Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-14, 06:33
  #25
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambo
Jag skrev "kultur är inte konsumtion", om något slags "kulturobjekt" har jag inte skrivit.

Konsumerar man så är det konsumtion och man är konsument, reflekterar man så är det kultur (odling). Du är t.ex bl.a. p.gr. av att du konsumerar mer än du reflekterar, aningen okultiverad. En konsument har inte tagit del av skapandeprocessen (som är kultur), att endast ta del av ett kulturellt uttryck eller produkter av kultur är inte kultur.

Kultur betyder odling. Det är meningen att man skall få insikter och kultiveras genom kultur, det uppnår man inte genom att konsumera utan av att reflektera, det är så man utvecklas.

Man kan ta del av en kulturell produkt men konsumtion är i sig inte kultur.

Man kan alltså ta del av produkter av kultur, skulle man däremot kunna konsumera kulturen så skulle man döda den i samma stund, varpå den inte längre skulle vara kultur.

Kultur är levande medan konsumtion är förtäring och - "Parasiten gagnar ej genom att förtära och utrota".

Jag trodde du syftade på kulturobjekt (exempelvis en film eller bok). Kollar jag på en film eller läser en bok så är det en konsumerande process oavsett vad jag får ut av det under eller efter.
Citera
2017-10-14, 16:29
  #26
Avstängd
Zambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Jag trodde du syftade på kulturobjekt (exempelvis en film eller bok). Kollar jag på en film eller läser en bok så är det en konsumerande process oavsett vad jag får ut av det under eller efter.

Jag syftade på betydelsen av ordet "konsumera". Man kan alltså "ta del av kultur" men inte konsumera kultur.

Konsumtion är slut-förbrukning, förtäring. Äter man något t.ex. kan ingen därefter äta det, då det är konsumerat, förbrukat.

Man kan alltså lyssna på musik, men man kan inte konsumera musik!
Citera
2017-10-14, 16:52
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Renässansmåleri
Romantisk Poesi
Barockens Musik
Romersk Arkitektur
Hellenistisk Skulptur
Bildning på burk.

Tyvärr är det precis detta som de du avser ("populister"), precis som du själv, idealiserar och framhåller sig som konsumenter av.
Citera
2017-10-14, 18:00
  #28
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambo
Jag syftade på betydelsen av ordet "konsumera". Man kan alltså "ta del av kultur" men inte konsumera kultur.

Konsumtion är slut-förbrukning, förtäring. Äter man något t.ex. kan ingen därefter äta det, då det är konsumerat, förbrukat.

Man kan alltså lyssna på musik, men man kan inte konsumera musik!

Ja, du har väl rätt egentligen. Förlåt, det är förmodligen jag som är helt jävla efterbliven.

Man kan väl säga då istället att man "upplever" eller "tar del av" ett kulturobjekt istället för att konsumera.

Dock skulle jag vilja påstå att en stor del av den filiströsa befolkningen har en "konsumtionsinställning" till kultur (i synnerhet populärkultur) då man lyssnar exempelvis en låt av Katy Perry i några veckor och sedan slänger den i soptunnan eftersom de tröttnar på den och för att den är "ute". Sen ägnas det inte heller speciellt mycket reflektion, begrundan och eftertanke i detta sammanhang.

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Bildning på burk.

Tyvärr är det precis detta som de du avser ("populister"), precis som du själv, idealiserar och framhåller sig som konsumenter av.

Kan du utveckla detta argument lite mer? Min poäng är att högerpopulister/extremister påstår att just denna typ av klassisk kultur är så himla fantastisk och bättre än modern kultur, men jag har personligen aldrig träffat på någon högerpopulist/extremist som varit en stor entusiast av denna klassiska kultur.
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-10-14 kl. 18:02.
Citera
2017-10-14, 18:46
  #29
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Finkultur är ett intressant fenomen Hur intressant och vacker är egentligen en 400 år gammal tavla målad i ett kasst perspektiv egentligen? Tydligen väldigt om tillräckligt många intalar sig att den är det Masspsykos även kallat...Eller Kejsarens nya kläder-syndromet...

Kan du utveckla mer angående "kasst perspektiv"? Vad syftar du exakt på för typ av målning? Du vet att många tavlor som målades för 400 år sedan är objektivt sätt väldigt framstående ur ett tekniskt perspektiv? Intressant att du klagar på "kasst perspektiv" samtidigt som du älskar "cd-skivor och grafik ur gamla dataspel" . Du vet, risken är väldigt stor att allt handlar bara om att du är en filiströs babianbarbar och ogillar den klassiska konstens briljans eftersom du och din personlighet är liksom en antites i förhållande till dess fantastiska natur.

Jag tycker personligen det är väldigt mycket "kejsarens nya kläder" över klassisk finkultur när kristna konservativa försöker framhäva den som någon sorts manifestation av kristna och icke-dekadenta värderingar när den allt för ofta är rätt antikristen och dekadent.

Allting är väl i så fall en masspsykos? Du är ju minst lika psykotiskt och "kejsarens nya kläder", det är en sak som är säker: Snälla berätta för mig varför gamla cd-omslag och grafik ur gamla dataspel har ett bättre perspektiv

Citat:
Samma med operor och konserter med symfoniorkestrar. Mest en tillställning för idioter att klä upp sig och sitta med näsan i vädret. Endast ett fåtal tilltalas av själva musiken medans många bara tycker att det plinkar lite lagom fint sådär.

Jag skulle nog vilja hålla med om att det är en minoritet av alla som går på operor och klassiska konserter som har en genuin passions för det. Det är väldigt mycket filiströsa kälkborgare och stekarbrats som går på denna typ av tillställningar för att det stärker sin självkänsla och får dem att känna sig "elitistiska" och "sofistikerade". Fast å andra sidan finns det operor och klassisk musik som är i princip underhållning, så det finns en del av dessa filiströsa människor som kan tilltalas av vad de upplever om de går på rätt uppsättning.

Enligt mina fåtöljspekulationer är det cirka 20%-30% av de som är på dessa kulturella tillställningar som faktiskt är genuina entusiaster, och endast 10% är äkta "hardcore"-entusiaster.

Fast liknande fenomen kan du även se på exempelvis Hiphop- och Rockkonserter (fast det tar sig bara an ett annat uttryck och utseende).

Men sen handlar det också om hur lättillgängligt och obskyrt något är, och ju smalare det blir desto mer personer som är där kommer vara genuina entusiaster. Observera dock att i detta fall kommer det dock finnas filiströsa kreddsökare som går hit för att det ska förstärka deras självkänsla och få dem att känna sig "kreddiga".

Med det i åtanke är det värt att poängtera att även Högerpopulister/extremister är filiströsa babianbarbarer, och majoriteten av alla koncentrationslägervakter i Tredje Riket lyssnade på Beethoven och läste Goethe i barackerna om kvällen mer för att det är "tyskt" och "ugha-ugha-ugha germanskt" än för att de faktiskt genuint uppskattade kulturobjekten.

Citat:
Själv är jag inte högerpopulist utan endast högerextremist. Ibland även nazist när andan så faller på

Det är ju lite märkligt då att du är så nedsättande mot klassisk finkultur och samtidigt uppskattar urartad och degenererad dataspelsgrafik, skivomslag och Giger. Fast å andra sidan finns det ju homosexuella Furrnyazister, så jag är inte direkt förvånad. Om du nu kallar dig för nazist så måste du dock poängtera att du inte delar deras konstsyn åtminstone.

Citat:
Tycker tavlor som Måååna Lisa ser ut som skit och de tilltalar mig inte alls. Renoir är lite intressant. Giger och Bosch tilltalar mig mer. Finns dock omslag till cd-skivor och grafik ur gamla dataspel som jag finner mer estetiskt tilltalande än den så kallat erkända klassiska finkulturen.

Smak är något man ofta inte kan rå för. Det är inget "fel" i att ej kunna uppskatta Da Vincis tavlor eller annan renässanskonst om man åtminstone kan kompensera det med att man exempelvis gillar kanske istället något annat som Bysantinska mosaiker eller Barockens målningar. Åtminstone om man påstår sig vara någon sorts högerpopulist/högerextremist som framhäver hur "fantastisk" den klassiska konsten är.

Renoir ansågs väl vara urartad konst av Nazisterna? Giger skulle definitivt anses vara det, och det roliga med Bosch (som Nazisterna förmodligen inte tycker var det) är objektivt sätt urartad, sjuklig och degenererad konst, men givetvis tycker inte Nazisterna det eftersom: "Men, men, men, men, men, men hans målningar är ju gamla!!!!!". Hade Bosch levt i Tredje Riket hade de givetvis förbjudit honom från att fortsätta måla.

Citat:
Den typen av kultur kanske betydde något för 200 år sen. Nu är den blott en chimär för klass. Redo att anammas av vilken posör som helst.

Det betyder fortfarande något idag då jag och många andra genuint uppskattar den. Om du tror på allvar att alla som gillar denna typ av konst ägnar sig åt "blott chimär för klass och redo att anammas av vilken posör som helst" så är det en indikation på att du har någon sorts form av hjärnskada. Finns det människor som använder denna konst på detta vis? Givetvis. Men det finns fortfarande hur mycket människor som helst som faktiskt uppskattar det (icke-filiströsa människor som uppskattar klassisk finkultur).

Citat:
Edit: Kom på att Giger kanske inte räknas som finkultur för att han inte är flera hundra år gammal. För det är väl måttstocken för när kultur räknas som fin väl?!

Giger är inte "klassisk finkultur" ur den bemärkelsen jag utgår efter i förhållande till vad som anses vara >>klassisk<< finkultur. Skulle dock helt klart säga att Giger är relativt finkulturell ur ett modernt perspektiv. Han är kvalitativ, men det är lite i mellanlandet mellan finkultur och folklig underhållning om du frågar mig. Skulle säga att han är lite som en modern John Bauer.

Tidsfaktorn spelar in eftersom verken får ofta tala för sig själva utan att allt medföljande bagage lyser igenom. Exempelvis ansågs inte Lord Byron vara finkultur på sin tid av dåtidens finkulturella etablissemang, utan snarare som "tramsigt", "folkligt" och "low brow".

Är rätt säker på att exempelvis Black Sabbath kommer anses vara rätt finkulturella i framtiden.
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-10-14 kl. 19:00.
Citera
2017-10-14, 18:58
  #30
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Själv röstar jag på Sveriges bästa, jag vill att Sverige ska behålla sin nationella särart vad gäller folk (svenskarna) och den svenska identiteten.

Det påståendet klingar jäkligt falskt när din signatur är "I'd rather have a bottle infront of me than a frontal lobotomy". Du vill att Sverige ska behålla sin särart, men bidrar själv till att den ersätts med amerikanism.
Citera
2017-10-14, 19:04
  #31
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag konsumerar det för lite. Men det beror i första hand på tidsbrist. Jag gillar att läsa klassiska böcker. Det gjorde jag mer för några år sedan då jag också hade mer tid. Jag gillar att gå på museum. Jag gillar vad jag kallar för riktig konst. Dessa börjar bli en bristvara i dagens samhälle. Jag hoppas på att kunna gå mer på teater och även opera i framtiden. Jag gillar att besöka historiska platser etc. Jag röstar på SD.
Citera
2017-10-14, 21:06
  #32
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag konsumerar det för lite. Men det beror i första hand på tidsbrist.


Sluta sitt inne på Flashback då?

Citat:
Jag gillar att läsa klassiska böcker.

Vilka då?

Citat:
Det gjorde jag mer för några år sedan då jag också hade mer tid.

Men du har tid att sitta inne på Flashback. Du vet att det där är den vanligaste bortförklaringen folk använder när de egentligen menar: "Jag är inte tillräckligt passionerad eller intresserad".

Citat:
Jag gillar att gå på museum.

Vad för museum?

Citat:
Jag gillar vad jag kallar för riktig konst.

Vad och av vem? Hur länge kollar du på denna konst?


Citat:
Dessa börjar bli en bristvara i dagens samhälle.

Nej, och detta hade du vetat om du var tillräckligt intresserad. Finns hur mycket som helst konst som är målad i samma anda som den klassiska.

Citat:
Jag hoppas på att kunna gå mer på teater och även opera i framtiden.

Vad för teater och opera?

Citat:
Jag gillar att besöka historiska platser etc.

Vad för historiska platser och vad får du ut av detta?
Citera
2017-10-14, 21:41
  #33
Avstängd
Zambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Ja, du har väl rätt egentligen. Förlåt, det är förmodligen jag som är helt jävla efterbliven.

Man kan väl säga då istället att man "upplever" eller "tar del av" ett kulturobjekt istället för att konsumera.

Dock skulle jag vilja påstå att en stor del av den filiströsa befolkningen har en "konsumtionsinställning" till kultur (i synnerhet populärkultur) då man lyssnar exempelvis en låt av Katy Perry i några veckor och sedan slänger den i soptunnan eftersom de tröttnar på den och för att den är "ute". Sen ägnas det inte heller speciellt mycket reflektion, begrundan och eftertanke i detta sammanhang.

Ja, det finns tyvärr en sådan politiskt styrd konsumtionistisk inställning till kultur, det var därför jag reagerade. Det är längesedan köp, slit och slängsamhällets konsumtionsinriktade politik påbörjade sin glidande förvandling av medborgare till konsumenter. Biblioteken kallar ju t.ex. inte längre oss för låntagare utan kallar oss kunder. http://www.takeactiontalks.com/blogg...-tid-ar-forbi/

F.d. kulturministern Bengt Göransson belyser ämnet kultur mycket tänkvärt.
http://www.st.nu/kultur/kultur-ar-in...-den-ar-insikt

Tack för att du fick mig att lära mig ett kul nygammalt ord, kommer att svänga mig med det redan på torsdag under vårt veckoliga torsdagssamkväm.
https://sv.wiktionary.org/wiki/filister
Citera
2017-10-14, 22:02
  #34
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambo
Ja, det finns tyvärr en sådan politiskt styrd konsumtionistisk inställning till kultur, det var därför jag reagerade. Det är längesedan köp, slit och slängsamhällets konsumtionsinriktade politik påbörjade sin glidande förvandling av medborgare till konsumenter. Biblioteken kallar ju t.ex. inte längre oss för låntagare utan kallar oss kunder. http://www.takeactiontalks.com/blogg...-tid-ar-forbi/

F.d. kulturministern Bengt Göransson belyser ämnet kultur mycket tänkvärt.
http://www.st.nu/kultur/kultur-ar-in...-den-ar-insikt


Den nutida högerns största problem när det kommer till finkultur är att majoriteten av högerkonservativa är filiströsa kälkborgare som tror att profit + popularitet = automatisk kvalitet.

Citat:
Tack för att du fick mig att lära mig ett kul nygammalt ord, kommer att svänga mig med det redan på torsdag under vårt veckoliga torsdagssamkväm.
https://sv.wiktionary.org/wiki/filister

Ja, det har varit mitt favoritord de senaste månaderna tillsammans med "kälkborgare" och mitt hemsnickrade begrepp "babianbarbarer".

Jag är faktiskt väldigt besatt utav filiströsa människor och har skrivit flera trådar som handlar om dem i varierande grad:

(FB) Den stora tråden om filister
(FB) Filiströsa Babianbarbarer
(FB) Filiströsa Konstsamlare
(FB) Konstfientliga industriländer
(FB) "White Trash" inom Medel- och Överklassen
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-10-14 kl. 22:06.
Citera
2017-10-14, 22:16
  #35
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Sluta sitt inne på Flashback då?


Jag sitter mest på FB på kvällarna.



Citat:
Vilka då?

T ex av Homeros, Platon, Voltaire, Goethe etc. Jag tycker dock att de flesta böcker av Lagerlöf och Strindberg är överskattade.

Citat:
Men du har tid att sitta inne på Flashback. Du vet att det där är den vanligaste bortförklaringen folk använder när de egentligen menar: "Jag är inte tillräckligt passionerad eller intresserad".

Se tidigare svar.

Citat:
Vad för museum?

Främst med historisk anknytning.

Citat:
Vad och av vem? Hur länge kollar du på denna konst?

Det är blandat. Men jag fick göra en helomvändning efter att ha besökt Picasso-museet I Barcelona. Parc Güell i samma stad är vackert. Gotisk arkitektur från medeltiden är vackra att titta på. Det gäller även nygotismen. Jag gillar Dalís konst. En nutida målare jag uppskattar är Vladimir Kush, som är tydligt inspirerad av just Dalí. En svensk nutida målare är Markus Andersson med sina tydligt inspirerade målningar från romantiken. Jag hoppas på att besöka Dalímuseet respektive Zorn-museet i framtiden.


Citat:
Nej, och detta hade du vetat om du var tillräckligt intresserad. Finns hur mycket som helst konst som är målad i samma anda som den klassiska.

Det är begränsat. Men det finns en hel del vacker offentlig konst i Göteborg och Borås.

Citat:
Vad för teater och opera?

Jag är öppen för nya saker. Senast jag var på teater var en pjäs av Ibsen. Gällande opera skulle jag vilja se något som är baserat på Wagner.

Citat:
Vad för historiska platser och vad får du ut av detta?

Det skulle kunna vara arkeologiska platser. Men störst intryck var när jag besökte en gård från 1800-talet som mina förfäder bodde i, som numera är ett hembygdsmuseum. Att känna historiens vingslag är en mäktig känsla. Något liknande skedde när jag var i El Jem, i Tunisien, som är en amfiteater från antiken. Vill du se hur den ser ut kan du antingen googla eller se filmen Gladiator. Att besöka Gamla stan i Jerusalem var trevligt också.
Citera
2017-10-15, 01:21
  #36
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag sitter mest på FB på kvällarna.

Okej, så det går alltså inte att läsa klassisk litteratur på kvällarna eller att läsa någon bok med klassiskt måleri? Det går inte heller att lyssna på en skiva med klassisk musik eller kolla på en teateruppsättning på tv eller duk? Om jag ska vara ärlig var det där den mest patetiska ursäkten jag någonsin hört i mitt liv.

Går det verkligen inte några klassiska musikföreställningar eller teateruppsättningar på kvällen i din närhet (förutsatt att du inte bor ute i Lapplands vildmark)?

Citat:
T ex av Homeros, Platon, Voltaire, Goethe etc.

Okej, läste du dom på eget initiativ eller var det skoluppgifter? Hur mycket uppskattade du deras författarskap? Hur många böcker av respektive författare har du läst? Kom med lite fler exempel i ditt svarsinlägg som bonus, tack.

Citat:
Jag tycker dock att de flesta böcker av Lagerlöf och Strindberg är överskattade.

De räknas inte i detta sammanhang, så det spelar ingen roll. De är snarare någon form av modernistisk finkultur.

Citat:
Se tidigare svar.

Fortfarande den sämsta bortförklaringen jag någonsin hört.

Citat:
Främst med historisk anknytning.

........

Till vilken historisk epok? Kan ju liksom vara 80-tals retromuseer, eller vad fan som helst. Museum för 1900-tals tamponger eller leksaksbilar.


Citat:
Det är blandat. Men jag fick göra en helomvändning efter att ha besökt Picasso-museet I Barcelona.

Okej, hoppas inte du är nazist eller håller med deras syn om "urartad" och "degenererad" konst.

Picasso är förövrigt inte klassisk finkultur i den bemärkelsen, utan snarare någon sorts modernistisk finkultur.

Citat:
Gotisk arkitektur från medeltiden är vackra att titta på. Det gäller även nygotismen.

Tycker du om Antik arkitektur från Grekland och Rom, samt arkitektur från renässansen och barocken?

Citat:
Jag gillar Dalís konst. En nutida målare jag uppskattar är Vladimir Kush, som är tydligt inspirerad av just Dalí. En svensk nutida målare är Markus Andersson med sina tydligt inspirerade målningar från romantiken. Jag hoppas på att besöka Dalímuseet respektive Zorn-museet i framtiden.

Majoriteten av alla kulturkonservativa ansåg att Dalís konst var degenererat skräp och inte ens "riktig konst" när det begav sig. Dalí är definitivt inte klassisk finkultur, utan som jag nämnt om andra tidigare: Vladimir Kush är inte heller klassisk finkultur. Godkänner väl Markus Andersson och Zorn också.

Citat:
Det är begränsat. Men det finns en hel del vacker offentlig konst i Göteborg och Borås.

Det är inte alls begränsat, skillnaden är bara att det är inte lika "mainstream" och uppmuntras inte av konstetablissemanget på samma vis som förut. Det går fortfarande att köpa och se denna typ av konst i dagens Sverige hur lätt som helst.

Okej? Och den konsten i Göteborg och Borås, kan du länka till några specifika av dessa verk? Varför inte den offentliga konsten i Stockholm eller på någon annan plats i Sverige. Varför är det just så märkvärdigt i Göteborg och Borås av alla ställen?

Citat:
Jag är öppen för nya saker. Senast jag var på teater var en pjäs av Ibsen. Gällande opera skulle jag vilja se något som är baserat på Wagner.

Okej, lyssnar du mycket på Wagners operor hemma? Inte? Varför då? Juste, jag glömde bort: "Jag har inte tid och jag sitter bara inne på flashback på kvällen".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback