Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 06:42
  #109
Medlem
gonesexuallywrongs avatar
Varför känns inlägget som rant av en millennial Jag kan förstå att ts är less då chefen lovat att arbetstiderna gäller ingen avtalad övertid men att sitta och sura och visa att man är missnöjd under mötena. Känns som en obstinat tonåring som hålls kvar i skolan en halvtimme länger. Välkommen till vuxenlivet.
Citera
2017-10-15, 09:27
  #110
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
All övertid skall vara beordrad av en chef! Det finns ingen frivillig övertid
Visst finns det frivillig övertid, någon orsak till att du tror att så inte är fallet?

OnT: Du får helt enkelt prioritera vad som är viktigast för dig, fritiden eller arbetet. Om fritiden är det viktiga så är det bara att byta arbete till ett som passar din fritid bättre. Oavsett vad du beslutar dig för så måste du förändra din attityd, det håller inte att sitta och tjura som ett småbarn på möten.
Citera
2017-10-15, 11:16
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men snälla rara! Räkna på fingrarna!
Jobb: åtta till tolv
Lunch: tolv till ett
Jobb: ett till fem

Jobb = 4 + 4 h
Lunch = 1 h
Total tid från hemmet ej inräknad resetid: 9 timmar!

Detta är gängse, förutom om du jobbar deltid eller t ex i butik och bara tar 30 min lunch (inbakad tack vare facket) och knappt någon rast = då är du totalt borta fr jobbet åtta timmar och den lilla lunchen ingår i paustid.
Är det här verkligen nyheter för er? Har ni någonsin jobbat?
Jag vet att sopgubbar har helt annorlunda arbetstid, jobbar ni som sopgubbar?

Helt häpnadsväckande hur dålig koll folk har på vad arbetslivet innebär.
Citera
2017-10-15, 11:54
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ni som yrar om beordrad övertid och diverse lagparagrafer är helt fel ute i diskussionen. Det funkar inte så på ett "tjänstemannajobb".

Nu vet jag inte exakt vad du hänvisar till, men jag trodde att all övertid ska vara beordrad, även "tjänstemannajobb". Som exempel var det inte länge sen en kille på företaget jag jobbar på fick sparken just för att han jobbat en massa övertid på eget bevåg utan att chefen bett honom. Han var tjänsteman kan tilläggas.

F.ö. övrigt blir ju facken bara svagare och svagare i takt med att alla nykläckta ungar som tycker att facket är onödigt och dom klarar sig bättre utan. Snart är vi tillbaka till början på förra seklet när ni står med mössan i handen och arbetsgivaren bestämmer allt. Säger han hoppa så hoppar ni, annars är det bara att gå hem. Men det är ju så många vill ha det. Sen när det bränner till så startas det trådar här om hur illa dom blivit behandlade på jobbet. Har sett massor av sånt här. Det gemensamma är att dom här människorna står utanför facket eftersom dom tror att dom klarar sig bättre på egen hand.. Tänk på att arbetsgivarna ofta har jättestora organisationer bakom sig som har till enda uppgift att mosa er som inte gör som dom vill.
Citera
2017-10-15, 12:07
  #113
Medlem
Lyssna inte på alla töntar här som har så fattigt liv att jobbet är det enda nöje de har.

Jag tycker du ska ställa krav på chefen, påpeka att detta är viktigt för att du ska trivas och må bra. Värdelös chef och arbetsplats om det enda de bryr sig om är sin egen vinning. Utan nöjda medarbetare, inget framgångsrikt företag.

Du kan helt säkert hitta ett annat jobb om så krävs så ställ krav och om de kräver att du ska leva 120% för jobbet så be dom dra. Man lever bara en gång.
Citera
2017-10-15, 13:55
  #114
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinkospade
Helt häpnadsväckande hur dålig koll folk har på vad arbetslivet innebär.
Eller hur? Jag har bara jobbat som tjänsteman i +20 år. Folk har verkligen ingen koll.

De vet säkert inte ens om att om man är anställd som vikarie får man gå på anställningsintervjuer på betald arbetstid.
Citera
2017-10-16, 06:02
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arialo
Lyssna inte på alla töntar här som har så fattigt liv att jobbet är det enda nöje de har
OK. Håller med dig om det är det enda nöjet att livet säkert är fattigt.
Däremot får jag en känsla av att en del retar sig (är avundsjuka?) på folk som trivs väldigt bra på sitt jobb. Tycker det är så inspirerande så dom gärna går dit på fritiden och betalningen är inte anledningen. De kanske rentav har jobbet som sitt största intresse. Där kan man finna människor med en sann livsglädje.
Folk som ständigt tycker det är tråkigt att gå till jobbet, alltid tittar på klockan och längtar till att arbetsdagen är slut brukar tyvärr ha ett ganska fattigt liv även utanför jobbet. Det gäller för att få bra livskvalité att kunna se det positiva i varje situation.
Citera
2017-10-16, 21:50
  #116
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Visst finns det frivillig övertid, någon orsak till att du tror att så inte är fallet?

OnT: Du får helt enkelt prioritera vad som är viktigast för dig, fritiden eller arbetet. Om fritiden är det viktiga så är det bara att byta arbete till ett som passar din fritid bättre. Oavsett vad du beslutar dig för så måste du förändra din attityd, det håller inte att sitta och tjura som ett småbarn på möten.
Nope regler om övertid regleras i respektive kollektivavtal. Så jag tror inte, jag vet att det inte står i något avtal om frivillig övertid.

Oftast får övertid endast användas vid extra ordinära händelser som inte kunnat förutses av arbetsgivaren.

Man kan neka övertid om man har särskilda skäl, ex kan vara saknar dagis så man inte kan stanna längre osv. Man behöver inte ange vad skälet är till arbetsgivaren då den beordrar övertiden men man arbetsgivaren skulle vilja driva saken vidare är man sedan tvingad redogöra för skälen vid prövning. Dvs om arbetsgivare anser att du genom alltid neka inte följer det anställningsavtal som ni ingått och denne vill därmed säga upp dig och ni är oense om giltigheten. Då kan du få redogöra för skälen.

Sen skiljer de olika avtalen sig åt, lite anpassat efter vilket område man tillhör och vart man arbetar.
Citera
2017-10-17, 05:47
  #117
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Nu vet jag inte exakt vad du hänvisar till, men jag trodde att all övertid ska vara beordrad, även "tjänstemannajobb". Som exempel var det inte länge sen en kille på företaget jag jobbar på fick sparken just för att han jobbat en massa övertid på eget bevåg utan att chefen bett honom. Han var tjänsteman kan tilläggas.
Om det handlar om riktig "övertid" så har du rätt ja, det vill säga tid som går utöver den maximalt tillåtna flexibla arbetstiden. Men om man har flextid med med ett arbetstidskonto och chefen ber en stanna 2 timmar extra för ett möte så är det inte "övertid" i den bemärkelsen utan helt enkelt 2 timmar plus in på arbetstidskontot som man kan ta som kompledigt en annan dag.

(ska tilläggas att jag jobbar i Tyskland och det är möjligt att andra regler gäller i Sverige men vad jag hör från mina svenska vänner så funkar det likadant för dem)
Citera
2017-10-18, 19:04
  #118
Medlem
Roidberts avatar
Du får väl inte ens extra betalt om du jobbar över frivilligt? Tvinga chefen att beordra dig till övertid istället, för då kanske det inte är lika lockande... I värsta fall får du helt enkelt vara villig att offra jobbet om träningen är viktig för dig.
Citera
2017-10-20, 08:02
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
OK. Håller med dig om det är det enda nöjet att livet säkert är fattigt.
Däremot får jag en känsla av att en del retar sig (är avundsjuka?) på folk som trivs väldigt bra på sitt jobb. Tycker det är så inspirerande så dom gärna går dit på fritiden och betalningen är inte anledningen. De kanske rentav har jobbet som sitt största intresse. Där kan man finna människor med en sann livsglädje.
Folk som ständigt tycker det är tråkigt att gå till jobbet, alltid tittar på klockan och längtar till att arbetsdagen är slut brukar tyvärr ha ett ganska fattigt liv även utanför jobbet. Det gäller för att få bra livskvalité att kunna se det positiva i varje situation.

Folk som insett att jobbet är meningslöst är de som förstått vad som är betydelsefullt i livet och har ett rikt och givande familjeliv och fritidsintressen.

Att acceptera att slava under nån jävla chef, be om att få ledigt som en slav och tvingas umgås med människor man inte själv valt att omge sig med är bara tragiskt.

I min värld är det hjärndött. Dessa människor har bara gett upp och går på autopilot. De kanske flyr från något, känner sig rejält ensamma eller vad det nu må vara men det är fan i mig inget att se upp till.
Citera
2017-10-20, 12:15
  #120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arialo
Folk som insett att jobbet är meningslöst är de som förstått vad som är betydelsefullt i livet och har ett rikt och givande familjeliv och fritidsintressen.

Att acceptera att slava under nån jävla chef, be om att få ledigt som en slav och tvingas umgås med människor man inte själv valt att omge sig med är bara tragiskt.

I min värld är det hjärndött. Dessa människor har bara gett upp och går på autopilot. De kanske flyr från något, känner sig rejält ensamma eller vad det nu må vara men det är fan i mig inget att se upp till.
Jojo... Så diskuterade jag också när jag var i tjugoårsåldern. Många kompisar hade samma åsikt. När man nu tar upp ämnet så är väl alla glada att vi mognade och inser nu hur fel vi hade. Detta är väl sådant som huvudsakligen hör ungdomen till. Dom flesta växer dock upp och lär sig se det positiva med att gå till ett arbete och därmed också ha en bra grund till ett meningsfullt och positivt liv även på fritiden. Dom som aldrig kommer till insikt om detta är det ganska synd om.
Lycka till med ditt fortsatta liv!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback