Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-11, 21:32
  #1
Medlem
Hej, nu snackar vi anti sociala diagonosen och inte full psykopat.

*Ljuger alla antisociala? Kan man vara anti social om man bara ljuger nån gång ibland? (men det är väl normalt)?

*Vad ljuger dom om isåfall? som Narcissism ljuger om framgångar etc..
Citera
2017-10-11, 21:33
  #2
Medlem
Wut??

Belägg för påståendet att anti-sociala ljuger tack?
Citera
2017-10-11, 21:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osykk
Hej, nu snackar vi anti sociala diagonosen och inte full psykopat.

*Ljuger alla antisociala? Kan man vara anti social om man bara ljuger nån gång ibland? (men det är väl normalt)?

*Vad ljuger dom om isåfall? som Narcissism ljuger om framgångar etc..

Antisocial*, arbeta på din svenska. Varför skulle antisociala ljuga? ”Sociala” människor kan väl också ljuga? Narcissister likväl behöver inte ljuga. Alla ljuger, mer eller mindre. Man behöver ingen speciell diagnos för att ljuga.
Citera
2017-10-11, 21:46
  #4
Medlem
Phoenixboxs avatar
Hallå där!

Jag är själv diagnoserad med anti-social personlighetssyndrom och narcissistisk personlighetssyndrom, så du får väl ta det här inlägget med nypa salt.

Utifrån min erfarenhet ljuger nästintill alla människor jag har stött på, vuxna som barn på en daglig basis, förutom osmidiga/obrydda människor.
Jag har hört siffran 100-200 gånger per dag i snitt, men jag är osäker på att man kan veta säkert hur det ser ut i snitt.

Paradoxalt nog så upplever jag att vissa människor alltid talar sanning, även när de ljuger. Detta gäller främst begåvade, manipulativa människor.

Anti-sociala människor har inte sällan inslag av mytomani i sig, det är ett tecken på psykisk ohälsa.
Men anti-sociala tenderar att ljuga av annorlunda anledningar än normalstörda människor, anledningar som de flesta inte riktigt förstår sig på.

Kort och koncist: Ja, alla anti-sociala ljuger.
Man kan inte ha aspberger och anti-social personlighetsstörning/syndrom samtidigt, iom. folk med autismspektrumstörning saknar manipulationsförmåga mer eller mindre.
__________________
Senast redigerad av Phoenixbox 2017-10-11 kl. 21:52.
Citera
2017-10-11, 22:09
  #5
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phoenixbox
Hallå där!

Jag är själv diagnoserad med anti-social personlighetssyndrom och narcissistisk personlighetssyndrom, så du får väl ta det här inlägget med nypa salt.

Utifrån min erfarenhet ljuger nästintill alla människor jag har stött på, vuxna som barn på en daglig basis, förutom osmidiga/obrydda människor.
Jag har hört siffran 100-200 gånger per dag i snitt, men jag är osäker på att man kan veta säkert hur det ser ut i snitt.

Paradoxalt nog så upplever jag att vissa människor alltid talar sanning, även när de ljuger. Detta gäller främst begåvade, manipulativa människor.

Anti-sociala människor har inte sällan inslag av mytomani i sig, det är ett tecken på psykisk ohälsa.
Men anti-sociala tenderar att ljuga av annorlunda anledningar än normalstörda människor, anledningar som de flesta inte riktigt förstår sig på.

Kort och koncist: Ja, alla anti-sociala ljuger.
Man kan inte ha aspberger och anti-social personlighetsstörning/syndrom samtidigt, iom. folk med autismspektrumstörning saknar manipulationsförmåga mer eller mindre.

tror du tar dina siffror osv för bokstavligt. man måste skilja på lögn och lögn. bara för att jag inte är ärlig och säger att en tjej ser tjock ut när hon frågar så är det exempel på en vit vardagslögn.

men att ljuga, verkligen fabricera historier och sprida falska påståenden osv det är vanligt bland narcissister och folk med antisocial personlighetsstörning.
Citera
2017-10-12, 10:57
  #6
Medlem
Jofs avatar
Ja alla ljuger.
Det finns en glidande skala av lögnaktighet.

Få talar exakt sanning. Få blåljuger hela tiden. En lögnens normalfördelningskurva kanske man kan tala om.

Du behöver nog precisera vad det är som intresserar dig.

Den oärliga lögnaktighet som jag hatar är politikernas god dag yxskaft svar på frågor.
Dom vet vad frågaren vill veta men skiter i det och "svarar" helt egoistiskt hänsynslöst på något annat.

Lögnen är här ett sätt att utöva maktmissbruk och trycka till andra.

Till skillnad från lögner som jag gillar. Mytomani ex v

Syftet avgör lögnens moraliska halt m a o

Nu blev det en jävla utläggning här. Förlåt.
Citera
2017-12-14, 18:19
  #7
Avstängd
BambaNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phoenixbox
By the way; skall inte den som trollar försöka provocera andra för att väcka känslor istället för att trigga sig själv gång på gång?

Jag föreslår att du försöker, likt ett socialt experiment för dig själv, att ta det här beteendet till verkligheten utanför en risig krog eller något för att se vilka konsekvenser det medför.
Jajajjaja puss på narcissistkinden.

Ger dig en halvtimme ska fixa lite här under den tiden SKA DU KLARA av att ha läst några meningar på engelska.
Citera
2017-12-14, 18:25
  #8
Medlem
Om man säger att alla ljuger, har han rätt ? En klasisk filosofisk fråga.
Citera
2017-12-17, 14:45
  #9
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phoenixbox
Hallå där!

Jag är själv diagnoserad med anti-social personlighetssyndrom och narcissistisk personlighetssyndrom, så du får väl ta det här inlägget med nypa salt.

Utifrån min erfarenhet ljuger nästintill alla människor jag har stött på, vuxna som barn på en daglig basis, förutom osmidiga/obrydda människor.
Jag har hört siffran 100-200 gånger per dag i snitt, men jag är osäker på att man kan veta säkert hur det ser ut i snitt.
.

Haha, missförstå mig rätt. Jag gillar ditt inlägg men det är ett skolexempel på projicering. Eftersom du ljuger så är du övertygad att alla andra gör det.

Att ljuga är inte så vanligt som du tror. Att det är fel att ljuga är den enda universella sanning jag känner till (kan finnas fler). Alla folkslag man känner till har tagit avstånd från lögner. Även de mest primitiva naturfolk man hittat i papua och brasiliens regnskogar har haft en mycket bestämd syn på lögner.
Det går som en röd tråd genom hela kristendomen att man inte skall ljuga. Nyss var vi alla kristna och försökte verkligen efterleva guds ord. De som fortfarande är kristna brottas verkligen med att inte försöka ljuga. Få människor gillar lögner och lögnare. Att vi ibland drar till med en vit lögn för husfriden är inte samma sak.

Klart att narcissister har mest att vinna på att framställa sig själv i bättre dager. Där kommer du att hitta flest människor som överdriver. Men inte alltid. Där finns människor med sådan grandios självuppfattning att dom inte behöver ljuga. Narcissism innebär att man är viktigare än alla andra och jordens mitt (inte att solen är fläckfri).
Anti-sociala kan vara mytomaner (jag har mött några) men kan lika gärna ha skapat ett system där lögner är fel.

Ett hett tips till alla lögnare är att om du skall ljuga, var 100% säker på att du är den intelligentaste i rummet, och ljug helst bara till barn då som ännu inte kan skilja på dikt och verklighet. Vi andra, vuxna mogna människor märker ju omedelbart när någon ljuger även om vi inte säger något. Det är så mycket enklare att bara välja bort...
Citera
2017-12-17, 14:53
  #10
Medlem
BewilderedHulders avatar
Människor triggar ångest hos mig. Räknas det som osocial? Sist jag ljög så var det i ett socialt syfte och för att inte göra någon ledsen på ett påstående. En absolut tystnad i det läget hade varit konstigt, och sanningen hade gjort personen ännu mer ledsen.

Det är fantastiskt svårt att vara människa ...

Om det hade varit en person som jag kände närmare så hade jag förmodligen varit mer ärlig, och sagt; Ditt hår ser fördjävligt ut men var inte ledsen, för det växer ut. Så hade vi kunnat tala om normer och modets växlingar en stund, men eftersom jag helst inte vill ha något närmare med personen att göra så ljög jag. Väldigt dumt gjort av mig ...
__________________
Senast redigerad av BewilderedHulder 2017-12-17 kl. 15:15.
Citera
2017-12-17, 16:17
  #11
Medlem
Phoenixboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Haha, missförstå mig rätt. Jag gillar ditt inlägg men det är ett skolexempel på projicering. Eftersom du ljuger så är du övertygad att alla andra gör det.

Att ljuga är inte så vanligt som du tror. Att det är fel att ljuga är den enda universella sanning jag känner till (kan finnas fler). Alla folkslag man känner till har tagit avstånd från lögner. Även de mest primitiva naturfolk man hittat i papua och brasiliens regnskogar har haft en mycket bestämd syn på lögner.
Det går som en röd tråd genom hela kristendomen att man inte skall ljuga. Nyss var vi alla kristna och försökte verkligen efterleva guds ord. De som fortfarande är kristna brottas verkligen med att inte försöka ljuga. Få människor gillar lögner och lögnare. Att vi ibland drar till med en vit lögn för husfriden är inte samma sak.

Klart att narcissister har mest att vinna på att framställa sig själv i bättre dager. Där kommer du att hitta flest människor som överdriver. Men inte alltid. Där finns människor med sådan grandios självuppfattning att dom inte behöver ljuga. Narcissism innebär att man är viktigare än alla andra och jordens mitt (inte att solen är fläckfri).
Anti-sociala kan vara mytomaner (jag har mött några) men kan lika gärna ha skapat ett system där lögner är fel.

Ett hett tips till alla lögnare är att om du skall ljuga, var 100% säker på att du är den intelligentaste i rummet, och ljug helst bara till barn då som ännu inte kan skilja på dikt och verklighet. Vi andra, vuxna mogna människor märker ju omedelbart när någon ljuger även om vi inte säger något. Det är så mycket enklare att bara välja bort...
Felaktigt.

Jag skäms nämligen inte över mina lögner, så har inget särkilt intresse av att projicera några osäkerheter på andra i det här fallet.
jag utgår dvs. inte från mig, utan omvärlden. Och jag kan definitivt se igenom folks lögner. Och folk ljuger antagligen mycket mer än vad du tror.

För övrigt, försök aldrig argumentera för religion när du inte skriver Gud med stor bokstav ens.
__________________
Senast redigerad av Phoenixbox 2017-12-17 kl. 16:20.
Citera
2017-12-17, 19:52
  #12
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phoenixbox
Felaktigt.

Jag skäms nämligen inte över mina lögner, så har inget särkilt intresse av att projicera några osäkerheter på andra i det här fallet.
jag utgår dvs. inte från mig, utan omvärlden. Och jag kan definitivt se igenom folks lögner. Och folk ljuger antagligen mycket mer än vad du tror.

För övrigt, försök aldrig argumentera för religion när du inte skriver Gud med stor bokstav ens.
Nej, hela ditt inlägg är klassisk projicering. Pedofiler tror t.ex. att att alla andra män också tänder sexuellt på barn osv osv. Du som har anti-social diagnos kan naturligtvis bedöma det bättre än normala? Du förstår inte att med din diagnos kommer vissa "begränsningar"?

Du har så många fel att jag slutar här. Jag har inte argumenterat, jag gav dig en historielektion, plus vad vi vet om naturfolk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback