Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-12, 21:05
  #25
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oea
Jag bytte till ny processor och ny processorfläkt
-/-
Vid närmare eftertanke så var det bara fläkten jag bytte
Hur kan man misslyckas med att minnas huruvida processorn byttes för 14 dagar sedan eller inte? Det är ju liksom inte den där 386'an man fixade med 1993 man behöver minnas tillbaka till.

Och sedan på 9'e posten kommer infon "Köpt nya ram"..
Det blir väldigt svårt att ge relevanta svar när underlaget är såpass svajigt.

Vad är egentligen gjort i datorn? Försök få med alla detaljer, exakt vad har gjorts i den?
Har processorn tagits loss? Kladdat på den? Har moderkortet tagits ur chassiet?
Har du mixtrat själv eller nån annan som grejsat i datorn?
Är operativet ominstallerat? Drivrutinsförändringar? Annat som är rört? Försök få med allt.

Vilka minnesbrickor satt där tidigare? Ange fabrikat, modell och hastighet.
Vilka minnesbrickor sitter där nu? Ange fabrikat, modell och hastighet?

Vilken kylare fanns där förut och vilken finns där nu? Ange fabrikat och modell på båda. Skiljer det i inkoppling?

Citat:
Jag hade ju mina ram på 2 + 4 innan så borde fungera?
Minnessocklarna är monterade i ordningen 4-2-3-1, alltså inte i nummerordning, siffersättningen står tydligt märkt både på moderkortet och i dess manual. Om du har två brickor ska de sitta i socklarna 2+1 eller 4+3, det är ju bara att titta på färgerna.

Funkar det fortfarande inte, testa göra en bios-reset. Moderkortsmanualen ger instruktioner om hur man går tillväga med det.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback