Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-11, 20:12
  #1
Medlem
vinbras avatar
(ESO = European Southern Observatory)

Media Advisory: Press Conference at ESO HQ Announcing Unprecedented Discovery

ESO will hold a press conference on 16 October 2017 at 16:00 CEST, at its Headquarters in Garching, Germany, to present groundbreaking observations of an astronomical phenomenon that has never been witnessed before.

https://www.eso.org/public/announcements/ann17071/
__________________
Senast redigerad av vinbra 2017-10-11 kl. 21:10.
Citera
2017-10-11, 20:50
  #2
Medlem
Fris avatar
"groundbreaking" Oj oj oj, det är alltså en komet på väg att slå sönder Jorden!

ESO inkluderar flera teleskop. Bland annat hela fyra stycken 8.2 meters diameter speglar (världens största är 10.4 meter) som kan fungera som interferometer, alltså att de alla samtidigt fångar samma foton och därför väldigt exakt kan avgöra dess riktning. Nånting sånt, don't ask. Lämpligt nämnt the Very Large Telescope. Jag tippar att det är nånting i deep deep space space snarare än en exoplanet. Det är inte första gången man hittar nånting för första gången. Allting finns ju i rymden. Var skulle det annars finnas?
Citera
2017-10-11, 21:19
  #3
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Man brukar överdriva för att skapa lite hajp och intresse.

Visst är det säkert något spännande för insatta forskare, men för gemene man blir det nog ett *gäsp*

Hoppas att jag har fel!
Citera
2017-10-11, 22:10
  #4
Medlem
Danlos avatar
Hoppas verkligen det blir mer än en *gäsp*.. Men det måste verkligen VERKLIGEN vara nåt extremt för att jag inte ska gäspa.. Bevis för utomjordiskt intelligent liv är nog det enda som kan få mig att inte gäspa.. *suck*
Citera
2017-10-13, 19:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
(ESO = European Southern Observatory)

Media Advisory: Press Conference at ESO HQ Announcing Unprecedented Discovery

ESO will hold a press conference on 16 October 2017 at 16:00 CEST, at its Headquarters in Garching, Germany, to present groundbreaking observations of an astronomical phenomenon that has never been witnessed before.

https://www.eso.org/public/announcements/ann17071/
Såg också detta. Kan bli intressant att följa.
Groundbreaking observations, never been witnessed before etc. Det går ju lixom inte komma med någon random exoplanet när man använder sådanna uttryck.

Men gissar ändå på en exo-planet.
Citera
2017-10-16, 02:26
  #6
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Man brukar överdriva för att skapa lite hajp och intresse.

Visst är det säkert något spännande för insatta forskare, men för gemene man blir det nog ett *gäsp*

Hoppas att jag har fel!


NASA brukar ofta hausa-upp sina pressmeddelande, men nu är det ESO, vi får se. Spännande iallafall.
Citera
2017-10-16, 03:34
  #7
Medlem
Jessigirlies avatar
Jag tror dom ska säga att det finns nån därute. Vi kan ju knappast vara enda livet i hela universum heller! 😊
Hoppas hoppas
Citera
2017-10-16, 04:20
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Jag tror dom ska säga att det finns nån därute. Vi kan ju knappast vara enda livet i hela universum heller! 😊
Hoppas hoppas

Hoppas inte för mycket bara. Antagligen som några skrev här, intressant för fackfolk i branschen som resulterar i en liten sömnig notis i DN. Knappast "Mars attacks" eller "Mork from Ork". Nanoo.
Skulle det röra sig om utomjordisk civilisation eller komet på väg hitåt, skulle det nog mörkas för att undvika panik och upplopp bland allmänheten.
Citera
2017-10-16, 10:51
  #9
Medlem
Jag har sett rykten om att det handlar om gravitationsvågor. Kanske har man nu när man har tre gravitationsvågsdetektorer i drift lyckats få riktningen på en ny händelse tillräckligt snabbt och noga för att kunna se den även med optiska och/eller radioteleskop?
Citera
2017-10-16, 14:23
  #10
Medlem
grals avatar
Jag sätter en öl på att: Korta GRBs är två neutronstjärnor som slås ihop, dvs man har sett en kort GRB i samband med gravitationsvågor.
Citera
2017-10-16, 14:39
  #11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Om en dryg timme får vi veta. Om jag fattat det rätt!
Citera
2017-10-16, 15:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag har sett rykten om att det handlar om gravitationsvågor. Kanske har man nu när man har tre gravitationsvågsdetektorer i drift lyckats få riktningen på en ny händelse tillräckligt snabbt och noga för att kunna se den även med optiska och/eller radioteleskop?

Men gravitationsvågor är ju något man observerat tidigare och är alltså inget helt nytt. Och gravitationsvågor detekteras väl inte med vanliga teleskop.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback