inte följa nyheter osv, ditt förvar är säkert.

Det avancerade är att ha tillgångarna på en exchange, för då måste du hela tiden ha koll på hur de hanterar olika saker, samt såklart hur det går för företaget (så inte din fodring blir värdelös), osv.

Men får man inte andra problem med en egen plånbok? Den kan du t.ex slarva bort, gå sönder tappa pinkoden till osv. Jag är rädd för att skaffa en egen plånbok av samma anledning som jag är rädd för att plocka ut alla mina pengar från banken och ha i madrassen. Banken har rigorösa säkerhetssystem, backuper och är proffs på att hålla mina pengar skära. Till skillnad från om jag har det hemma och jag förlorar allt vid ett inbrott eller brand.

Rätta mig gärna var jag har fel. Jag vill gärna ha kontroll över mina Bitcoins själv, men när jag tittar på olika lösningar som Nano ledger eller plånbok på min telefon så får jag hjärnblödning av att tänka på vad som händer om telefonen går sönder eller jag tappar min ledger.
Citera
2017-10-29, 10:06
  #39
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatfan
Vad är deras argument för att säga nej till en hardfork?
Mining-centralisering är en funktion av blockstorleken. Ju större block desto mer centraliserad blir miningen för en kryptovaluta. Redan i dagsläget är mining så pass centraliserat att miners på riktigt hotar med att utföra en 51%-attack mot Bitcoinkedjan för att tvinga användare att byta till en kedja som de föredrar, och hotet tas i alla fall semi-seriöst. Man bör vara väldigt försiktig med att förvärra detta problem.

Så anledningen till motståndet för en ökning av blockgränsen är helt enkelt att man vill garantera att Bitcoin fortfarande existerar om 10 år.
Citera
2017-10-30, 20:10
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Men får man inte andra problem med en egen plånbok? Den kan du t.ex slarva bort, gå sönder tappa pinkoden till osv. Jag är rädd för att skaffa en egen plånbok av samma anledning som jag är rädd för att plocka ut alla mina pengar från banken och ha i madrassen. Banken har rigorösa säkerhetssystem, backuper och är proffs på att hålla mina pengar skära. Till skillnad från om jag har det hemma och jag förlorar allt vid ett inbrott eller brand.

Rätta mig gärna var jag har fel. Jag vill gärna ha kontroll över mina Bitcoins själv, men när jag tittar på olika lösningar som Nano ledger eller plånbok på min telefon så får jag hjärnblödning av att tänka på vad som händer om telefonen går sönder eller jag tappar min ledger.


Kolla på en telefonwallet som typ mycelium eller liknande. Där kan du skapa egna backuper, just mycelium använder sig av 12 stycken ord som du ska skriva i en viss ordning för att återskapa. Det kanske inte är det allra säkraste av alla alternativen men det är rätt smidigt i alla fall.


Jag undrar ju mest om man bör hålla kvar sina bitcoins över forken eller inte? Innebär forken att jag kommer få två typer av coins så att värdet totalt på båda kommer vara liknande eller kommer jag sitta kvar med mina "vanliga" bitcoins och riskera att värdet på dom kommer falla till botten?
Citera
2017-10-30, 22:42
  #41
Medlem
Hur priset kommer att förändras är svårt att veta i förväg som vanligt.
Vissa spelar säkert och säljer innan förgreningen för att sedan köpa tillbaka när det står klart vilken gren som har högst värde.
Andra chansar och säljer alla sina coins på ena grenen med risk att förlora allt eller chans att öka i värde. Tänk på att du kan råka skicka coins på båda grenarna och därmed förlora dem om du gör det efter förgreningen.
De som inte gör nåt alls tar en liten risk och har en liten säkerhet samtidigt. För dem spelar det mindre roll viken gren som är högst värderad eftersom de har båda. Eventuellt kan båda grenarna tillsammans ändå bli mindre värda än innan förgreningen eller så ökar priset på båda.

Vilken strategi du ska välja beror på hur mycket du vill riskera och ha chans att vinna. Säja före eller efter förgreningen eller inte alls. Vem vet?
Citera
2017-10-30, 22:49
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazybitch
Kolla på en telefonwallet som typ mycelium eller liknande. Där kan du skapa egna backuper, just mycelium använder sig av 12 stycken ord som du ska skriva i en viss ordning för att återskapa. Det kanske inte är det allra säkraste av alla alternativen men det är rätt smidigt i alla fall.

Vad händer om det går 5 år, telefonen har gått sönder och appen finns inte att få tag på mer? Eller har jag missat något fundamentalt här? Går backupperna att använda oberoende av wallet?
Citera
2017-10-30, 22:59
  #43
Medlem
Ja, säkerhetskopiorna går att läsa in i alla plånböcker som stöder BIP39.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback