Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 03:13
  #37
Avstängd
Zambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Jag är faktiskt väldigt besatt utav filiströsa människor och har skrivit flera trådar som handlar om dem i varierande grad:

(FB) Den stora tråden om filister
(FB) Filiströsa Babianbarbarer
(FB) Filiströsa Konstsamlare
(FB) Konstfientliga industriländer
(FB) "White Trash" inom Medel- och Överklassen

Tackar, läste igenom ett par av dina stimulerande trådar och läser mycket gärna mer.
Citera
2017-10-19, 00:38
  #38
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Okej, så det går alltså inte att läsa klassisk litteratur på kvällarna eller att läsa någon bok med klassiskt måleri? Det går inte heller att lyssna på en skiva med klassisk musik eller kolla på en teateruppsättning på tv eller duk? Om jag ska vara ärlig var det där den mest patetiska ursäkten jag någonsin hört i mitt liv.

Går det verkligen inte några klassiska musikföreställningar eller teateruppsättningar på kvällen i din närhet (förutsatt att du inte bor ute i Lapplands vildmark)?


Det bör gå. Men jag har inte tid eller råd med det.

Citat:
Okej, läste du dom på eget initiativ eller var det skoluppgifter? Hur mycket uppskattade du deras författarskap? Hur många böcker av respektive författare har du läst? Kom med lite fler exempel i ditt svarsinlägg som bonus, tack.

Den enda boken av dessa exempel som var en skoluppgift, var Voltaires bok Candide. Men jag gillade den boken tillräckligt mycket för att läsa om den långt senare.

Citat:
Till vilken historisk epok? Kan ju liksom vara 80-tals retromuseer, eller vad fan som helst. Museum för 1900-tals tamponger eller leksaksbilar.
Det är blandat, men det kan vara antiken såväl som renässansen som den viktorianska eran.



Okej, hoppas inte du är nazist eller håller med deras syn om "urartad" och "degenererad" konst.

Citat:
Picasso är förövrigt inte klassisk finkultur i den bemärkelsen, utan snarare någon sorts modernistisk finkultur.

Picassos tidiga målningar var mer romantiken än det som han gjorde senare som han blev känd för.


[quote]Tycker du om Antik arkitektur från Grekland och Rom, samt arkitektur från renässansen och barocken?[quote]

Absolut.

Citat:
Majoriteten av alla kulturkonservativa ansåg att Dalís konst var degenererat skräp och inte ens "riktig konst" när det begav sig. Dalí är definitivt inte klassisk finkultur, utan som jag nämnt om andra tidigare: Vladimir Kush är inte heller klassisk finkultur. Godkänner väl Markus Andersson och Zorn också.

Jag har aldrig nämnt något om finkultur.


Citat:
Okej? Och den konsten i Göteborg och Borås, kan du länka till några specifika av dessa verk? Varför inte den offentliga konsten i Stockholm eller på någon annan plats i Sverige. Varför är det just så märkvärdigt i Göteborg och Borås av alla ställen?

Det finns mycket I centrala Borås. Det mesta finns på husväggar, men det finns ju Pinocchio-statyn såväl som olika skulpturer utanför högskolan. Göteborg har något liknande konst på husväggar, men jag har bara sett några stycken, eftersom jag alltid är i samma delar av Göteborg, ser jag aldrig nya målningar.


Citat:
Okej, lyssnar du mycket på Wagners operor hemma? Inte? Varför då? Juste, jag glömde bort: "Jag har inte tid och jag sitter bara inne på flashback på kvällen".

Det händer ibland. Men inte tillräckligt ofta.
Citera
2017-11-14, 20:45
  #39
Medlem
Jag brukar kallas högerextremist (ser mig själv som rätt vänster i det mesta förutom vad gäller frågor om invandring, islam, rasblandning, svarta osv. Rasist javisst, men inte höger egentligen. Fast andra placerar mig där, så jag är väl högerextremist då).

Jag konsumerar nästan aldrig finkultur. Jag har sett lite Wagner på film och lyssnat på Horst Wessels låtar - men det är mest av nyfikenhet för att min store idol i livet gillade det. Museum kan jag gå på om det finns historiska vapen att titta på, aldrig annars. Jag har läst Iliaden, Odyssén och Dantes inferno, det är ju klassiska böcker men vetifan om det räknas till finkultur.

Finkultur är ju överklassens grej egentligen, jag vill att det skall bevaras, finnas kvar och njutas av, men jag ser det som deras (överklassens alltså) "jobb" att bevara de bitarna ur vår gemensamma kultur, inte mitt.
Citera
2017-11-14, 21:09
  #40
Medlem
hmkns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Jag har nog aldrig stött på en konservativ individ som varit en stor konsument av klassisk finkultur så länge de inte varit åt de liberalkonservativa hållet och röstar exempelvis på Moderaterna och Kristdemokraterna.

Med det i åtanke så hör man ju väldigt ofta från just högerpopulister och resten av extremhögern hur "fantastisk" klassisk kultur är, men jag har nog personligen aldrig stött på eller sett exempelvis en Sverigedemokrat som regelbundet går på konservativa konstmuseer, operor, baletter, teateruppsättningar, eller läser klassisk skönlitteratur och poesi.

Denna typ av kultur ska ju vara så mycket bättre än "dekadent och modern kultur", men med det i åtanke så ser man er primärt på Metalkonserter och Actionfilmer eller snarare framför ett dataspel eller läsandes någon Fantasybok, och nästan aldrig i dessa sanna klassiska kultursammanhang.

Kan någon förklara vad detta kan tänkas bero på och om det faktiskt är så att jag har fel och ni ofta konsumerar klassisk kultur?
Hur ofta springer du på muséer, operor, baletter och teatrar för att diskutera politik med närvarande?
Citera
2017-11-15, 01:09
  #41
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Jag har nog aldrig stött på en konservativ individ som varit en stor konsument av klassisk finkultur så länge de inte varit åt de liberalkonservativa hållet och röstar exempelvis på Moderaterna och Kristdemokraterna.

Med det i åtanke så hör man ju väldigt ofta från just högerpopulister och resten av extremhögern hur "fantastisk" klassisk kultur är, men jag har nog personligen aldrig stött på eller sett exempelvis en Sverigedemokrat som regelbundet går på konservativa konstmuseer, operor, baletter, teateruppsättningar, eller läser klassisk skönlitteratur och poesi.

Denna typ av kultur ska ju vara så mycket bättre än "dekadent och modern kultur", men med det i åtanke så ser man er primärt på Metalkonserter och Actionfilmer eller snarare framför ett dataspel eller läsandes någon Fantasybok, och nästan aldrig i dessa sanna klassiska kultursammanhang.

Kan någon förklara vad detta kan tänkas bero på och om det faktiskt är så att jag har fel och ni ofta konsumerar klassisk kultur?

Jag vet inte vad du menar med "populist" så jag vet inte om du räknar mig som det, men att vara populist och att gilla "finkultur" låter som motsatsförhållanden, oavsett om man är högerpopulist eller vänsterpopulist. Är man populist gillar man väl mer dansband och annat folkligt. Men är man PK-snobb går man mer på gallerier och pratar med en konstig pretentiös dialekt och låtsas förstå konstnärens baktankar. "Kultur" är en hype.
Citera
2017-11-15, 18:11
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Jag har nog aldrig stött på en konservativ individ som varit en stor konsument av klassisk finkultur så länge de inte varit åt de liberalkonservativa hållet och röstar exempelvis på Moderaterna och Kristdemokraterna.

Med det i åtanke så hör man ju väldigt ofta från just högerpopulister och resten av extremhögern hur "fantastisk" klassisk kultur är, men jag har nog personligen aldrig stött på eller sett exempelvis en Sverigedemokrat som regelbundet går på konservativa konstmuseer, operor, baletter, teateruppsättningar, eller läser klassisk skönlitteratur och poesi.

Denna typ av kultur ska ju vara så mycket bättre än "dekadent och modern kultur", men med det i åtanke så ser man er primärt på Metalkonserter och Actionfilmer eller snarare framför ett dataspel eller läsandes någon Fantasybok, och nästan aldrig i dessa sanna klassiska kultursammanhang.

Kan någon förklara vad detta kan tänkas bero på och om det faktiskt är så att jag har fel och ni ofta konsumerar klassisk kultur?

Jag tillhör väl en av "den moderna kulturens kritiker", men klassisk musik tilltalar mig sällan. Den musiken skulle driva mig till vansinne vid överdosering. Däremot gillar jag neo-klassisk musik, dvs den musik man bla finner i storslagna filmer. Jag är dock inte främmande för viss populärmusik.

Gällande arkitekturen så är Rom och Aten himmelriket, medan jag troligtvis skulle må mycket dåligt över att befinna mig i New York eller andra "hippa städer" ens en weekend.

Konsten... ja, det finns få saker jag känner mer avsmak för än degenererad konst. I mina ögon är det endast riktigt, riktigt patetiska människor som gillar detta. Det finns inget försvar, och de människor som skryter inför mig att de gillar det, kommer aldrig någonsin att göra det igen.
Däremot skulle jag inte besöka konstmuseer för konservativ konst. Det räcker fint för mig att ha den i hemmet.

Att man gillar fantasy är väl inte konstigt? I sagovärldar finns det inte plats för degenererad konst. Jag tror att fantasyberättelser skapas av konservativa för att undfly dagens skitsamhälle. Detsamma för oss som läser det .
Citera
2017-11-15, 18:13
  #43
Medlem
Cheeswisss avatar
Jag har aldrig förstått mig på dom som säger populistisk? Vad är det för fel med det?
Citera
2017-11-17, 10:13
  #44
Medlem
HinGambleGoths avatar
https://www.svd.se/busch-thors-okuns...ildningsforakt

Citat:
I Sverige har Socialdemokraterna på kulturområdet, åtminstone de senaste decennierna, kunnat domdera totalt – trots att till och med de har tappat stora delar av sin stolta bildningstradition. Med Fredrik Reinfeldts Sverige fick vi en statsminister som helst läser Camilla Läckberg, och som ger en platt-tv i 30-årspresent till Kronprinsessan. Jämför det med den franske presidenten Emmanuel Macron, som i en intervju med Der Spiegel för en lång konversation om den tyske, erkänt svårförståelige, filosofen Hegel.
Citera
2017-12-25, 09:22
  #45
Medlem
Fyfan ännu ett område sossen ska domdera inom...
Citera
2017-12-25, 15:59
  #46
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Struntprat. Du har verkligen ingen aning om vad du snackar om, inte sant? Vet du hur många det är som besöker konstmuseer och konsumerar Renässansmåleri (exempelvis Da Vinci, Michelangelo, Botticelli); Medeltida skönlitteratur (The Canterbury Tales, Den Gudomliga Komedin, Njáls saga); Romersk Arkitektur (alla som besöker och bevittnar alla antika romerska byggnader i exempelvis Rom eller på andra ställen i Europa, Afrika och Mellanöstern); Alla som åker till Grekland eller museer som har Hellenistiska skulpturer i sin kollektion

Nog fler som gör det än att läsa Romantisk Poesi åtminstone. Men bland filiströsa högerpopulister/extremister är det förmodligen inte speciellt utbrett eller vanligt att konsumera något av detta.

Konstmuseer i all ära men övrigt då?

Utan skattefinansierade bidrag hade alla dessa "företag" dukat under för mansåldrar sedan.
Och inte bara dem, hela mediala eliten hade fått gå på soppkök om det inte vore för just bidrag, bidrag som de får för att stödja regimen. (TV 1,2,3,4 Aftonbladet, Expressen osv)

Se bara på Opera etc, hur många av dessa går runt på intäkter som för övrigt består av mestadels snälla släktingar som kommer och tittar. Bara gå in och kika i balansräkningarna även om det brukar stå i agendajournalistiken att kommunala medel har i vanlig ordning fått fördelas som det så vackert kan heta.

Du är och debatterar för en minoritet av Sveriges befolkning, de övriga har helt enkelt inte de intressena oavsett politisk tillhörighet.
Citera
2017-12-25, 21:07
  #47
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det går inte kräva definition av begrepp hela tiden, men "högerpopulist/extremister" är mer än lovligt oklart.

"Finkultur" å andra sidan är motsägelsefullt, för "fin" innebär att någon inflytelserik grupp anser det fint. Gillar man sån finkultur, tänker man kollektivistiskt och använder det för att "koordinera" med en grupp man vill tillhöra och koordinera sig med. Mina fördomar säger mig att de som talar om "finkultur" gör det just för att koordinera med dem man vill vara kompis med, och avgränsa sig mot dem man vill avgränsa sig emot.

TS vill uppenbarligen inte tillhöra gruppen "högerpopulister/extremister", vad det nu än är, och använder därför ordet "finkultur" i den betydelsen.

Men om man förstår "finkultur" som något som är lite svårare att konsumera (men ger mer tillbaka), så är det en väldigt individualistisk sysselsättning. Eller åtminstone något där man kan känna samhörighet med eller sympati med personer som levde för länge sedan och/eller långt borta.

När Khatia Buniatishvili spelar Johann Sebastian Bachs "Schafe könner sicher weiden", så går det att få ut en del för den som gillar hud och erotik, "finkulturella" kan uppskatta gemenskapen med andra "finkulturella" och vi andra kan förundras som Lenin över hur någon kan skapa något så vackert i ett sånt helvete.

https://www.youtube.com/watch?v=LKa5s-1kD8Q

Är det finkultur?
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-12-25 kl. 21:21.
Citera
2017-12-27, 20:56
  #48
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assburger913
vem vill umgås med en kommunist eller ens röra sig i samma rum? Sedan är det så att kapitalism behövs (och betalar för) att kommunister ska kunna kunna "njuta av konst" och kunna känna sig viktiga och smarta.

Så du undviker klassisk kultur för att slippa hamna i samma rum som kommunister

Ja, kultrurförakt och högerpopulism går alltid hand i hand.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback