Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-11, 22:51
  #1
Medlem
DigiFlaxs avatar
Enligt tidsplanen för Segwit2x så kommer vi att få se en hard fork i november (block 494784). Eftersom Bitcoin Core som utvecklat koden hittills motsätter sig detta så kommer vi med största sannolikhet att se en split. Nu lutar väl det mesta mot att det blir 2x som blir legacy chain, men går inte veta i förväg hur användarna kommer att agera. Tänkte att vi i denna tråd kunde följa upptakten inför hard forken. Hur kommer de stora handelsplatserna att namnge forkarna? Kommer vi snart att få se futures börja handlas? En spännande händelse helt enkelt i sagan om Bitcoin som helt klart förtjänar en egen tråd.

SegWit2x - Den kompromiss som slöts av 95% (mätt i hashrate) av minearna och flera av de stora ekonomiska noderna. Gick ut på att implementera Segregated Witness genom en soft fork och 90 dagar senare dubblera blockstorleken genom en hard fork.
Citera
2017-10-12, 01:14
  #2
Medlem
movsds avatar
Intressant. Vad innebär detta för oss som är mindre insatta i bitcoins?
Citera
2017-10-12, 01:40
  #3
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Intressant. Vad innebär detta för oss som är mindre insatta i bitcoins?
Har man inte något intresse av att spela ut marknaden är det enda viktiga att ha sina bitcoin förvarade i en egen plånbok som du äger. Det vill säga inte ha dem på någon exchange eller dylikt.
Citera
2017-10-12, 08:08
  #4
Medlem
RonPaul2008s avatar
Så det blir ungefär som en aktiesplit?
Citera
2017-10-12, 08:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Så det blir ungefär som en aktiesplit?

Nej, inte riktigt. I en aktiesplit så blir de nya aktierna lika värda. I den här hard fork:en så beräknas den ena dö ut och den andra växa sig starkare. Eftersom det är den som hard fork:at som beräknas bli den ledande bitcoinen så är det lite extra intressant! Bitcoin-ägare har fått utstå mycket den här sommaren/hösten, och mer kommer det bli
Citera
2017-10-12, 08:26
  #6
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Nej, inte riktigt. I en aktiesplit så blir de nya aktierna lika värda. I den här hard fork:en så beräknas den ena dö ut och den andra växa sig starkare. Eftersom det är den som hard fork:at som beräknas bli den ledande bitcoinen så är det lite extra intressant! Bitcoin-ägare har fått utstå mycket den här sommaren/hösten, och mer kommer det bli

Nej men det där låter ju superintressant! Tror jag kommer vänta med att investera tills den är gjord dock, lite väl spekulativt för min del kanske.
När i November händer detta?
Citera
2017-10-12, 12:45
  #7
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Nej, inte riktigt. I en aktiesplit så blir de nya aktierna lika värda. I den här hard fork:en så beräknas den ena dö ut och den andra växa sig starkare. Eftersom det är den som hard fork:at som beräknas bli den ledande bitcoinen så är det lite extra intressant! Bitcoin-ägare har fått utstå mycket den här sommaren/hösten, och mer kommer det bli

Tänkte också att det var givet SegWit2x skulle bli den ledande kedjan. Men tydligen har futures redan börjat handlas på Bitfinex och där verkar Bitcoin Core ha övertaget.
https://bitinfocharts.com/markets/bi...t2-btc-1m.html

Många i communityn verkar se SegWit2x som ett försök av företagsintressen att ta över kontrollen av utvecklingen. Bitcoin Core menar att 2x är en "contentious hard fork" och att de har användarna & utvecklarna på sin sida.
https://bitcoin.org/en/alert/2017-10-09-segwit2x-safety

Kommer bli mer spännande än jag räknat med detta...
Citera
2017-10-12, 16:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Tänkte också att det var givet SegWit2x skulle bli den ledande kedjan. Men tydligen har futures redan börjat handlas på Bitfinex och där verkar Bitcoin Core ha övertaget.
https://bitinfocharts.com/markets/bi...t2-btc-1m.html

Många i communityn verkar se SegWit2x som ett försök av företagsintressen att ta över kontrollen av utvecklingen. Bitcoin Core menar att 2x är en "contentious hard fork" och att de har användarna & utvecklarna på sin sida.
https://bitcoin.org/en/alert/2017-10-09-segwit2x-safety

Kommer bli mer spännande än jag räknat med detta...

Frågan är om Bitcoin Cash kommer öka iom detta? Uppstår det stridigheter igen (nu med en mindre grupp), finns det en stor chans att folk börjar fundera på om Bitcoin Core verkligen är de man ska stå på samma sida som.. Kommer såklart bli superintressant!

Jag tror, för Bitcoins bästa, så skulle Core lägga sig ner i denna fighten och bara köra ut Segwit2x och le.
Citera
2017-10-12, 16:52
  #9
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Har man inte något intresse av att spela ut marknaden är det enda viktiga att ha sina bitcoin förvarade i en egen plånbok som du äger. Det vill säga inte ha dem på någon exchange eller dylikt.

Vad innebär det? Jag har mina på Kraken, är det dåligt? Vad gör jag annars?
Citera
2017-10-12, 17:09
  #10
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Vad innebär det? Jag har mina på Kraken, är det dåligt? Vad gör jag annars?

Skaffa Electrum och ha dem på den. Du har den på din egen hårddisk och får dessutom en text som kan ansvändas för att återskapa den ifall din hårddisk skulle krascha.
Citera
2017-10-12, 18:26
  #11
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Skaffa Electrum och ha dem på den. Du har den på din egen hårddisk och får dessutom en text som kan ansvändas för att återskapa den ifall din hårddisk skulle krascha.

Kan jag flytta från kraken? eller måste jag ta ut pengar och sedan skaffa electrum?
Citera
2017-10-12, 18:47
  #12
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Kan jag flytta från kraken? eller måste jag ta ut pengar och sedan skaffa electrum?
Du kan flytta direkt från kraken till din electrum-wallet.

Lång historia kort: så länge du har tillgång till ditt eget innehav så behöver du inte oroa dig över forks osv, för då kommer dina enheter vara giltiga på alla framtida kedjor.

Så det kan vara värt att lägga en timme på att förstå hur du ska förvara dina egna bitcoins säkert, istället för att behöva lägga tid en massa gånger och hålla koll på forks hit och dit, vilka exchanges som stödjer vad, om du måste flytta något innehav osv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback