Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-11, 19:27
  #1
Medlem
iSvempas avatar
Denna tråd är en uppmaning till alla utvecklare som är bra på bifogade embeddade videofiler i mejl.

Jag har i tio år haft videoalbum hos Vimeo Plus+ Pro och Google YouTube. De första åren hade jag inga som helst problem med att bifoga enstaka videofilmer i mejl utan irriterande reklambanners eller att hela albumet med allt innehåll dykt upp efter att videon är färdigspelad. Dom låg ensamma och nakna tack vare embeddfunktionen.

De sista åren har jag inte lyckats alls med embeddningen av filmer i mejl.

I helgen ströläste jag Expressen på nätet när jag ser det jag letat efter i många år. I en artikel på en tom vit sida med några textrader som beskriver innehåller på första filmen med en Playknapp på. Under den några textrader som beskriver nästa film. Detta görs 10 gånger med tio videfilmer.

Jag spelade varje film och scrollar vidare ner på sidan tills alla filmer är spelade. Exakt vad jag letar efter. Inga löjliga reklaminslag eller andra användares filmer.
Jag mejlade Expressen i Kista där en tidningsexpert gav mig ett tråkigt svar.

Du kan inte som privatperson bifoga embeddade filmer i mejl om du räknar med att slippa reklam och andra irriterande saker.
Som tidning har dom egna apps och machiner för mångmiljonbelopp som fixar detta med att lägga videofilmer i en lång rad efter varandra på en vit plan sida uan annat än förklarande text i sin webbsida. OK.

Då undrar ju jag om inte det går att ordna genom att köpa en app som fixar detta till mina Comhem mail. Eller har någon myndighet förbjudit detta.
Visst är väl jag inte ensam om att vilja ha en sådan funktion.

Någon som är bra på detta.
Tack.
Citera
2017-10-11, 19:40
  #2
Medlem
Majaas avatar
Jag förstår inte vad du menar. Vill du se en massa videos utan att få reklam, samt slippa allt innehåll förutom själva videon och eventuellt en förklarande text?

För isåfall krävs inga miljonbelopp, utan snarare 50:- i månaden för en server @ digitalocean och en kod som ser ut som följande:
Kod:
<!DOCTYPE html>
<head><title>iSvempas filmer</title></head><body bgcolor="white">
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm0.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm1.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm2.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm3.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm4.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm5.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm6.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm7.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm8.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm9.mp4</video> <br/>
</body>
</html>

Där har du en vit blank sida med filmer. Du kan spela filmerna en efter en och måste manuellt klicka på "Play"-knappen. Klickar du på Play på video 3 så spelas enbart video 3 upp.

Denna kod gör exakt samma sak, men här har du även en förklarande text under varje video.

Kod:
<!DOCTYPE html>
<head><title>iSvempas filmer</title></head><body bgcolor="white">
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm0.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett nice</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm1.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett töntig</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm2.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett kass</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm3.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett äcklig</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm4.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett sexig</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm5.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett negeranpassad</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm6.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett fet</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm7.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett lesbisk</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm8.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett bögig</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm9.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett gay</i>
</body>
</html>
Citera
2017-10-11, 20:01
  #3
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majaa
Jag förstår inte vad du menar. Vill du se en massa videos utan att få reklam, samt slippa allt innehåll förutom själva videon och eventuellt en förklarande text?

För isåfall krävs inga miljonbelopp, utan snarare 50:- i månaden för en server @ digitalocean och en kod som ser ut som följande:
Kod:
<!DOCTYPE html>
<head><title>iSvempas filmer</title></head><body bgcolor="white">
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm0.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm1.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm2.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm3.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm4.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm5.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm6.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm7.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm8.mp4</video> <br/>
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm9.mp4</video> <br/>
</body>
</html>

Där har du en vit blank sida med filmer. Du kan spela filmerna en efter en och måste manuellt klicka på "Play"-knappen. Klickar du på Play på video 3 så spelas enbart video 3 upp.

Denna kod gör exakt samma sak, men här har du även en förklarande text under varje video.

Kod:
<!DOCTYPE html>
<head><title>iSvempas filmer</title></head><body bgcolor="white">
<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm0.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett nice</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm1.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett töntig</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm2.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett kass</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm3.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett äcklig</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm4.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett sexig</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm5.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett negeranpassad</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm6.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett fet</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm7.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett lesbisk</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm8.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett bögig</i>

<video autoplay="false" height="768" width="1024">/länktillfilm9.mp4</video> <br/>
<i>Denna video är fan fett gay</i>
</body>
</html>

Tack, men jag tror du driver med mig. Det jag frågar efter drömmer de flesta om och jag har inte sett ett enda mejl med rena videofilmer utan reklam och annat skräp. För du menar väl inte att du är enda undantaget som älskar att se allt skräp du tvingas se när du kör din egen film i YouTube
Jag skulle bli extremt nöjd om jag kunde mejla mina kollegor med bifogade embeddade videos med projekt vi arbetar med utan att hela världens klipp tvingas på besökarna. Så det är jag som tror du försöker driva med mig. Det gjorde in jag.
Citera
2017-10-11, 20:07
  #4
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Tack, men jag tror du driver med mig. Det jag frågar efter drömmer de flesta om och jag har inte sett ett enda mejl med rena videofilmer utan reklam och annat skräp. För du menar väl inte att du är enda undantaget som älskar att se allt skräp du tvingas se när du kör din egen film i YouTube
Jag skulle bli extremt nöjd om jag kunde mejla mina kollegor med bifogade embeddade videos med projekt vi arbetar med utan att hela världens klipp tvingas på besökarna. Så det är jag som tror du försöker driva med mig. Det gjorde in jag.

Youtube och andra tjänar pengar på reklam. Förstår inte vad du är ute efter. Vill du ha ett program som tar bort reklamen från Youtube med flera? Nära på omöjligt är min gissning.
Citera
2017-10-11, 20:17
  #5
Medlem
Majaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Tack, men jag tror du driver med mig. Det jag frågar efter drömmer de flesta om och jag har inte sett ett enda mejl med rena videofilmer utan reklam och annat skräp. För du menar väl inte att du är enda undantaget som älskar att se allt skräp du tvingas se när du kör din egen film i YouTube
Jag skulle bli extremt nöjd om jag kunde mejla mina kollegor med bifogade embeddade videos med projekt vi arbetar med utan att hela världens klipp tvingas på besökarna. Så det är jag som tror du försöker driva med mig. Det gjorde in jag.
Skickar du filmerna till dina vänner "embeddade på youtube" eller "embeddade från youtube" eller åtminstone filmer som finns på youtube, och får reklam?

För isåfall är problemet att kravet för en användare att se en film på youtube är att användaren ibland skall se en annons. Detta för att gratissajten skall fortsätta vara gratis. Du ser inte reklam för att "video-tekniken" i datorer kräver det, utan för att YouTube tvingar dig till det.

Det som jag föreslår, är att göra en egen sida där filmerna finns. Då är det du som bestämmer huruvida reklam skall visas eller ej. Att göra en egen sida är inte svårt, och jag kan bevisa det, följ bara länken i spoilern, MEN TÄNK PÅ ATT LÄNKEN KAN VARA ETT VIRUS. KLICKA EJ OM DU ÄR OSÄKER. LÄNKEN GÅR TILL EN SERVER SOM JAG PRECIS STARTADE, OCH INNEHÅLLER MIN KOD SOM JAG POSTAT SOM VISAR DET DU KANSKE SÖKER.
Citera
2017-10-11, 20:43
  #6
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Youtube och andra tjänar pengar på reklam. Förstår inte vad du är ute efter. Vill du ha ett program som tar bort reklamen från Youtube med flera? Nära på omöjligt är min gissning.

Tack för vänligt bemötande. Jo jag hade mina aningar om att amerikanska företag tjänar pengar varje gång någon klickar på någons klipp. Jag kan förstå detta på YouTube eftersom det är gratis.

Men VimeoPro som jag betalar för där skall inte Vimeo kunna utnyttja mig genom att låta kreti och pleti se och använda mina animerade Videoklipp. Att dom tittar på dem är helt ok men Vimeo skall inte mata dom med mina alster och jag vill absolut inte att dom tar någon kontakt med mig. Som exempel när jag skickar en instruktiionsvideo till min kollega då skall inte sinnessjuka Vimeo pracka på honom klipp som han inte bett om eller har någon användning av utan att jag som betalt för mitt album kan påverka detta. Detta är slaveri. Jag betalar och dom bestämmer.

Därför efterlyser jag en app som jag kan installera i mitt Comhemmail där jag kan skicka bifogade filmer närhelst jag vill utan att andra än mottagaren kan svara på.
Ingen privatperson idag har egna hemsidor, även jag. Jag gör allt i mejl det är världens bästa kontaktfunktion.
Citera
2017-10-11, 20:52
  #7
Medlem
Majaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Tack för vänligt bemötande. Jo jag hade mina aningar om att amerikanska företag tjänar pengar varje gång någon klickar på någons klipp. Jag kan förstå detta på YouTube eftersom det är gratis.

Men VimeoPro som jag betalar för där skall inte Vimeo kunna utnyttja mig genom att låta kreti och pleti se och använda mina animerade Videoklipp. Att dom tittar på dem är helt ok men Vimeo skall inte mata dom med mina alster och jag vill absolut inte att dom tar någon kontakt med mig. Som exempel när jag skickar en instruktiionsvideo till min kollega då skall inte sinnessjuka Vimeo pracka på honom klipp som han inte bett om eller har någon användning av utan att jag som betalt för mitt album kan påverka detta. Detta är slaveri. Jag betalar och dom bestämmer.

Därför efterlyser jag en app som jag kan installera i mitt Comhemmail där jag kan skicka bifogade filmer närhelst jag vill utan att andra än mottagaren kan svara på.
Ingen privatperson idag har egna hemsidor, även jag. Jag gör allt i mejl det är världens bästa kontaktfunktion.
Antingen är du hög eller helt jävla dum i huvudet. Nu lämnar jag tråden, och raderar servern.

Förresten: Fler än någonsin äger en egen hemsida idag, eller flera. Även om dom är privatpersoner, samt i egenskap av privatperson.
Citera
2017-10-11, 21:02
  #8
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majaa
Skickar du filmerna till dina vänner "embeddade på youtube" eller "embeddade från youtube" eller åtminstone filmer som finns på youtube, och får reklam?

För isåfall är problemet att kravet för en användare att se en film på youtube är att användaren ibland skall se en annons. Detta för att gratissajten skall fortsätta vara gratis. Du ser inte reklam för att "video-tekniken" i datorer kräver det, utan för att YouTube tvingar dig till det.

Det som jag föreslår, är att göra en egen sida där filmerna finns. Då är det du som bestämmer huruvida reklam skall visas eller ej. Att göra en egen sida är inte svårt, och jag kan bevisa det, följ bara länken i spoilern, MEN TÄNK PÅ ATT LÄNKEN KAN VARA ETT VIRUS. KLICKA EJ OM DU ÄR OSÄKER. LÄNKEN GÅR TILL EN SERVER SOM JAG PRECIS STARTADE, OCH INNEHÅLLER MIN KOD SOM JAG POSTAT SOM VISAR DET DU KANSKE SÖKER.

Tack för erbjudandet. Jag kan ingenting om kodknackning så risken blir nog att jag gör en massa fel under arbetets gång när jag såg alla dina kommandon.
Annars är jag riktigt intresserad att få en sådan funktion och betalar gärna för att få en som fungerar i alla lägen.
Vad jag förstår måste det alltså bli en funktion som fixar detta i mejl.
Alltså:
1.
Jag lagrar mina videoklipp i mitt Vimeo album.
2.
När jag gjort en animering eller en videoinstruktion som jag behöver skicka till en kollega så hämtar jag videon i Vimeo som automatiskt embeddar den i mejlet så när kollegan öppnar mejlet så ligger videon där öppen redo att spelas utan att han först måste klicka på en länk. Så var det på Expressens sida. Riktigt proffsigt och imponerande att slippa se alla fula Url:s.

3. Att kollegan inte prackas på reklambanners från Vimeo eller annat skräp utan bara videoklippet och min text i mejlet.
Det kallar jag för proffsig hantering av mejltrafik.

Tack.
Citera
2017-10-11, 21:11
  #9
Medlem
Majaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Tack för erbjudandet. Jag kan ingenting om kodknackning så risken blir nog att jag gör en massa fel under arbetets gång när jag såg alla dina kommandon.
Annars är jag riktigt intresserad att få en sådan funktion och betalar gärna för att få en som fungerar i alla lägen.
Vad jag förstår måste det alltså bli en funktion som fixar detta i mejl.
Alltså:
1.
Jag lagrar mina videoklipp i mitt Vimeo album.
2.
När jag gjort en animering eller en videoinstruktion som jag behöver skicka till en kollega så hämtar jag videon i Vimeo som automatiskt embeddar den i mejlet så när kollegan öppnar mejlet så ligger videon där öppen redo att spelas utan att han först måste klicka på en länk. Så var det på Expressens sida. Riktigt proffsigt och imponerande att slippa se alla fula Url:s.

3. Att kollegan inte prackas på reklambanners från Vimeo eller annat skräp utan bara videoklippet och min text i mejlet.
Det kallar jag för proffsig hantering av mejltrafik.

Tack.
Det var precis det där jag gjorde, med skillnaden att i mitt fall så ligger inte filmerna på Vimeo, utan istället på "iSvempas personliga hemsida".

Det hade tagit mig 5 minuter att "kodknacka" det du bad om och jag hade gjort det gratis.

Du måste dock förklara hur fan du menar. Nu är det enbart Vimeo, inte YouTube? Var det ett missförstånd av mig att YouTube var inblandat från första början?
Citera
2017-10-11, 21:15
  #10
Medlem
Majaas avatar
Det jag hade skrivit på 5 minuter hade varit följande:

1. Du lagrar dina videoklipp i ett album på din egen hemsida istället för Vimeo.
2. Om du har en egen server som tillhandahåller din hemsida, så kan du lägga filmerna du vill dela med dig av i en mapp med namnet till exempel "Album 2". Dina vänner skulle då se "isvempa.se/album_2/filnamnet.mp4". Om du embeddar filmen med hjälp av HTML-kod, t.ex. "<embed>isvempa.se/album_2/filnamnet.mp4</embed> så skulle dina vänner enbart se filmen, inte länkar eller text.

Till exempel:
Citat:
Hej mina vänner,

Se denna video: isvempa.se/album_2/filnamnet.mp4

Mvh,
iSvempa

Eller med embed:
Citat:
Hej mina vänner,

<embedded film>

Mvh,
iSvempa

3. Det kommer ej visas någon form av reklam, varken i form av text, banner, bild, film eller röst. Enbart en film och absolut enbart innehållet i filmen.
Citera
2017-10-11, 21:25
  #11
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majaa
Det var precis det där jag gjorde, med skillnaden att i mitt fall så ligger inte filmerna på Vimeo, utan istället på "iSvempas personliga hemsida".

Det hade tagit mig 5 minuter att "kodknacka" det du bad om och jag hade gjort det gratis.

Du måste dock förklara hur fan du menar. Nu är det enbart Vimeo, inte YouTube? Var det ett missförstånd av mig att YouTube var inblandat från första början?

Du låter arg.
Jag nämnde Vimeo och YouTube för att belysa problemet med embeddade videos i mejl Jag visste inte att du funderar på en hemsida. Jag återkommer när jag tänkt färdigt.
Tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback